Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kamaxelfråga, duration...?

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849

    Kamaxelfråga, duration...?

    Läst på hemsida ******:

    kamaxelns specifikation är oftast durationen, den anger ventilens öppningtider. Till exempel 54-86 86-54, som ger en duration av 320 grader......
    Va FAN är 54-86 86-54.......??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    avgas/insug öppning/stänging före/efter ÖDP/NDP, min spontana gissning...

    Edit: Måttenenhet grader
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540

    Re: Kamaxelfråga, duration...?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Läst på hemsida ******:

    kamaxelns specifikation är oftast durationen, den anger ventilens öppningtider. Till exempel 54-86 86-54, som ger en duration av 320 grader......
    Va FAN är 54-86 86-54.......??
    Som du vet så går det 360 grader på ett varv. Detta gäller vevaxeln. När kolven går ned för att suga in luft och bensin så har ventilen redan före att kolven vänt, börjat öppnas. 54 grader innan kolven var längst upp, så öppnade insugsventilen. Sedan har den öppet hela kolvens väg ned. Från längst upp till längst ned är det ju ett halvt varv, vilket är 360/2=180 grader. Så hittills har ventilen varit öppen i 54+180 grader. Men dessutom fortsätter den att vara öppen 86 grader efter nedre dödpunkten. Man utnyttjar att gasblandningen har en sådan skjuts nedåt att den inte "hinner" pressas tillbaka på en gång. Därför kan man ha öppet lite till trots att kolven börjat röra sig upp redan, och där med fylla cylindern lite till. I detta fall är det öppet 86 grader förbi nedre läget. 54+180+86=320. Alltså är insug öppen 320 grader.

    Samma sak gäller för avgaskammen. Efter att insuget stängt helt, så far kolven upp och komprimerar gasen. Sedan kring övre dödpunkt så antänds det och kolven far nedåt. Redan innan den nått botten öppnar avgasventilerna, varpå sedan kolven rör sig ett halvt varv upp för att trycka ut avgaserna. Den är dessutom öppen en liten bit till. Vi får även här 320 grader. Eftersom man ur detta kan se att innan avgaskammen stängt helt, så har insuget redan öppnat. Detta är det s k overlap:et. Stort overlap ger att de är öppna många grader samtidigt. Overlap och nockvinkel går att utläsa med de data som finns i exemplet, men det blir för mkt på en gång kanske!?

    320 grader är väldigt mkt och återfinns på extrema rejskammar. Inget vi med gatbilar behöver leta efter direkt, särskilt inte i kombination med turbo.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Har för mig att det finns en bra, översiktlig beskrivning om detta här.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    681
    Jag tyckte Grandmasters-t förklaring va bra, fyll gärna på med hur man kan läsa ut overlap och nockvinkel.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849

    Re: Kamaxelfråga, duration...?

    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Läst på hemsida ******:

    kamaxelns specifikation är oftast durationen, den anger ventilens öppningtider. Till exempel 54-86 86-54, som ger en duration av 320 grader......
    Va FAN är 54-86 86-54.......??
    Som du vet så går det 360 grader på ett varv. Detta gäller vevaxeln. När kolven går ned för att suga in luft och bensin så har ventilen redan före att kolven vänt, börjat öppnas. 54 grader innan kolven var längst upp, så öppnade insugsventilen. Sedan har den öppet hela kolvens väg ned. Från längst upp till längst ned är det ju ett halvt varv, vilket är 360/2=180 grader. Så hittills har ventilen varit öppen i 54+180 grader. Men dessutom fortsätter den att vara öppen 86 grader efter nedre dödpunkten. Man utnyttjar att gasblandningen har en sådan skjuts nedåt att den inte "hinner" pressas tillbaka på en gång. Därför kan man ha öppet lite till trots att kolven börjat röra sig upp redan, och där med fylla cylindern lite till. I detta fall är det öppet 86 grader förbi nedre läget. 54+180+86=320. Alltså är insug öppen 320 grader.

    Samma sak gäller för avgaskammen. Efter att insuget stängt helt, så far kolven upp och komprimerar gasen. Sedan kring övre dödpunkt så antänds det och kolven far nedåt. Redan innan den nått botten öppnar avgasventilerna, varpå sedan kolven rör sig ett halvt varv upp för att trycka ut avgaserna. Den är dessutom öppen en liten bit till. Vi får även här 320 grader. Eftersom man ur detta kan se att innan avgaskammen stängt helt, så har insuget redan öppnat. Detta är det s k overlap:et. Stort overlap ger att de är öppna många grader samtidigt. Overlap och nockvinkel går att utläsa med de data som finns i exemplet, men det blir för mkt på en gång kanske!?

    320 grader är väldigt mkt och återfinns på extrema rejskammar. Inget vi med gatbilar behöver leta efter direkt, särskilt inte i kombination med turbo.
    OK, sketbra förklaring!!

    Om lust och ork finns, fyll som ovan nämnt gärna på med en översikt av överlappet och nockvinkeln också, lättare för en medelmåtta att förstå om någon förklarar lite enkelt istället för att läsa facktermer på en hemsida....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Kamaxelfråga, duration...?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Om lust och ork finns, fyll som ovan nämnt gärna på med en översikt av överlappet och nockvinkeln också, lättare för en medelmåtta att förstå om någon förklarar lite enkelt istället för att läsa facktermer på en hemsida....
    Aj, den visste var den tog!

    Tänkte mest på att "en bild säger mer än tusen ord" & skisserna på sidan jag länkade till var i alla fall för en glad amatör som jag rätt lättförståeliga.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849

    Re: Kamaxelfråga, duration...?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Om lust och ork finns, fyll som ovan nämnt gärna på med en översikt av överlappet och nockvinkeln också, lättare för en medelmåtta att förstå om någon förklarar lite enkelt istället för att läsa facktermer på en hemsida....
    Aj, den visste var den tog!

    Tänkte mest på att "en bild säger mer än tusen ord" & skisserna på sidan jag länkade till var i alla fall för en glad amatör som jag rätt lättförståeliga.
    Oj då, inget illa ment, brydde mej aldrig om att kolla länken, det är från just ståhl motor mitt inledande citat kommer.....!!

    Stort tack ändå för visat intresse att hjälpa till på traven!!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Jag tyckte Grandmasters-t förklaring va bra, fyll gärna på med hur man kan läsa ut overlap och nockvinkel.
    Ja tack, fyll gärna på med detta!

    Håller på å leker lite med en motor till en 900i och vill gjärna få kläm på detta.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Duration och lyft i B205R toppen
    Av Erikaman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 21:18
  2. Ytterligare en kamaxelfråga, överlapp....
    Av flaset i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •