Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hastighetsmätare ur funktion 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27

    Hastighetsmätare ur funktion 9000

    liten lat fråga, hastighetsmätaren på en 9000T16 -88 drivs den av vajer eller är den elektronisk?Min slutade funka idag tänkte bara höra om nån vet så man börjar leta i rätt ände så att säga.

  2. #2

    EL

    DET ÄR EL PÅ 88

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27

    Re: EL

    Citat Ursprungligen postat av SVEDALA DANNE
    DET ÄR EL PÅ 88
    Tack för ditt svar,fattades bara annat då kan det vara vad jäkla fel som helst tacka vet jag vajer bara att byta ut nu får man väl felsöka tills f*n löser av.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Kontrollera kontakten mellan motor och låda.

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Hur slutade den att funka?
    Bara lade av helt eller går den sporadiskt?

    Lade den av helt är det nog elektroniskt i annat fall är det nog drevet i lådan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hur slutade den att funka?
    Bara lade av helt eller går den sporadiskt?

    Lade den av helt är det nog elektroniskt i annat fall är det nog drevet i lådan
    Den var död helt plötsligt när jag skulle ta bilen en dag inget knas före alls.Har kollat om kontakten ärgat eller nåt men inget sånt.Elektroniskt? Passerar signalen genom nån box eller går den direkt från givaren?

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Går direkt till hastighetsmätaren

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Går direkt till hastighetsmätaren
    Då borde det vara "givaren" ska plocka bort och titta om man kan se nåt konstigt.Det lär sitta ett plast drev där nånstans också ska kolla upp hur det funkar så kanska man kan räkna ut var felet ligger

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Ta upp givaren och sätt fast borrmaskinen i givaren och kör med en 1000-1500rpm på borrmaskinen. Rör sig hastighetsmätaren nu så är det nåt av dreven som har gått sönder. Ser drevet på givaren helt ut så måste man riva växellådan för att byta det andra drevet. Jag hade ingen lust att renovera en i övrigt perfekt fungerande växellåda så jag byggde en egen givare som går mot inre drivknuten. Här kan du se hur jag gjorde http://www.bostream.nu/jofawinth/hast.htm. OBS! bilderna är megastora för att man skall kunna zooma in detaljer så det tar lång, väldigt lång tid att ladda sidan, definitivt inget för modem.

    /mattias

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Ta upp givaren och sätt fast borrmaskinen i givaren och kör med en 1000-1500rpm på borrmaskinen. Rör sig hastighetsmätaren nu så är det nåt av dreven som har gått sönder. Ser drevet på givaren helt ut så måste man riva växellådan för att byta det andra drevet. Jag hade ingen lust att renovera en i övrigt perfekt fungerande växellåda så jag byggde en egen givare som går mot inre drivknuten. Här kan du se hur jag gjorde http://www.bostream.nu/jofawinth/hast.htm. OBS! bilderna är megastora för att man skall kunna zooma in detaljer så det tar lång, väldigt lång tid att ladda sidan, definitivt inget för modem.

    /mattias
    Skitsmart helt enkelt,ska prova med borrmaskin först i alla fall.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Vet inte om jag lossat rätt givare men det är den som sitter i bakkant på lådan mot innerskärmen strax under batterihyllan.Och på den fanns det inget drev men den axeln är fjäderbelastad och går att snurra.Har svårt att tänka mig att ett drev varit monterat på denna helt släta (utan splines eller annan fastsättningsmetod)axel som dessutom är helt avrundad i änden.Om ett drev suttit där hur får dom det att sitta fast lim eller?Hittade rätt givare drevet är helt oskadat körde borrmaskinstricket inte ett enda liv på mätaren då borde givaren vara boven eller finns det fler alternativ?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    56
    VARFÖR JUST 20 MAGNETER?

    Hur vet man det och varför blir det just 20 stycken?

    /olle

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Om man kopplar en frekvensgenerator till hastighetsmätaren så visar den 100 km/h vid 283 Hz.

    100 km/h är lika med 27,8 meter per sekund och hjulets omkrets är ca. två meter vilket gör att hjulet snurrar 13,9 varv per sekund.

    283 Hz delat med 13,9 varv per sekund är lika med 20,4 pulser per hjulvarv och ett bra närmevärde kan då vara 20 pulser per hjulvarv = 20 magneter.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Citat Ursprungligen postat av sven-åke
    Vet inte om jag lossat rätt givare men det är den som sitter i bakkant på lådan mot innerskärmen strax under batterihyllan.Och på den fanns det inget drev men den axeln är fjäderbelastad och går att snurra.Har svårt att tänka mig att ett drev varit monterat på denna helt släta (utan splines eller annan fastsättningsmetod)axel som dessutom är helt avrundad i änden.Om ett drev suttit där hur får dom det att sitta fast lim eller?Hittade rätt givare drevet är helt oskadat körde borrmaskinstricket inte ett enda liv på mätaren då borde givaren vara boven eller finns det fler alternativ?
    Har du kört borrmaskinstricket på rätt givare och med tändningen påslagen utan att få något utslag på hastighetsmätaren så har du sannolikt ett fel i givaren, elsystemet eller i hastighetsmätarinstrumentet. Har du tillgång till ett oscilloscope så är det lätt att mäta upp givaren.

    Var det kanske givaren till backljuset som du var på först?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Citat Ursprungligen postat av sven-åke
    Vet inte om jag lossat rätt givare men det är den som sitter i bakkant på lådan mot innerskärmen strax under batterihyllan.Och på den fanns det inget drev men den axeln är fjäderbelastad och går att snurra.Har svårt att tänka mig att ett drev varit monterat på denna helt släta (utan splines eller annan fastsättningsmetod)axel som dessutom är helt avrundad i änden.Om ett drev suttit där hur får dom det att sitta fast lim eller?Hittade rätt givare drevet är helt oskadat körde borrmaskinstricket inte ett enda liv på mätaren då borde givaren vara boven eller finns det fler alternativ?
    Har du kört borrmaskinstricket på rätt givare och med tändningen påslagen utan att få något utslag på hastighetsmätaren så har du sannolikt ett fel i givaren, elsystemet eller i hastighetsmätarinstrumentet. Har du tillgång till ett oscilloscope så är det lätt att mäta upp givaren.

    Var det kanske givaren till backljuset som du var på först?
    Eftersom hastighetsmätaren helt plötsligt var död så antar jag att dreven i växellådan är hel drevet på givaren var i alla fall helt oskadat.Det ryckte inte ens till i h-mätaren när jag körde med borrmaskinen med tändning på.Elsystemet låter inte kul men då borde även nåt annat lagt av tycker jag.Får prova att byta givare och om inte det hjälper själva h-mätaren.Det är möjligen ingen där ute som har en hel givare till salu?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    Citat Ursprungligen postat av sven-åke
    liten lat fråga, hastighetsmätaren på en 9000T16 -88 drivs den av vajer eller är den elektronisk?Min slutade funka idag tänkte bara höra om nån vet så man börjar leta i rätt ände så att säga.
    att testa din givare är inte så svårt

    givaren sitter vid differentialen på växellådan denna kan vara svår att se ovanifrån men den sitter ungefär rakt under insugningsröret.

    det finns bara två kontakter på vxllådan och den andra har du redan varit på ( backljuskontakten ) o den vet vi ju att det inte är.

    lossa kontakten på givaren och lossan sedan givaren ( rätt stor mutter om jag inte missminner mig ) du kommer få ur en lite grunka med ett kugghjul på.

    för att testa om din givare är hel så tar du ett vanligt mätinstrument som kan mäta slutning med ( finns ofta en "pip" funktion så instrumentet piper när det blir slutning ). Ställ in mätinstrumentet på "pip" anslut de i vilken ordning som helst på givaren ( finns bara två stift ) o snurra sedan på drevet .. instrumentet kommer då pipa till nåra ggr/varv du snurrar på drevet om givaren är hel.

    fungerar givaren kan du koppla in den på kabeln till hastighetsmätaren slå på tändningen o snurra på den med FINGRARNA!! ingen borrmaskin behövs.

    det är bra om du har ngn som kan titta på hastighetsmätaren samtidigt !

    om du lyckas me detta så kan du förhoppningsvis veta om det är fel på själva mätaren eller givaren ..

    kolla gärna igenom alla säkringar mm så de inte är glapp i dem .. kan inte elen på 9k i huvudet men säkringar är ett gissel på min nuvarande bil.

    lycka till ..

    mvh ahlis

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av ahlis
    Citat Ursprungligen postat av sven-åke
    liten lat fråga, hastighetsmätaren på en 9000T16 -88 drivs den av vajer eller är den elektronisk?Min slutade funka idag tänkte bara höra om nån vet så man börjar leta i rätt ände så att säga.
    att testa din givare är inte så svårt

    givaren sitter vid differentialen på växellådan denna kan vara svår att se ovanifrån men den sitter ungefär rakt under insugningsröret.

    det finns bara två kontakter på vxllådan och den andra har du redan varit på ( backljuskontakten ) o den vet vi ju att det inte är.

    lossa kontakten på givaren och lossan sedan givaren ( rätt stor mutter om jag inte missminner mig ) du kommer få ur en lite grunka med ett kugghjul på.

    för att testa om din givare är hel så tar du ett vanligt mätinstrument som kan mäta slutning med ( finns ofta en "pip" funktion så instrumentet piper när det blir slutning ). Ställ in mätinstrumentet på "pip" anslut de i vilken ordning som helst på givaren ( finns bara två stift ) o snurra sedan på drevet .. instrumentet kommer då pipa till nåra ggr/varv du snurrar på drevet om givaren är hel.

    fungerar givaren kan du koppla in den på kabeln till hastighetsmätaren slå på tändningen o snurra på den med FINGRARNA!! ingen borrmaskin behövs.

    det är bra om du har ngn som kan titta på hastighetsmätaren samtidigt !

    om du lyckas me detta så kan du förhoppningsvis veta om det är fel på själva mätaren eller givaren ..

    kolla gärna igenom alla säkringar mm så de inte är glapp i dem .. kan inte elen på 9k i huvudet men säkringar är ett gissel på min nuvarande bil.

    lycka till ..

    mvh ahlis
    Tack för ditt svar,det är bra om man kan utesluta olika saker så man inte köper i onödan.Ska plocka ur givaren igen och testa som du skriver.Det instrument jag har är en multimeter med en "pip" funktion som man mäter "kontakt" med, antar att det är en sån funktion du menar.Suveränt forum det här alltid nån som hjälper till.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    japp precis en sådan funktion

    hoppas att det löser sig ..


    mvh ahlis

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Kollade givaren med summer på multimetern,inte ett endaste litet pip hur än man gjorde.Bara en liten fundering: givaren borde väl passa från andra modeller än just -88turbo 2,0,även om det är annan utväxling i lådan så borde man kunna använda själva givaren eftersom den går att separera från själva drevenheten.Eller är jag helt ute och cyklar här?

  20. #20
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Ja de går att ta från andra!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hastighetsmätare ur funktion OG9-5
    Av wlt313l i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2023-08-20, 14:26
  2. [LÖST] Hastighetsmätare ur funktion efter växelådsbyte OG900
    Av Fireztorm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 16:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •