Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: ACC, 9-5, bensindoft

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    ACC, 9-5, bensindoft

    Snart jul och snart dags för oss att få barn, ok dryga 4 månader kvar men...

    Vid stillastående vid t.ex. rödljus eller liknande känns en markant doft av bensin, inte mycket men väl så irriterande och knappast bra för de som sitter i bilen och knappast bra för den kommande bebisen som kommer sitta i framstolen i barnstol.

    Problemet försvinner när jag trycker in cirkulationsknappen så att luften stannar i bilen.
    Så fort man trycker bort den så återkommer bensindoften direkt.

    Är det någon som har en susning vad man bör kika på?
    läker det från avgassystemet IN i ACC´ns system på något sätt?

    Jag vill ju inte förgifta mitt barn och vem vill det?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    483
    Vet inte hur det ser ut på en 9-5:a men hyfsat nydligen på min 9-3:a så gick fästet paj för soppaslangen ner i pumpen vilket gjorde att bilen pissa soppa och det lukta bra mycke in igenom luftkanalerna. Nu är detta troligen rätt långsökt ifrån ditt problem förhoppningsvis. Men du kan ju spana ifall du tycker bilen dricker ovanligt mycke soppa.
    Lycka till med problemet och med det kommande tillskottet i familjen.
    /Matz

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    hmm intressant..
    faktiskt tycker jag att bilen drar rätt mycket..
    snittar på runt 13L/100km ibland mer.
    Soppaslangen alltså?

    Svårt att se problemet? mycket att demontera?

    EDIT: på 75 liters tank kommer jag runt 45-55mil beroende på hur jag kör., och det är mer avgaslukt, svårt att beskriva doften exakt men däri kring.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Är det enligt sid:en som du drar 1.3l/mil? i så fall är det inte fel på soppapumpen eftersom sid:en tar sina beräkningar utifrån hur mycket soppa spridarna sprutar in i bilen.

    Mazze> vart du tvungen att byta hela pumpen? Det var nämligen jag när min gick sönder. Kul kostnad att lägga till problemkassan
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Nej..
    Jag nollar trippen och tankar alltid fullt.
    runt 44-55 mil på 75 liter.
    SIDen är ju lite ute och cyklar ibland.
    Ibland när den är kall kan den stå på 35L/100km

    Vore kul och få veta fler alternativ? läckage i avgassystemet är en grej jag tänkt på.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Ja, någonting måste ju nästan vara fel, det är ju ett som är säkert.

    1,36 - 1,70 liter milen är ju sinnessjukt mycket...

    Det är inte en 9-5 Griffin du har eller?

    Iofs är det väl mycket även för en sån, men en sån drar ju i alla fall något mer än en vanlig 2.0/2.3 litrare...


    läckage på avgasystemet kan nog vara en tänkbar bov i dramat... Det kan ju vara så att lambdasonden får spel då också, och gör att bilen drar mer i sin tur...

    Men då borde det lukta mer som avgaser och inte direkt bensin, men det kan väl kanske vara lite svårt att avgöra.

    Du bör nog försöka kolla upp både bränsleslangar och avgasläckage för någonting står inte rätt till.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Nej en helt vanligt 2.0 automat.

    Ja det kan nog vara avgaser, lite svårdefinierat dock.
    Men som jag skrev är det ju bara vid stillastående så rent logiskt sett borde det vara nån form av läckage som sugs in i ACC.

    Bästa sättet att felsöka avgasrörssystem läckage?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Känner att jag är ute på nattgammal is nu men jag kom att tänka på något som jag läst angående ett liknande problem fast gällande veteranbilen 9000.
    Där talades det om "Fumes in the passenger compartment" beroende på något tjall med kolkanistern.
    Även andra källor till lukt i kupén tipsas det om:

    http://www.quasimotors.com/fuming.htm

    Som sagt är jag medveten om att det handlar om en helt annan bilmodell men det kanske kan ge några tips i alla fall.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Fick ett tips av svenska bil som förvånande ringde upp mig.
    Han att det kunde vara oljefällan som droppar olja på grenröret som åstakommer denna "avgasdoft" i kupén.

    Han sa också som jag misstänkte att det "kan" vara läckade i avgassystemet.
    Antingen främre eller bakre.
    Talar vi där grenröret sitter pratar vi många tusenlappar, det stoppar nog inte på 7000kr för byte av detta rör.

    Men det troliga är att det någonstans där "framme" som är fel.
    Skall prova felsöka själv men det är lite som att leta efter en enkrona i atlanten.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Mazze
    Lycka till med problemet och med det kommande tillskottet i familjen.
    /Matz
    Tack tack

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Jag har för mig att jag hade ett liknande problem med bensinlukt på min 9-5a. Det var iaf någon gummipackning som läckte och var sprucken. Min saab mekaniker visste direkt vad det var när jag nämnde symptomen. han passade på att uppgradera vevhusventialtionen för det hade med detta att göra.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Kolla så du inte har en läcka vid anslutningen till vevhusventilationen! Jag hade det på min och då luktade det precis så som du beskriver! Är lätt att byta om det är den som är kass.

    Denna är ju inte direkt original, men jag hittade ingen annan bild! Men den sitter ju på samma ställe!!


  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    [quote="Börne"]Kolla så du inte har en läcka vid anslutningen till vevhusventilationen! Jag hade det på min och då luktade det precis så som du beskriver! Är lätt att byta om det är den som är kass.

    Denna är ju inte direkt original, men jag hittade ingen annan bild! Men den sitter ju på samma ställe!!

    tackar, skall genast kontrollera denna enkla detalj.
    Kanske är det läge att byta de slangar som man ser visuellt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Jag har för mig att jag hade ett liknande problem med bensinlukt på min 9-5a. Det var iaf någon gummipackning som läckte och var sprucken. Min saab mekaniker visste direkt vad det var när jag nämnde symptomen. han passade på att uppgradera vevhusventialtionen för det hade med detta att göra.
    Som på bilden i detta inlägg?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    785

    Re: ACC, 9-5, bensindoft

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Snart jul och snart dags för oss att få barn, ok dryga 4 månader kvar men...

    Vid stillastående vid t.ex. rödljus eller liknande känns en markant doft av bensin, inte mycket men väl så irriterande och knappast bra för de som sitter i bilen och knappast bra för den kommande bebisen som kommer sitta i framstolen i barnstol.

    Problemet försvinner när jag trycker in cirkulationsknappen så att luften stannar i bilen.
    Så fort man trycker bort den så återkommer bensindoften direkt.

    Är det någon som har en susning vad man bör kika på?
    läker det från avgassystemet IN i ACC´ns system på något sätt?

    Jag vill ju inte förgifta mitt barn och vem vill det?
    På din bil sitter ett kolfilter i motorrummet. När filtret blivit förbrukat eller går sönder så luktar det bensin i bilen.
    Leta på filtret och lukta om det kommer därifrån.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Jag har för mig att jag hade ett liknande problem med bensinlukt på min 9-5a. Det var iaf någon gummipackning som läckte och var sprucken. Min saab mekaniker visste direkt vad det var när jag nämnde symptomen. han passade på att uppgradera vevhusventialtionen för det hade med detta att göra.
    Som på bilden i detta inlägg?
    Exakt!!
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Re: ACC, 9-5, bensindoft

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Snart jul och snart dags för oss att få barn, ok dryga 4 månader kvar men...

    Vid stillastående vid t.ex. rödljus eller liknande känns en markant doft av bensin, inte mycket men väl så irriterande och knappast bra för de som sitter i bilen och knappast bra för den kommande bebisen som kommer sitta i framstolen i barnstol.

    Problemet försvinner när jag trycker in cirkulationsknappen så att luften stannar i bilen.
    Så fort man trycker bort den så återkommer bensindoften direkt.

    Är det någon som har en susning vad man bör kika på?
    läker det från avgassystemet IN i ACC´ns system på något sätt?

    Jag vill ju inte förgifta mitt barn och vem vill det?
    På din bil sitter ett kolfilter i motorrummet. När filtret blivit förbrukat eller går sönder så luktar det bensin i bilen.
    Leta på filtret och lukta om det kommer därifrån.
    Okey, jag tror dock att det är slangen.
    Lyfte på plastlocket och konstaterade att den slangen som på bilden är helt av med undantag av 2 mm som den sitter fast vid, följer man slangen ser man att den är av även där.
    När jag lyste med ficklampan såg jag hur någon form av grå luft pumpa ut så mest troligt är detta den felande länken.
    Det blir att kolla hur lång slangen är och köpa en slang som tål både hög värme, olja. bensin etc.

    Tack till er alla som har bidragit med hjälp

  18. #18
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Köp på saab istället, och byt alla tre som är anslutna i oljefällan, dom andra två är säkert inte heller så friska. Följer du slangarna ner bakom motorn så ser du var oljefällan sitter, det är lite trångt, men det är inget svårt att byta dom. Den som går från oljefällan ner i oljetråget måste du ju under bilen för att byta!!

    Kolla även den lilla slangen som också är ansluten där den slangen du kollat nu sitter, den går till inloppsröret, där sitter en backventil på den som du inte ska kunna suga igenom. Den ska vara vit, inte grå/vit! Den vita är en kraftigare modell som monterades på begäran av saab!

    Lycka till

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Köp på saab istället, och byt alla tre som är anslutna i oljefällan, dom andra två är säkert inte heller så friska. Följer du slangarna ner bakom motorn så ser du var oljefällan sitter, det är lite trångt, men det är inget svårt att byta dom. Den som går från oljefällan ner i oljetråget måste du ju under bilen för att byta!!

    Kolla även den lilla slangen som också är ansluten där den slangen du kollat nu sitter, den går till inloppsröret, där sitter en backventil på den som du inte ska kunna suga igenom. Den ska vara vit, inte grå/vit! Den vita är en kraftigare modell som monterades på begäran av saab!

    Lycka till
    Finns bara ett problem, dessa slangar går inte att köpa på saab, de är bortplockade ur sortimentet och ingen vet när dessa går att köpa igen.

    slangen är 1 tum i ena änden och 1.5 tum i andra vilket innebar problem.
    men löste det genom en slangklämma på ovansidan.
    Nu luktar det inget i kupén så att det var denna slang till 100% som var problemet.

    Och det sitter en vit backventil så troligtvis är den nya varianten.

  20. #20
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Kul att det löste sig

Liknande ämnen

  1. Bensindoft i kupen vid inbromsning!
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 12:18
  2. Blårök och bensindoft vid kallstart
    Av pihlanker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •