Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: När kommer nya uppg till vevhusvent?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131

    När kommer nya uppg till vevhusvent?

    Någon som vet när den nya uppgraderingen till vevhusventilationen kommer? på saab säger dem att den e på G. ngn som vet ngt mer exakt?

    Måste uppgradera eftersom jag idag insåg efter att ha köpt bilen igår med tron att goodwillen gällde men tydligen e 5000mil för sen gjord =(
    får hoppas skiten inte rasar. jag som fråga säljaren om den hade goodwill bilhandlare och bilskojare blir man så trött på.

    leverans 011210
    010516 ????? 1188mil (måste ju skrivit fel datum, borde ju vara 02)
    020821 2928mil
    041022 6191mil (har kvitto där det står att detta är 5000mil service)
    här är även en mod av vevhusvent gjord. detta är gjort på Riksbilar AB i arlanda ?!
    051006 7721mil

    Nu har den gått 7800mil typ

    Tacksam för svar
    / Henke
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: När kommer nya uppg till vevhusvent?

    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    Någon som vet när den nya uppgraderingen till vevhusventilationen kommer? på saab säger dem att den e på G. ngn som vet ngt mer exakt?

    Måste uppgradera eftersom jag idag insåg efter att ha köpt bilen igår med tron att goodwillen gällde men tydligen e 5000mil för sen gjord =(
    får hoppas skiten inte rasar. jag som fråga säljaren om den hade goodwill bilhandlare och bilskojare blir man så trött på.

    leverans 011210
    010516 ????? 1188mil (måste ju skrivit fel datum, borde ju vara 02)
    020821 2928mil
    041022 6191mil (har kvitto där det står att detta är 5000mil service)
    här är även en mod av vevhusvent gjord. detta är gjort på Riksbilar AB i arlanda ?!
    051006 7721mil

    Nu har den gått 7800mil typ

    Tacksam för svar
    / Henke
    Kan inte pussla ihop någon vettig fråga av din rubrik och text,
    Men jag chansar!
    Eftersom det gått 14månader för långt mellan 3000mil och 5000mil så spelar det ingen roll vad som är gjort på servicen.

    När den nya vevhusventilationen kommer vet nog ingen riktigt klart än tyvärr.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    vad jag frågat efter är när den nya uppg kommer. Inside info

    kan lika bra passa på att fråga vad folk tror den kommer kosta?
    blir det dyrare nu när min goodwill inte täcker?

    det andra e lite extra fakta varför jag vill veta.
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    blir det dyrare nu när min goodwill inte täcker?
    Som det varit tidigare är det samma pris för alla om vill ha uppgraderingssatsen. Goodwill eller inte.

    Din 8-åriga motorgaranti är däremot med största sannorlikhet körd...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    blir det dyrare nu när min goodwill inte täcker?
    Som det varit tidigare är det samma pris för alla om vill ha uppgraderingssatsen. Goodwill eller inte.

    Din 8-åriga motorgaranti är däremot med största sannorlikhet körd...
    Jag hatar bilförsäljare !! Jag fråga specifikt om goodwillen gällde då jag inte visst inom vilka ramar den gällde och då sa han ja den gäller.
    tur man kolla med saab så man vet att den inte gäller iaf..
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    Jag hatar bilförsäljare !! Jag fråga specifikt om goodwillen gällde då jag inte visst inom vilka ramar den gällde och då sa han ja den gäller.
    tur man kolla med saab så man vet att den inte gäller iaf..
    Tips: En bil utan motorgaranti/servicebok är billigare än en med detta. Om jag vore du skulle jag kräva en mellanskillnad från den du köpte bilen av, då bilen inte motsvarande vad som var överenskommet. Kan gå att få igenom om det var en firma som du köpte av...

    Se:
    http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ml#garanti
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    blir det dyrare nu när min goodwill inte täcker?
    Som det varit tidigare är det samma pris för alla om vill ha uppgraderingssatsen. Goodwill eller inte.

    Din 8-åriga motorgaranti är däremot med största sannorlikhet körd...
    Det går att få in den i garantin igen. Bara att åka till en Saabverkstad så kollar dom att inte kamkedjan är slut eller att tråget är fullt av en massa avlagringar. Dom sköljer visst motorn också. Kostnad 2000kr och då gäller den 8´åriga motorgarantin igen.

    Men om det i det här fallet skulle visa sig att kamkedjan är slut så borde inte väl det bero på att en service blev en månad för sen?
    Det beror väl i så fall på att Saabs vevhusventilation inte har fungerat pga. en felkonstruktion.
    Men så resonerar man inte på Saab utan tar alla chanser att slippa undan...........
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    blir det dyrare nu när min goodwill inte täcker?
    Som det varit tidigare är det samma pris för alla om vill ha uppgraderingssatsen. Goodwill eller inte.

    Din 8-åriga motorgaranti är däremot med största sannorlikhet körd...
    Det går att få in den i garantin igen. Bara att åka till en Saabverkstad så kollar dom att inte kamkedjan är slut eller att tråget är fullt av en massa avlagringar. Dom sköljer visst motorn också. Kostnad 2000kr och då gäller den 8´åriga motorgarantin igen.

    Men om det i det här fallet skulle visa sig att kamkedjan är slut så borde inte väl det bero på att en service blev en månad för sen?
    Det beror väl i så fall på att Saabs vevhusventilation inte har fungerat pga. en felkonstruktion.
    Men så resonerar man inte på Saab utan tar alla chanser att slippa undan...........
    Det låter bra.. får passa på då jag uppgraderar vevhusventen
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    Jag hatar bilförsäljare !! Jag fråga specifikt om goodwillen gällde då jag inte visst inom vilka ramar den gällde och då sa han ja den gäller.
    tur man kolla med saab så man vet att den inte gäller iaf..
    Tips: En bil utan motorgaranti/servicebok är billigare än en med detta. Om jag vore du skulle jag kräva en mellanskillnad från den du köpte bilen av, då bilen inte motsvarande vad som var överenskommet. Kan gå att få igenom om det var en firma som du köpte av...

    Se:
    http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ml#garanti
    jag vet ju inte vad mellanskillande skulle uppgå till, jag betala iaf 170 för min och det e väl skapligt billigt?
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det går att få in den i garantin igen. Bara att åka till en Saabverkstad så kollar dom att inte kamkedjan är slut eller att tråget är fullt av en massa avlagringar. Dom sköljer visst motorn också. Kostnad 2000kr och då gäller den 8´åriga motorgarantin igen.
    Vart har du fått denna info ifrån!
    Tror inte sanningshalten är så stor där tyvärr

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    jag vet ju inte vad mellanskillande skulle uppgå till, jag betala iaf 170 för min och det e väl skapligt billigt?
    Jag kan tyvörr inte uttala mig i frågan. Jag har helt enkelt för dålig koll på 9-5:ornars pris. På 9-3 kan det skilja uppåt 5-10 papp mellan likvärdiga bilar där den billigare saknar garantin.. Surt, sa räven...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det går att få in den i garantin igen. Bara att åka till en Saabverkstad så kollar dom att inte kamkedjan är slut eller att tråget är fullt av en massa avlagringar. Dom sköljer visst motorn också. Kostnad 2000kr och då gäller den 8´åriga motorgarantin igen.
    Vart har du fått denna info ifrån!
    Tror inte sanningshalten är så stor där tyvärr
    Tror du att jag bara sitter och hittar på detta om att det GÅR att få in en bil i garantin? Ta reda på fakta innan du börjar skriva om sanningshalter.

    Givetvis så VET jag att det går att göra så,MEN av förklarliga skäl så är inte Saab så intresserade av att upplysa om detta. Det finns fortfarande verstadschefer på Saab som aldrig hört talas om att det skulle vara några problem med vevhusventilationen på 9-5:or. Då är det inte så konstigt att man inte får reda på detta med förnyad motorgaranti.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det går att få in den i garantin igen. Bara att åka till en Saabverkstad så kollar dom att inte kamkedjan är slut eller att tråget är fullt av en massa avlagringar. Dom sköljer visst motorn också. Kostnad 2000kr och då gäller den 8´åriga motorgarantin igen.
    Vart har du fått denna info ifrån!
    Tror inte sanningshalten är så stor där tyvärr
    Tror du att jag bara sitter och hittar på detta om att det GÅR att få in en bil i garantin? Ta reda på fakta innan du börjar skriva om sanningshalter.

    Givetvis så VET jag att det går att göra så,MEN av förklarliga skäl så är inte Saab så intresserade av att upplysa om detta. Det finns fortfarande verstadschefer på Saab som aldrig hört talas om att det skulle vara några problem med vevhusventilationen på 9-5:or. Då är det inte så konstigt att man inte får reda på detta med förnyad motorgaranti.
    Eftersom jag är en sådan ovetande verkstadschef som du påstår så börjar man ju undra

    Däremot så VET jag att man kan få den garantin om man bekostar hela den proceduren saab föreskriver. Dvs BYTER kamtransmissionen, gör rent oljetråget och ventilkåpan, oljefällan och sköljer ur hela oljesystemet!

    Vart kommer den informationen ifrån om att det räcker med att kolla kedjesträckaren och göra rent oljetråget?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Vart kommer den informationen ifrån om att det räcker med att kolla kedjesträckaren och göra rent oljetråget?[/quote]

    Jag har fått den infon från två(2) stycken olika kompisar som lämnat in sina 9-5:or och fått in dom i garantin.
    När det gäller verkstadschefer så gäller det han som är det på Saab i Falun som så sent som i höstas nekade till alla kända Saab problem ända tills det var andra kunder som fick överbevisa honom.
    Men har Saabs verkstäder fått lika dålig info som vi Saabägare så är det kanske så konstigt.
    Tur att det finns forum där det läcker ut lite info med jämna mellanrum.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Vart kommer den informationen ifrån om att det räcker med att kolla kedjesträckaren och göra rent oljetråget?
    Jag har fått den infon från två(2) stycken olika kompisar som lämnat in sina 9-5:or och fått in dom i garantin.
    När det gäller verkstadschefer så gäller det han som är det på Saab i Falun som så sent som i höstas nekade till alla kända Saab problem ända tills det var andra kunder som fick överbevisa honom.
    Men har Saabs verkstäder fått lika dålig info som vi Saabägare så är det kanske så konstigt.
    Tur att det finns forum där det läcker ut lite info med jämna mellanrum.
    Som sagt jag skulle inte lita blint på den informationen om att bilen automatiskt kommer in i garantin.

    Med den misstänksamheten som Saab har mot verkstäderna idag så har jag svårt att tro att de godkänner att verkstäderna hjälper in sina kunder in i systemet på det "enkla" viset.

    Men jag skall kolla upp detta, men som sagt jag är ytterst tveksam!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Vart kommer den informationen ifrån om att det räcker med att kolla kedjesträckaren och göra rent oljetråget?
    Jag har fått den infon från två(2) stycken olika kompisar som lämnat in sina 9-5:or och fått in dom i garantin.
    När det gäller verkstadschefer så gäller det han som är det på Saab i Falun som så sent som i höstas nekade till alla kända Saab problem ända tills det var andra kunder som fick överbevisa honom.
    Men har Saabs verkstäder fått lika dålig info som vi Saabägare så är det kanske så konstigt.
    Tur att det finns forum där det läcker ut lite info med jämna mellanrum.
    Det var ju just det som jag skrev: Hittar man något som inte är bra(kamkedja, igensatt oljesil osv.) så får man INTE in den i garantin igen.
    Det har dessutom stått på flera ställen här på forumet om att man kan få in bilen i garantin igen.
    Konstigt om du som är verkstadschef inte vet om det?

    Som sagt jag skulle inte lita blint på den informationen om att bilen automatiskt kommer in i garantin.

    Med den misstänksamheten som Saab har mot verkstäderna idag så har jag svårt att tro att de godkänner att verkstäderna hjälper in sina kunder in i systemet på det "enkla" viset.

    Men jag skall kolla upp detta, men som sagt jag är ytterst tveksam!
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Om detta stämmer så håller jag med om att de är konstigt att jag inte vet det!

    Men vi menar inte samma sak jag och du, jag menar att det räcker inte att kolla grejjerna hur de är slitna, för det är inget man bara kan kolla sådär utan att ta isär motorn.

    Men däremot finns det papper på att om kunden bekostar bytet av de grejerna som omfattas av garantin så gäller den från det datumet jobbet utfördes och fram tills bilen blir 8år.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Om detta stämmer så håller jag med om att de är konstigt att jag inte vet det!

    Men vi menar inte samma sak jag och du, jag menar att det räcker inte att kolla grejjerna hur de är slitna, för det är inget man bara kan kolla sådär utan att ta isär motorn.

    Men däremot finns det papper på att om kunden bekostar bytet av de grejerna som omfattas av garantin så gäller den från det datumet jobbet utfördes och fram tills bilen blir 8år.
    Mina två kompisar som lämnat in sina bilar har INTE bytt något utan det har bara varit kontroller och rengöring. Du skrev tidigare att man alltid bytte kamdrivningen och det stämmer inte i deras fall. Det verkar vara olika från verkstad till verkstad.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Om detta stämmer så håller jag med om att de är konstigt att jag inte vet det!

    Men vi menar inte samma sak jag och du, jag menar att det räcker inte att kolla grejjerna hur de är slitna, för det är inget man bara kan kolla sådär utan att ta isär motorn.

    Men däremot finns det papper på att om kunden bekostar bytet av de grejerna som omfattas av garantin så gäller den från det datumet jobbet utfördes och fram tills bilen blir 8år.
    okej.. verkar ju vara lite olika funderingar..
    hoppas ni kan komma fram till ett bra svar.

    får väl hoppas det inte blir en för dyr historia.

    kom att tänka på att vevhusventen är moddad 1 gång går Saab inte över allt då? och garantien gäller igen
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Om detta stämmer så håller jag med om att de är konstigt att jag inte vet det!

    Men vi menar inte samma sak jag och du, jag menar att det räcker inte att kolla grejjerna hur de är slitna, för det är inget man bara kan kolla sådär utan att ta isär motorn.

    Men däremot finns det papper på att om kunden bekostar bytet av de grejerna som omfattas av garantin så gäller den från det datumet jobbet utfördes och fram tills bilen blir 8år.
    okej.. verkar ju vara lite olika funderingar..
    hoppas ni kan komma fram till ett bra svar.

    får väl hoppas det inte blir en för dyr historia.

    Rekomenderar att du tar kontakt med din lokala Saab-verkstad och hör vad som gäller där.

    kom att tänka på att vevhusventen är moddad 1 gång går Saab inte över allt då? och garantien gäller igen
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. Slang till vevhusvent?
    Av sandnes94 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 18:17
  2. Hål på slang till vevhusvent. Hur gick det till?
    Av Tobper_83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 02:37
  3. Fråga angående Speedparts uppg turbo(9-5)
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 18:19
  4. Behövs det ny styrbox vid uppg. steg3 till 4
    Av alex79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •