Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: När kommer nya uppg till vevhusvent?

  1. #21
    Hej

    Vilka motorer av saabs är det som lider av fördålig vevhusventilation är det alla eller bara vissa?
    vilka bilar gäller garantin på?
    gäller den även om man har en import med full servis bok?
    eller är det bara för svensksålda bilar?
    Mvh/
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Hej

    Vilka motorer av saabs är det som lider av fördålig vevhusventilation är det alla eller bara vissa?
    vilka bilar gäller garantin på?
    gäller den även om man har en import med full servis bok?
    eller är det bara för svensksålda bilar?
    Mvh/
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=116397
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Om detta stämmer så håller jag med om att de är konstigt att jag inte vet det!

    Men vi menar inte samma sak jag och du, jag menar att det räcker inte att kolla grejjerna hur de är slitna, för det är inget man bara kan kolla sådär utan att ta isär motorn.

    Men däremot finns det papper på att om kunden bekostar bytet av de grejerna som omfattas av garantin så gäller den från det datumet jobbet utfördes och fram tills bilen blir 8år.
    Vad är det som bevisar att detta är gjort ? Är det kvittot på att man bytt kamkedjan och gjort en sköljning av oljetråget som automatiskt återaktiverar garantin. Eller är det nått annat intyg man ska ha ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  4. #24
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Om detta stämmer så håller jag med om att de är konstigt att jag inte vet det!

    Men vi menar inte samma sak jag och du, jag menar att det räcker inte att kolla grejjerna hur de är slitna, för det är inget man bara kan kolla sådär utan att ta isär motorn.

    Men däremot finns det papper på att om kunden bekostar bytet av de grejerna som omfattas av garantin så gäller den från det datumet jobbet utfördes och fram tills bilen blir 8år.
    Vad är det som bevisar att detta är gjort ? Är det kvittot på att man bytt kamkedjan och gjort en sköljning av oljetråget som automatiskt återaktiverar garantin. Eller är det nått annat intyg man ska ha ?
    Har man gjort detta så får man ett garantibevis utfärdat av verkstaden.
    Samt även en stämpel i serviceboken. En fakturakopia eller likn kan nog vara bra att ha ifall det blir revision, men då är det ju återförsäljaren som får stå sitt kast om de fuskat.

    agnes>>> Nä det skall inte vara olika från verkstad till verkstad utan lika över hela landet. Därför blir jag ju nyfiken om jag har bristande info eller om det är dom som gör fel.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    759
    agnes>>> Nä det skall inte vara olika från verkstad till verkstad utan lika över hela landet. Därför blir jag ju nyfiken om jag har bristande info eller om det är dom som gör fel. [/quote]

    Kan vara att olika verkstadschefer tolkar olika hur det skall göras.
    På dom två bilar som jag tidigare skrivit om är jag helt säker på vad som gjorts(ägarna har varit med när dom gjort det) Jag vet även en som ringt till samma verkstad och fått exakt samma uppgifter som jag skrivit om.
    Om dom eller du gör "fel" vet inte jag utan det är väl bara att konstatera att det arbetas inte lika över hela landet och konstigt vore väl det.

    Om jag skall vara riktigt ärlig så tycker jag att hela den här historien med Saabs vevhusvent, problem verkar lite sjuk.
    Först ville inte Saab erkänna att dom hade några problem utan först efter att försäkringsbolagen vägrat betala och tidningarna skriva om det kom ett erkännande om att det kunde vara problem och att man arbetade på att lösa det.
    Ännu har ingen lösning kommit och informationen är minst sagt bristfällig. För dom som inte läser olika Saab-forum eller kan få insidesinfo. från någon på Saab så är brevet vi fick det enda som kommit ut om detta.

    Det är ju till sist vi Saab-ägare som får sitta i mellan med ständiga oljebyten, verstadsbesök och framför allt ekonomisk, med ett kraftigt sjunkande andrahans värde framför allt på 98:orna som nu blir av med motorgarantin men även alla andra som sett sin investering(?) sjunka snabbare i värde än en fd. öststatsbil.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Det som görs när garantin förlängs gäller vad jag vet bara beg. bilar hos Saab återförsäljare, och den görs om kunden som köper eller vill köpa bilen vill ha 8årig motorgaranti (9-5, 9-3OG T7). Då görs två oljebyten och kedjesträckaren till kamkedjan plockas bort och kontrollmäts för att se hur långt ut den är, över 17mm ingen garanti om inte bilen är servad till punkt och pricka, då Saab betalar kedjebyte. Denna kontroll ska betalas av bilhandlaren(kunden i slutänden ändå).
    MEN garantin kan också förlängas om kunden själv eller bilhandlaren är snäll och betalar kedjebytet.
    MEN MEN MEN säljs bilen utan att kontollen görs, gäller bara 6årig motorgaranti.
    Så här har jag tolkat det servicemeddelande som Saab skickade ut någon gång i somras.
    Men jag tror inte att man kan förlänga sin garanti om man ägt bilen mer än ett år och servicarna inte är skötta, genom denna kontroll.
    Det att verkarna ofta inte vet om det Saab har skickat ut beror oftast på att dom inte har tid att kolla Saabs intranet om servicemeddelande, då dom har fullt upp med att svara i telefon och ta emot jobb. Det beror nog mest på organisationen på företaget, om teknikern eller meknikerna upplyser verkaren om nya servicemeddelanden.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    130
    När saab moddar vevhusventen borde de väl kolla upp kamkedjan oxå eller?
    Been There, Done That, Got the T-shirt

Liknande ämnen

  1. Slang till vevhusvent?
    Av sandnes94 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 18:17
  2. Hål på slang till vevhusvent. Hur gick det till?
    Av Tobper_83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 02:37
  3. Fråga angående Speedparts uppg turbo(9-5)
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 18:19
  4. Behövs det ny styrbox vid uppg. steg3 till 4
    Av alex79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •