Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Sbp + extraktor = ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061

    Sbp + extraktor = ?

    Det har varit meningen länge att jag ska köpa ett xrör men börjar tvivla lite nu då dom blir hårdare och hårdare på besiktningen med sånt.. Speciellt när man har en helbilsgodkänd bil eller vafan de heter

    Handlar det bara om vem man får på besiktningen? Hur gjorde ni som besiktat med extraktor? Dölja den med nån plåt funkar det?
    Bör jag chansa? Jävla surt att åka in sen får man regbes :/
    f.d. saabare

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    chansa, vafan du har juh pröjs !

    men det e bara o boka regbes. om du får magnil* i fstad =D=D

    *eventuell felstavning av namn

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    chansa, vafan du har juh pröjs !

    men det e bara o boka regbes. om du får magnil* i fstad =D=D

    *eventuell felstavning av namn
    Haha jo ofta :P
    f.d. saabare

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    eller åxå så besiktigar du precis innan du slänger på grejerna! Sedan så har du ju ett år påå dej innan nästa gång! Finns ju en del folk som faktiskt byter allt trim mot orginal för att kunna besiktiga1

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5
    Hejsan

    Har kört min 900 NG med extraktorgrenrör !
    Var inga problem , det ända de klagade på var att den var lite låg , han kollade typ 10 sekunder under motorhuven och sen slog han igen den igen !

    Prova går det så går det , om inte så säg att ditt original har sprukit !

    Lycka till från A

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Ni som glatt säger "prova och se om det går", har ni funderat på konsekvenserna om man åker på en registreringsbesiktning innan ni tipsar folk om sånt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Kan bli mycket tråkiga följder om man får regestreringsbesiktning.

    Frågan är, kan man avbryta besitkningen om de funderar / sätter regbes?
    Om man får regbes, är det typ bara sälja bilen i delar då tro? Utfärdar saab intyg längre, och vilka är det osm gör det? Kan en aukt saabvst göra det, eller är det isf saab i trollhättan som gör detta?

    Är lite nyfiken bara.


    Mvh

    Björn

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061
    Precis..

    "Chansa det kanske går" är inte så roligt längre när man får regbes.
    Frågan är ju då om man ska strunta i dom där högre effekterna och köra med originalgrenrör? Det är ju iofs upp till mig att avgöra..
    f.d. saabare

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Sen kan man fråga sig vad helbilsgodkännandet egentligen innebär, och om den SBP-anställde har klart för sig?

    Om ett original grenrör verkligen spricker och fabrikanten inte i evigheter är skyldig att hålla med reservdelar, OCH att bilfabrikanten inte längre har någon form av monopol på godkända reservdelar - skulle det vara förbjudet att ersätta delen med eftermarknads?

    Ett extractorrör innebär i sig inte att bilen har massor av extra otillåtna hästkrafter. Inte ens en fetingturbo betyder nödvändigtvis extra effekt.

    Om SBP kräver att alla bitar på bilen måste vara original, monterade av Saab - så är det galet. I så fall ställer man till med en jäkla diskussion om reservdelar och kräver att besiktningen avbryts för att man själv vill kolla först vad som verkligen gäller.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Hej


    Jag tror ju om man skippar alla siliconslangar och annat bling bling i motorrummet som kan göra SPB männen misstänksamma så går det nog !

    Plockar man tillexempel bort luftfiltret och sätter tillbaka original luftboxen och skippar massor av performance by x så ökar nog chansen !

    Sen har ju jag funderat lite på hur folk kommer igenom med lindade downpipes och grenrör ! Det borde ju se misstänksamt ut om något !


  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Jag tror ju om man skippar alla siliconslangar och annat bling bling i motorrummet som kan göra SPB männen misstänksamma så går det nog !
    Om man ska va allvarlig tror jag inte att besiktningstjänstemän är dumma, i alla fall inte alltid.

    Kommer man in med en bil som ur trafiksäkerhets- och funktionssynpunkt är TIPTOP, hel och ren över-under-inuti, rent och fräscht i motorrum, alla bränsle-, broms- och avgasrör oskadade, bromsskivor rostfria och avgasvärden finfina - så tror jag de skiter i vilken färg man har på vakuumslangarna.

    Kommer man däremot med en halvsunkig bil med rost, sprickor och anfrätning på fel ställen, skitt och jävlig under - men turbokompressorn är minsann blankpolerad och bromsrören har sportstrumpor i stålomspunnet.... ja då hade i alle fall jag sagt "Hörrödu grabben, vad har du fifflat med här då?".

    Tiotusentals bilar besiktigas årligen med massor av bling-bling, men sammanhangen varierar.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Ja det var bara en tanke jag hade !

    Har en kompis som skulle besiktiga sin bil , sa åt honom att sätta tillbaka luftfilter och slangarna på rätt plats !

    Han torskade på 7 punkter + motoråterställning !

    Jag har exakt samma saker i min 900 NG som dock en T28:a och gröna spridare , men jag klarade mig !

    Jag tror att det är väldigt avgörande vem man hamnar hos och om de har fått sig något av frugan

    Om man bor i Kalmartrakterna så är mitt tips att åka till Borgholm !

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061
    Aja i stort sett är det en jävla chansning iaf..

    SuperFacer: Ett par mer utropstecken hade du nog fått plats med.
    f.d. saabare

  14. #14
    Lyckades nästan få med ! på nästan alla rader

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Men visst - extractor är definitivt mer än jag skulle våga åka in med.

    Men det går ju att meka lite innan, och lite efter..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    billinge
    Inlägg
    107
    Skicka in fjällan lite lättklädd så går de nog vägen!!

    /Ted
    9000 power map-tun steg 4 såld till lille bror han behövde ju bil
    9-3 aero cab map tun steg 3

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    512
    Om allt under huven är skitfint med lackerade detaljer, högglanspolerade ventilkåpor, tryckrör mm, så kanske det inte sticker lika mycket i ögonen när man kör med extraktor.. Man kan ju låtsas att det är för ballhetsfaktorn om man kör med extraktor om SBP frågar.

    Men det är ju lite chansing ändå.. Det kanske är värt lite mektid innan och efter besiktningen för att slippa regbesiktiga eller återställa motorn..

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061
    Jepp detta tåls att tänka lite på..

    För en annan som kanske inte har tid lust eller ork att meka varje gång innan besiktningen också..
    f.d. saabare

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    Såhär såg min ut på besiktningen med x-röret monterat inkl stora snurran och aga.

    klickbara bilder.




    Såhär ser den ut till vardags..


    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Såhär såg min ut på besiktningen med x-röret monterat inkl stora snurran och aga.
    Hehe..
    Du dolde x-röret ganska väl alltså, såg inte besiktningsmannen det alls?
    Gris
    f.d. saabare

Liknande ämnen

  1. extraktor grenrör 9-5
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 20:39
  2. extraktor grenrör
    Av viken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 13:49
  3. Extraktor Grenrør
    Av alex_ander3@hotmail.com i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 03:48
  4. extraktor-rör
    Av kallan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •