Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: v70 vs saab 2.3

  1. #1

    v70 vs saab 2.3

    Är det någon mening ens lönt att jag har ett projekt att knäcka en v70 2.3t på 400++?
    Har inskaffat mig en ng900 94 å tänkte sätta in en 2.3t motor i den med smidda kolvar.och resten av kittet. tänkte själv hamna runt 400hk++ å lite mera Nu ska jag fan knäcka han i sommar eller är det ett dröm prijekt att spöa en volvo?
    Körde mot en v70 i sommras med min 9-3 aero mot en v70 205hkVS230hkl vi låg riktigt gämnt, kan man räkna bort 20-25hk pga vikten?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    V70:n har en stor fördel i framvagn och växellåda, som man har svårt att ta igen i Saaben på strippen. På gatan har du naturligtvis en fördel av lägre vikt i Saaben, så med hyfsat jämn effekt finns det ingen anledning varför du inte skall kunna dra ifrån Volvon.

    Tänk på att lägga ett par spänn på väghållningen bara, det är inte helt lätt att få en 400+ hk NG900/OG9-3:a att hålla en rät linje vid acc...

    Vad har du tänkt dig för motorkoncept? Turbo, kammar osv?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Antar att KK menade att man ska lägga en slant på vxllådan också. Men säger det ändå, för att förtydliga. Den lär behövas uppgraderas lite, för att det ska hålla en längre stund.


    Mvh

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Tror nog inte han bara syftar på det.
    De är INTE så snabbväxlade som Volvos lådor.
    stort minus.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Tror nog inte han bara syftar på det.
    De är INTE så snabbväxlade som Volvos lådor.
    stort minus.
    M.V.H.
    Hur är det med 9-3 ss 6vxl lådorna med wire styrning ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  6. #6
    Är inte saaben snabbare i start, jag tycker det käns som att volvo kommer lite senare med sitt tryck. problemet när jag har kör nu mot v70 är den kan ju ligga på 2:an hur länge som helst (ökat varvstopppet) så han slipper att växla lika ofta. Jag ska byta kammar mm oxå, har inte bestämt mig vilken turbo jag ska ta ännu? Får tag kanske på en 9-3 -01 växellåda som jag tänker sätta dit, har ni några länkar till företag som man kan förstärka lådaan hos? 9-3 ss 6vxl lådan låter intresant den oxå
    Hur är det med topphastigheten då mellan volvo och saab? har märkt att det är många som vill köra med flygande start helst när man kör mot volvo. Jag hade ju en liten chans när det gäller typ trafikljus race, å hoppas att han missar någon växel, men dom flygande starterna där man strartar i 100km/h suger ju gamm pung . vad tor ni top hastigheten hamnar på den här?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Hur är det med topphastigheten då mellan volvo och saab? har märkt att det är många som vill köra med flygande start helst när man kör mot volvo. Jag hade ju en liten chans när det gäller typ trafikljus race, å hoppas att han missar någon växel, men dom flygande starterna där man strartar i 100km/h suger ju gamm pung . vad tor ni top hastigheten hamnar på den här?
    Toppfarten med över 400hk kommer att vara högre än du vill pröva. Jag har för mig att en 900 har 42,3km/h@1000varv på 5an. Säg att du varvar till 7000 varv så blir hastigheten på varvstoppen 296 ärliga km/h. Jag kan lova att en NG900 är rätt vinglig i den farten även om du har uppdaterat chassi.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Är inte saaben snabbare i start, jag tycker det käns som att volvo kommer lite senare med sitt tryck. problemet när jag har kör nu mot v70 är den kan ju ligga på 2:an hur länge som helst (ökat varvstopppet) så han slipper att växla lika ofta. Jag ska byta kammar mm oxå, har inte bestämt mig vilken turbo jag ska ta ännu? Får tag kanske på en 9-3 -01 växellåda som jag tänker sätta dit, har ni några länkar till företag som man kan förstärka lådaan hos? 9-3 ss 6vxl lådan låter intresant den oxå
    Hur är det med topphastigheten då mellan volvo och saab? har märkt att det är många som vill köra med flygande start helst när man kör mot volvo. Jag hade ju en liten chans när det gäller typ trafikljus race, å hoppas att han missar någon växel, men dom flygande starterna där man strartar i 100km/h suger ju gamm pung . vad tor ni top hastigheten hamnar på den här?
    Jag hoppas du insett redan att det du pratar om hamnar i en budget på 100.000-200.000 kr!?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •