Hej
Vilka motorer av saabs är det som lider av fördålig vevhusventilation är det alla eller bara vissa?
vilka bilar gäller garantin på?
gäller den även om man har en import med full servis bok?
eller är det bara för svensksålda bilar?
Mvh/
Hej
Vilka motorer av saabs är det som lider av fördålig vevhusventilation är det alla eller bara vissa?
vilka bilar gäller garantin på?
gäller den även om man har en import med full servis bok?
eller är det bara för svensksålda bilar?
Mvh/
9-5 Aero Kombi 00a
Bra på särskrivning
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=116397Ursprungligen postat av viggenmicke
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Vad är det som bevisar att detta är gjort ? Är det kvittot på att man bytt kamkedjan och gjort en sköljning av oljetråget som automatiskt återaktiverar garantin. Eller är det nått annat intyg man ska ha ?Ursprungligen postat av Rickard
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
Har man gjort detta så får man ett garantibevis utfärdat av verkstaden.Ursprungligen postat av m2949
Samt även en stämpel i serviceboken. En fakturakopia eller likn kan nog vara bra att ha ifall det blir revision, men då är det ju återförsäljaren som får stå sitt kast om de fuskat.
agnes>>> Nä det skall inte vara olika från verkstad till verkstad utan lika över hela landet. Därför blir jag ju nyfiken om jag har bristande info eller om det är dom som gör fel.
agnes>>> Nä det skall inte vara olika från verkstad till verkstad utan lika över hela landet. Därför blir jag ju nyfiken om jag har bristande info eller om det är dom som gör fel. [/quote]
Kan vara att olika verkstadschefer tolkar olika hur det skall göras.
På dom två bilar som jag tidigare skrivit om är jag helt säker på vad som gjorts(ägarna har varit med när dom gjort det) Jag vet även en som ringt till samma verkstad och fått exakt samma uppgifter som jag skrivit om.
Om dom eller du gör "fel" vet inte jag utan det är väl bara att konstatera att det arbetas inte lika över hela landet och konstigt vore väl det.
Om jag skall vara riktigt ärlig så tycker jag att hela den här historien med Saabs vevhusvent, problem verkar lite sjuk.
Först ville inte Saab erkänna att dom hade några problem utan först efter att försäkringsbolagen vägrat betala och tidningarna skriva om det kom ett erkännande om att det kunde vara problem och att man arbetade på att lösa det.
Ännu har ingen lösning kommit och informationen är minst sagt bristfällig. För dom som inte läser olika Saab-forum eller kan få insidesinfo. från någon på Saab så är brevet vi fick det enda som kommit ut om detta.
Det är ju till sist vi Saab-ägare som får sitta i mellan med ständiga oljebyten, verstadsbesök och framför allt ekonomisk, med ett kraftigt sjunkande andrahans värde framför allt på 98:orna som nu blir av med motorgarantin men även alla andra som sett sin investering(?) sjunka snabbare i värde än en fd. öststatsbil.
Saab 900 i-16
Saab 99 GL
Saab 9-3SS
Det som görs när garantin förlängs gäller vad jag vet bara beg. bilar hos Saab återförsäljare, och den görs om kunden som köper eller vill köpa bilen vill ha 8årig motorgaranti (9-5, 9-3OG T7). Då görs två oljebyten och kedjesträckaren till kamkedjan plockas bort och kontrollmäts för att se hur långt ut den är, över 17mm ingen garanti om inte bilen är servad till punkt och pricka, då Saab betalar kedjebyte. Denna kontroll ska betalas av bilhandlaren(kunden i slutänden ändå).
MEN garantin kan också förlängas om kunden själv eller bilhandlaren är snäll och betalar kedjebytet.
MEN MEN MEN säljs bilen utan att kontollen görs, gäller bara 6årig motorgaranti.
Så här har jag tolkat det servicemeddelande som Saab skickade ut någon gång i somras.
Men jag tror inte att man kan förlänga sin garanti om man ägt bilen mer än ett år och servicarna inte är skötta, genom denna kontroll.
Det att verkarna ofta inte vet om det Saab har skickat ut beror oftast på att dom inte har tid att kolla Saabs intranet om servicemeddelande, då dom har fullt upp med att svara i telefon och ta emot jobb. Det beror nog mest på organisationen på företaget, om teknikern eller meknikerna upplyser verkaren om nya servicemeddelanden.
När saab moddar vevhusventen borde de väl kolla upp kamkedjan oxå eller?
Been There, Done That, Got the T-shirt