Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sprakande högtalare NG9-3

  1. #1
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Sprakande högtalare NG9-3

    Skit problem..
    Bil: 9-3 SC 06
    Sprakar i höger dörrhögtalare, vä funkar inte alls..
    Vrider jag balancen till fullt hö så slutar det att spraka.
    fullt till vä så hörs bara panelhögtalaren.

    Ingen bas alls när jag fadar bak, dock vet jag ej vilket ljudsystem det sitter i så kanske normalt.

    Stereon är den med navigationen, utan bluetooth,/telefon, utan cd växlare, men med AUX i handskfacket.

    har provat att lossa AMP1 under förarstol utan lyckat resultat, lyckades bara rucka lite på boxen, Fick dock loss kabelhärvan, och då slocknade stereon, och pluggade i, och stereon gick igång, dock fortfarande med glapp i hö dörr och utan ljud i vä dörr.
    Trodde inte att hela stereon skulle slockna utan bara det var ljudkablar.

    Har inte provar att lossa dörrsidorna, men det låter ju troligt att nåt e fel vid AMP1, men vet ej hur jag ska felsöka riktigt!
    Läst att det går fiberkablar in i AMP1 men jag "kände" inga såna, hittade som sagt bara 1 kontaktsycke med många kablar i!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Någon som kan laga amp1 ?
    Hittade nog felet och det är amp1 som fått massa vatten och rostat!

    Nån som kanske vet hur man fixar?
    Kostar 7900kr på Saab!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Kom ihåg o fixa källan till problemet också :-)

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Blöta vinterkängor och en fd ägare som kanske tvättat instegen med vattenslang!!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5

    Sprakande högtalare NG9-3 -03

    Har nu irriterat mig på att mittenhögtalaren fram har börjat spraka samt att ljudet försvinner antingen i höger/vänster högtalaren i samband med att den sprakar.

    Det spelar ingen roll hur högt du har, du kan ha sänkt till noll men den sprakar ändå, du kan ha högt och det sprakar ändå osv osv.

    Någon som kan ha den blekaste vad detta kan vara?
    Någon som varit ute för detta förr?

    Antagligen glappkontakt, men tror ni att är i steget eller om det är i mittenhögtalaren?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    104
    rädd för att det är AMP1:an. min betedde sig likadant, vissa dagar lät det inget o nästa dag sprakade det som faan. testa att skruva loss AMP1:an o kolla hur det ser ut.
    Själv rök jag på att köpa nytt AMP1 då center o bashögtalarna la av o då försvann även sprakljudet.
    Livin Loud......

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hoppar på denna tråden!

    Googlat runt och hittar inget om just mitt problem så skriver det här.
    Har en 9-3a SS från 03 där centerhögtalaren ovanför mittenkonsolen sprakar konstant. Tänker mig att jag antingen kopplar ur den eller fullständigt monterar bort den då det låter förjävligt, men kan inte lista ut hur jag får ur högtalaren. Har även kollat i kontakten till amp1 för att försöka koppla ur kablarna på den sidan men kan inte få upp kontakten och vill inte bryta sönder plasten då den är gammal och skör. Vad är lättaste sättet att gå till väga?

    Tack på förhand.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    0
    Medlem#
    -

    Trasiga slutsteg 9-3 -05

    Hej!
    Jag har lite funderingar på mitt premium 150 ljudsystem. Det verkar som om slutsteget under förarsätet är helt dött (kommer inget ljud alls ifrån dörrar och center). Senaste veckan har jag märkt att de resterande högtalarna börjar låta "sprängt" efter ett tag som systemet varit igång. Det konstiga är att om man startar om radion låter det normalt ett par minuter igen.

    Någon som har något förslag eller ide på vad det kan vara som är fel? Går det att laga eller alternativt byta ut, och isåfall är det bättre att istället byta ut till något tredjeparts steg och andra element istället? Det lät kasst innan andra steget gick, nu låter det riktigt kattskit

Liknande ämnen

  1. Sprakande ljud eftermarknadsstereo NG9-3 -10
    Av pontuspj_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-01-02, 14:23
  2. Sprakande/glappande panelhögtalare Saab 9-5 -04 AS2
    Av tubenn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •