Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Problem med kupéfläkt OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508

    Problem med kupéfläkt OG9-5

    Kupéfläkten på våra 9-5a -98 är död. Jobbigt att byta?? Hur går man till väga??

    Har hört att det kan vara nått styr motstånd till fläktmotorn??? Vet inte om det är samma som reglerdon?? Vart sitter det på en 9-5 hittar bara om 9-3..
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Bilder & tips på byte av fläktmotor finns här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Hallå???
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Finns massvis med fler trådar om fläktproblem om man söker.

    Det är rimligtvis fläkten som är trasig. Inte så svår att byta. Läs igenom länken i LM:s inlägg, där står hur man demonterar. Om fläkten inte har gått för många mil kan det gå att skrämma igång den genom att demontera kolen och rengöra. Alternativt ta loss kolen och gå till en startmotoraffär och få nya kol.

    Jag har också en 98:a och har haft isär flera gånger och rengjort kolen. Till sist tröttnade jag och köpte en ny fläkt på skroten för 800 spänn. Du får öppet köp på skroten om du vill. Alltså: köp en skrotfläkt och testa.

    Om du har haft mycket problem med löv i fläkten kan jag rekommendera dig att köpa ett nytt akvarielock också. Alltså den stora plastavtäckningen som sitter över vindrutetorkare och fläkt. Den som satt på min bil hade stora hål i sidorna där löven slank in. Jag vet inte om det är så på alla 98:or men jag tror det. Designen ändrades och köper man en från en senare årsmodell är hålen tilltäppta. Nytt lock kostar ca 300 kr.
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    ja tack LM du svara men det är dåligt med svar och det är lite panik ser ju inte ut genom rutan

    Men nu är det så att jag tror det är fläkten som gett sig för det kommer fram ström till den men varför kommer det ström även när bilen är av??
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Men nu är det så att jag tror det är fläkten som gett sig för det kommer fram ström till den men varför kommer det ström även när bilen är av??
    Jag kan bara gissa: reglerdonet fungerar genom att reglera spänningen mot jord dvs om fläkten inte skall gå alls har du 12V på "båda sidor" av fläktmotorn dvs ingen spänningsskillnad. Sedan minskar reglerdonet spänningen ner mot jord så att vid full fart har du 12V över fläkten.

    Troligen rent okvalificerat svammel.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Men nu är det så att jag tror det är fläkten som gett sig för det kommer fram ström till den men varför kommer det ström även när bilen är av??
    Jag kan bara gissa: reglerdonet fungerar genom att reglera spänningen mot jord dvs om fläkten inte skall gå alls har du 12V på "båda sidor" av fläktmotorn dvs ingen spänningsskillnad. Sedan minskar reglerdonet spänningen ner mot jord så att vid full fart har du 12V över fläkten.

    Troligen rent okvalificerat svammel.

    Lycka till!
    Troligtvis helt korrekt svammel eftersom de flesta elektroniska styrdon klarar att sänka mer ström än de klarar att driva...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    fatta inte riktigt men det är allstå rätt att det är ström hela tiden så då är det fläktmotorn som gett upp??
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    fatta inte riktigt men det är allstå rätt att det är ström hela tiden så då är det fläktmotorn som gett upp??
    Det behöver det inte vara. Det kan lika gärna vara reglerdonet som inte gör vad det ska.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    fatta inte riktigt men det är allstå rätt att det är ström hela tiden så då är det fläktmotorn som gett upp??

    Det är nog bara att skruva ur din fläkt.Jag varit ur med min ett antal gånger och det är inte så svårt. Följ instruktionerna som du fick tidigare för dom var riktigt bra. Det enda som jag inte tyckte stämma var att det sitter ett vertikalt stag som är i vägen när man skall lyfta ur och i fläkten, men det är bara att skruva loss så skall det nog gå bra. OBS glöm inte hanskar för det ÄR vassa ogradade kanter mest överallt.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  11. #11
    Om det är reglerdonet är det vanligaste att fläktens funktion försämras långsamt, och inte bara dör...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    har fixat det.. Var fläkten trots att fläktens fuinktion hade försämrats långsamt.

    Plocka ur fläckten och byte kolen då de vra helt slut.. Bara löda lite å så snurrar det igen, billigt och bra..
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    har fixat det.. Var fläkten trots att fläktens fuinktion hade försämrats långsamt.

    Plocka ur fläckten och byte kolen då de vra helt slut.. Bara löda lite å så snurrar det igen, billigt och bra..
    Vad va det för mått på dem o vart köpte du dem? Nått artikelnummer? Nått annat bök med o byta dem?

    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  14. #14

    Re: Kupéfläkt 9-5 Reglerdon???? Fixat!!!

    Hade också problem med min kupéfläkt.
    Bytte till en helt ny, men fortfarande är det lite trassel. Fläkten går ej igång direkt efter att man har startat bilen. Det tar någon minut innan den spinner igång, och då kan man även justera fläkthastighet och temp. utan problem.
    Varför beter den sig så?

  15. #15
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676

    Re: Kupéfläkt 9-5 Reglerdon???? Fixat!!!

    Har precis bytt reglerdonpå min (bytte motor först) och det var det som var felet.
    Symptomen innan var, ibland funkade den perfekt och ibland inte.
    Ibland från start och ibland efter ett tags åkande.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  16. #16

    Re: Kupéfläkt 9-5 Reglerdon???? Fixat!!!

    Precis!

    Gjorde det samma. Bytte först fläkt och nu till sist reglerdonet (snacka om överjävligt jobbigt )
    Det var nog reglerdonet som var boven i dramat, men nu är både fläkt och regulatorn nya!

Liknande ämnen

  1. Problem med kupefläkt OG9-5 -01
    Av chrille70 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-11-17, 15:48
  2. Kupéfläktproblem OG9-3
    Av saabbosse i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 18:37
  3. Problem med kupéfläkt 9-5 99...
    Av Freeboo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •