Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: frågor om lättare motorrenovering...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    126

    frågor om lättare motorrenovering...

    Jag håller på att gå igenom motorn i min 9000 nu (signatur)... E lite nybörjare på detta så vill vara säker. Motorn kommer ej att lyftas ur bilen. Här kommer lite frågor:

    Jag ska byta allt på transmissionssidan, drev, kedjor, rubbet! Enligt haynes ska man ju märka upp drev å kedjor när man ställt in vid ÖDP, men för mig som ska byta allt så är det väl "bara" att plocka ur alla gamla saker och sätta dit dom nya vid sina respektive inställningsmarkeringar utan att tänka på hur dreven står när det rivs. Eller?

    Kamkedjan har ju 4gula länkar. Dubbellänken och den enkellänk som sitter nära varandra ska ju sitta enligt denna bild

    Å då ska väl den enkellänk som sitter längre ifrån sitta vid markeringen på vevaxeldrevet va?

    Måste man loss med tråget när man ska montera transmissionskåpan igen? Isåfall ska man väl lyfta på motorn lite? eller kan man ställa ut kåpan i vinterkylan i nån timme kanske...

    Balansaxelkedjan har väl inga lägesmarkeringar? Ska jag räkna hur många länkar som sitter mellan de olika dreven innan demontering och föra över dessa till den nya kedjan och dreven?

    Vid inställlningen av kamaxlarna. Är det så enkelt att bara montera de nya dreven, ställa markeringarna på kamaxlarna mot de gjutna markeringarna i överfallen närmast dreven och sedan passa in kedjans gula länkar mot drevens markeringar som på denna bild?


    Förlåt om det verkar löjligt övertydligt, men vill verkligen inte göra fel!

    /Tomas

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: frågor om lättare motorrenovering...

    Citat Ursprungligen postat av Tomas9000cs
    Jag ska byta allt på transmissionssidan, drev, kedjor, rubbet! Enligt haynes ska man ju märka upp drev å kedjor när man ställt in vid ÖDP, men för mig som ska byta allt så är det väl "bara" att plocka ur alla gamla saker och sätta dit dom nya vid sina respektive inställningsmarkeringar utan att tänka på hur dreven står när det rivs. Eller?
    Ja. Men ställ ändå 1:an i ÖDP.

    Kamkedjan har ju 4gula länkar. Dubbellänken och den enkellänk som sitter nära varandra ska ju sitta enligt denna bild
    Å då ska väl den enkellänk som sitter längre ifrån sitta vid markeringen på vevaxeldrevet va?
    Jepp.

    Måste man loss med tråget när man ska montera transmissionskåpan igen? Isåfall ska man väl lyfta på motorn lite? eller kan man ställa ut kåpan i vinterkylan i nån timme kanske...
    Det ska ju gå att trycka in kåpan även om det är jevligt tajt och man riskerar att skada toppackningen, säkert underlättar det lite att frysa ner den. Själv hade jag av toppen helt, att lossa tråget är ett jäkla jobb det också (finns en del bra grejer att göra där annars).

    Balansaxelkedjan har väl inga lägesmarkeringar? Ska jag räkna hur många länkar som sitter mellan de olika dreven innan demontering och föra över dessa till den nya kedjan och dreven?
    Nja. Om man nu vill ha balansaxelkedja - den ska ju bara driva runt axlarna "i tomme", så när spännaren släpps ut är det ju klart.

    Vid inställlningen av kamaxlarna. Är det så enkelt att bara montera de nya dreven, ställa markeringarna på kamaxlarna mot de gjutna markeringarna i överfallen närmast dreven och sedan passa in kedjans gula länkar mot drevens markeringar som på denna bild?
    Ja. Det kan kännas lite nervöst eftersom man nu inte säkert kan veta att det är rätt vid vevaxeln, men när kamdreven är ditskruvade lite löst och spännaren är monterad ska man ju vrida runt vevaxeln två hela varv. Om alla markeringar fortfarande står rätt, då är det ju rätt.

    Lycka till!

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Lättare trim 9-5 2.0t -04
    Av roberte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 21:41
  2. Frågor om 9-5 motorrenovering
    Av Sandell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 22:38
  3. Vinter motorrenovering (frågor och prisuppgift)
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 23:11
  4. Frågor om motorrenovering. (kamkedja, lager, ringar?)
    Av skurten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 22:40
  5. Frågor inför motorrenovering
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •