Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Är det farligt att vaxa för ofta?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522

    Är det farligt att vaxa för ofta?

    Ja, eller nej?

    Jag har någon slags fetisch för Sonax hårdvax nu nämligen .. och ni vill inte veta hur ofta. Så jag blir lite nyfiken - den glänser ju så fint .. my prrrrrrrecsious.
    mvh Johan Kullberg

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Att bara vaxa ofta med flytande hårdvax är inte farligt. Men att använda polerade produkter ofta sliter ju lite varje gång, dock tar det ju ett tag att gå igenom lacken in till plåten.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Att bara vaxa ofta med flytande hårdvax är inte farligt. Men att använda polerade produkter ofta sliter ju lite varje gång, dock tar det ju ett tag att gå igenom lacken in till plåten.

    Hej !

    Polermedel med slipmedel i tar på lacken .

    JA använder polermedel utan slipmedel , utan det tar repor m.m på kemisk väg vilket är bättre .

    Vilka produkter man skall använda beror också på hur skicket är på lacken eller vad man skall göra .

    Inom lackeringsbranschen så gör dem ju inte helreconder utan polerar på visa ställen som behöver justeras istället för å göra en omlack som kostar bra mycket mer .

    Så då putsas det istället om man anser att det är mer lönsamt plus att man då kan få in en annan bil i lackboxen under tiden vilket är å föredra .

    Sen beror det ju också på HUR man putsar .
    det finns bra många putstekniker.

    Mvh/Patrik

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Tack för svaren. Nej, det är inga slipmedel eller tärande kemikalier i det .. det är toppen.

    Har rubbing också, men bara för restaurerande syfte ett par gånger på matta ytor. Sonax är skitbra grejer.
    mvh Johan Kullberg

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622

    ang vaxning

    Även vaxer utan slipmedel "sliter" givetvis på lacken även om det inte alls är lika mycket, vaxar man en solid bil, och trasan färgas är detta död lack som tagits bort med hjälp av vaxet. Lacken dödas av många faktorer, bla solljus m.m. Fartvinden är det som sliter mest på lacken, tror det eller ej!

    Jag själv äger en röd, solid, 900T16 92 som jag vaxar flertalet gånger i kvartalet. Dessutom jobbar jag med bilrecond till vardags.

    Svaret blir att även vax tär på lacken.


    Mvh Johan, bilvårdare

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Tack Johan. Bra svar.

    Även min 900Tng är röd, och sedan jag köpte den i oktober har jag väl vaxat den 4-5 ggr.
    Enda gången jag fick dö-lack på trasan ar när jag rubbade upp stycket ovan bakluckan som var litet mattat. Men jag upplever att jag lyfter djupet väldigt mycket .. och den ser bara bättre och bättre ut.

    Rekonditionering är kul.
    mvh Johan Kullberg

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040

    Re: ang vaxning

    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Även vaxer utan slipmedel "sliter" givetvis på lacken även om det inte alls är lika mycket, vaxar man en solid bil, och trasan färgas är detta död lack som tagits bort med hjälp av vaxet. Lacken dödas av många faktorer, bla solljus m.m. Fartvinden är det som sliter mest på lacken, tror det eller ej!

    Jag själv äger en röd, solid, 900T16 92 som jag vaxar flertalet gånger i kvartalet. Dessutom jobbar jag med bilrecond till vardags.

    Svaret blir att även vax tär på lacken.


    Mvh Johan, bilvårdare
    Jag undrar bara vad du har för fakta ang att lacken slits mest av fartvind?
    Gone country....

  8. #8

    Re: ang vaxning

    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Även vaxer utan slipmedel "sliter" givetvis på lacken även om det inte alls är lika mycket, vaxar man en solid bil, och trasan färgas är detta död lack som tagits bort med hjälp av vaxet. Lacken dödas av många faktorer, bla solljus m.m. Fartvinden är det som sliter mest på lacken, tror det eller ej!

    Jag själv äger en röd, solid, 900T16 92 som jag vaxar flertalet gånger i kvartalet. Dessutom jobbar jag med bilrecond till vardags.

    Svaret blir att även vax tär på lacken.


    Mvh Johan, bilvårdare
    Hej Johan!

    Då kan man ju fråga sig varför man använder vax ifall det nu är så FARLIGT å att det tär på lacken !!!???

    Däremot UV-ljus,luften i vår atmosfär m.m sliter på lacken .
    Så på det hela väder å vind tär på lacken så då kan det ju vara bra å få ett skydd på sin bil .


    Skulle vilja påstå att det är grund jobbet som sliter på lacken i så fall innan lacken förseglas med vax / lackförsegling .

    Man använder ju inte bara VAX när man recondar en bil exempelvis utan det kan vara flera steg man måste genomgå beroende på lackens skick så det skiljer ju sig från bil till bil .


    Mvh / Patrik

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669

    Re: ang vaxning

    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Fartvinden är det som sliter mest på lacken, tror det eller ej!
    Då måste ju röda bilar vara grymt snabba för de har ju så himla lätt att bli ful i lacken

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894

    Re: ang vaxning

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Fartvinden är det som sliter mest på lacken, tror det eller ej!
    Då måste ju röda bilar vara grymt snabba för de har ju så himla lätt att bli ful i lacken
    Det är ju de jag säger men iof så är min rätt fin i laken
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    Re: ang vaxning

    [quote=Håkan 831]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":gp44xzum
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Fartvinden är det som sliter mest på lacken, tror det eller ej!
    Då måste ju röda bilar vara grymt snabba för de har ju så himla lätt att bli ful i lacken
    Det är ju de jag säger men iof så är min rätt fin i laken [/quote:gp44xzum]

    Det är för att du bara gubbkör den...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12

    Re: ang vaxning

    [quote=KK]
    Citat Ursprungligen postat av Håkan 831
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":3hc4ye1z
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Fartvinden är det som sliter mest på lacken, tror det eller ej!
    Då måste ju röda bilar vara grymt snabba för de har ju så himla lätt att bli ful i lacken
    Det är ju de jag säger men iof så är min rätt fin i laken
    Det är för att du bara gubbkör den...

    Mvh

    KK[/quote:3hc4ye1z]


    Snälla ni vi kanske skulle försöka å hålla oss till trådens ämne istället för annat som inte hör till den här tråden .

    Tackar på förhand .

    Mvh / Patrik

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Hade inte en paranoid tanke på att det ens skulle vara det "värsta" eller vad man ska säga .. jag är bara rädd för autotvättar, tjejer med vigselringar, gothtjejer, syraregn, spikpistoler och en skenande hjord av piggsvin.
    mvh Johan Kullberg

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    men jag hoppas att du tvättar och avfettar bilen innan du vaxar :P och sen kan jag bara hålla med om att sonax flutande hårdvax är toppen använder det på min bil också. det är billligt och ger ett bra resultat
    9-3x TTID 20x9,5

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622

    Ang vaxning, partik!

    Hej igen, jag menar inte att vax är farligt, jag menar att att sliter också pa lacken, även om det är väldigt lite. Det borde både du och jag veta, i och med att vi båda sysslar med bilvård dagligen.

    Givetvis är det så att förarbetet "sliter" mest på lacken.

  16. #16

    Re: Ang vaxning, partik!

    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Hej igen, jag menar inte att vax är farligt, jag menar att att sliter också pa lacken, även om det är väldigt lite. Det borde både du och jag veta, i och med att vi båda sysslar med bilvård dagligen.

    Givetvis är det så att förarbetet "sliter" mest på lacken.
    Hej!

    Gött då är vi i stort sett överens .

    Mvh / Patrik

Liknande ämnen

  1. Polera och vaxa?
    Av problemguy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:21
  2. När kan man vaxa omlacerad bil?
    Av RalliAlli01 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 21:14
  3. Polera/Vaxa
    Av håna i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 00:34
  4. Vaxa nya fälgar?
    Av JonasB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 16:13
  5. Vaxa en svart bil
    Av Alexander75 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •