Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ng 900, Turbon laddar bara ibland

  1. #1
    Samuelsson_123
    Guest

    Ng 900, Turbon laddar bara ibland

    Hejsan igen Har en Saab 900 Turbo-95 Nordig Steg 1, Den beter sig lite konstigt, lr lite, mycke skulle jag villja påstå, och Felet är att när jag gasar så laddar bara Turbon ibland, och när den väl laddar fullt så går den riktigt segt, sen när den knappt laddar, så laddar den inte mer än hälften mot vad den ska göra, Vad kan det vara för fel? /Danne

  2. #2
    Hejsan

    Har en fråga , är din bil en 900 NG med sensonic låda ? Är Sensonicen kvar idag eller har du eller föregående ägare bytt till en hydralisk koppling ? Har samma problem ! Isåfall kan det ha något att göra med det ! Kopplar man in Tech 2:an så får man upp felet "växel 85"

    Annars är mitt tips att kontakta Nordic för en felsökning , enkla saker man kan göra själv är att:

    Byta stift om det behövs
    Kolla Magnetventilen
    Låna en annan DI kassette
    Kolla WG-armen
    Kolla så att det inte finns några läckor på tryckslangar

    Lycka till från A

  3. #3
    Samuelsson_123
    Guest
    hm vad menar du med Sensonic låda? Men en sak till, Har ju sätt i Sportluftfilter också men det kan de väl inte vara som är felet lr, men annars så kom felet typ efter det. Tändstifften är iaf nya.

  4. #4
    Hej igen


    Sensonic är en växellåda man slipper koppla på , man växlar som vanligt men det finns ingen kopplings peddal ! Har du någon kompis som har samma bil så kan du låna hans Magnetventil + DI kassette för att säkerställa om de är hela eller ej !


    Lycka till från A

  5. #5
    Samuelsson_123
    Guest
    aha tänkte att de var något speciellt, men sådan låda är de ju inte, men känner bara personer som har 9000cs Turbo men det kanske också funkar lr?

  6. #6
    Hej igen

    Den frågan överlåter jag gärna till någon mer kvalificerad Drboost, KK, Sasse , Robert@

    Lycka till från A

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    107
    Låter lite som mitt fel, dock steg tre. Det var stiften i mitt fall, vad har du för stift?

  8. #8
    Samuelsson_123
    Guest
    Nja borde inte vara stifften, bytte jag ju för en vecka sedan, Vad jag tror kan va en bidragande orsak är att jag sätte i ett öppet filter, så det inte är att motorn drar in varmluft, genom filtret har ju ingen värmeplåt emellan motorn och filtret. Så de kan va därför som den går dåligt, för den ska ju vara kall till Turbon, lr är det inte så? men igentligen ska de väl inte bli en sådan effekt av de lr? Stifften är Bosch FR 78 X och den gick ju bra efter jag sätte i dom tills nu hehe Jag fattar inget jusst nu hehe, men innan jag bytte stifften där så gick den ju också kasst fasst då högg ju bilen när jag gasa, lr missade o tända så måste vara något annat fel.......... men vad??

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    Stiften är Bosch FR 78 X
    byt till NGK BCPR7ES-11 så går bilen säkert bra igen
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  10. #10
    Samuelsson_123
    Guest
    Idag så bytte jag stifften då till dom som skulle vara så bra, men problemet kvarstog dock

  11. #11
    Hej

    Kanske bäst att kontakta Nordic för en felsökning av ditt problem !

    Lycka till från A

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    444
    Citat Ursprungligen postat av Samuelsson_123
    aha tänkte att de var något speciellt, men sådan låda är de ju inte, men känner bara personer som har 9000cs Turbo men det kanske också funkar lr?
    Det funkar!
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    börja med att byt stift, hjälper inte det, provbyt då magnetventil och tändkasett med nån polare.

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #14
    Samuelsson_123
    Guest
    Hej igen, Efterson problemen uppstog när jag monterade de öppna filtret, så kanske de sugs in för varm luft pga att jag inte har någon värme plåt mellan motor och filter. Och därför det svajande Turbotrycket?
    Kanske DrBoost har några synpunkter.....?

  15. #15
    Hejsan


    Har du kollat så att WG-armen inte är för slapp ? När jag köpte min 900 NG så hade tidigare ägare skruvat så att laddtrycket svajade ordentligt !

    Kanske är något fel i membrandosan ?

    Lycka till från A

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Var det så att det uppstod efter att du monterat ÖF? eller fanns det innan?
    Om sätt tillbaka till orginal! vad händer?
    Om den fortfarande rycker, gjorde den det inna du chippade? har du kvar orginalboxen?

    Om du kör flera repor efter varandra rycker den kontinuerligt då eller är det mer slumpen som gör?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Hade problem förut med att det bara ville ladda ibland, och ibland mindre, efter byte av magnetventil blev allt som det skulle!


    Testa med en NY MV eller med en som verkligen fastställts att den fungerar!


    mvh
    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  18. #18
    Samuelsson_123
    Guest
    Tjenna!
    Idag så tog jag bort Magnetventilen och testade utan och då ladda bilen knappt grundtryck, är de inte meningen att Turbon ska ladda så pass tills den själv slår ifrån lr?, Så då måste det väl vara magnetventilen som är kass.......?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    När du kopplar bort MV'n ska bilen gå på GLT som är nånstans runt "halva gula" om du inte har nån graderad mätare. Till magnetventilen går tre slangar märkta C R W uppifrån och ner. Om du rycker W slangen ska alltså turbon ladda till laddstoppet kommer in. Men det är inget man rekomenderar att testa. Jag har haft problem med mitt laddtryck men då var det trionic 5 boxen som var "ur funktion". Kan ju kolla på dessa trådar för mer info.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=87881

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88586

  20. #20
    Samuelsson_123
    Guest
    Fixade värmeplåten från motor, filter, och nu går bilen som en dröm igen Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?
    Av NiclasNohren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 09:43
  2. 93 Aero -00 Laddar bara GLT? Turbon slut??
    Av Kristian Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 16:40
  3. Varför laddar turbon bara in på hälften av det gula.....?
    Av Saab 9000 TT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •