Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skillnad mellan röda och blåa vevaxellager?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Skillnad mellan röda och blåa vevaxellager?

    Hejsan.

    Skulle handla lager till bottendelen på en B234långis, till min stora förskräckelse så hade saab både "röda" och "blå" lager att erbjuda.

    Har förstått att denna färgkod har att göra med storleken på veven som skall placeras i dem, jag hade i min naivitet hoppats att endera den röda eller blåa varianten skulle ha utgått så att man inte skulle ha något att välja på men tji fick jag

    Har möjlighet att mäta upp veven i fråga hyffsat noggrant, mellan vilka mått är det röda lager som gäller och mellan vilka är det blå som gäller?

    Då motorn troligen ska ge lite mera effekt än original så är ett lagerspel som är lite på större sidan kanske att föredra, så då är det blåa lager som gäller eller?

    (man borde handla "piratdelar" då finns det bara ett lager för oslipad vevaxel)

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  2. #2
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Hej !

    Vet inte om det är samma klassning på vevlagren B235 vs B234-lång, men på B235:an skall man montera gul-gul eller blå-röd. Inga andra kombinationer.
    Röda lagret är tunnast, sen kommer gul och tjockast är blå. Har för mig att det skiljer 0,005 mm i tjocklek mellan resp färg.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609

    :P

    Med så lite marginaler borde det ju kvitta vilka man tar....
    :P

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    I EPC står dem i ordningen


    Ramlager:
    RÖD std
    BLÅ std
    GUL underdimension 0,25mm
    GRÖN underdimension 0,25mm
    VIT underdimension 0,50mm
    BRUN underdimension 0,50mm

    Vevstakslager:
    RÖD std
    BLÅ std
    GUL 0,25mm
    GRÖN 0,25mm
    VIT 0,50mm
    BRUN 0,50mm
    Turbo 0,75mm
    Turbo 1,00mm

    Så jag tänkte lite fel, är ju Röda man vill ha om man ska ha lite större spel, kan kanske bli lite tajt med dom blåa?

    Vad säger expertisen?

    Mr Nitro >>Vad menar du med blå-röd kombination? blåa ramlager och röda vevstaks eller?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Mr Nitro >>Vad menar du med blå-röd kombination? blåa ramlager och röda vevstaks eller?
    En blå lagerhalva och en röd bildar ett lager....eller två gula. Tror nog mest att det är ett sätt för att SAAB skall kunna användas fler lager med bibehållet lagerspel(i stället för att kassera). Motorerna byggs i alla fall med denna (nogranna!?) tolerans. Detta gäller ram- och vevstakslagren på i alla fall B2X5. Hur piratfirmor och eftermarknad har löst det vet jag inte.....köp orginallager !!

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    En blå lagerhalva och en röd bildar ett lager....

    Regards/ Mr_Nitro
    Men usch va jobbigt, då skulle man ju alltså vara tvungen å köpa en uppsättning röda och en blå, skulle ju ha till nästa gång då också förstås men njae, tror inte det.

    Vad har ni andra valt att köra med?

    Kan ju somsagt mäta upp veven någorlunda men vilka värde ska det vara på diametern av axeln för att röda ska vara rätt och vilken för att blåa skall vara rätt?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Hade samma bekymmer när jag skulle ha lager på Saab.
    Efter en veckas letande av info så kunde reservdelskillen berätta att det hade med lagermetalltjockleken att göra...inte spelet.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Nämen de var ju tjosan, killen jag snackade med på Saab hade ingen koll på vad skillnaden mellan dom var annat än benämningen röda och blå.

    Så de skulle ha samma storlek men ena skulle vara uppbyggd av mera lagermetall än andra? Det låter ju inte så vettigt men visst kan det vara så.

    Vilket är det hårdare lagret då som skulle kunna lämpa sig bättre? Någon som vet?

    (hårdare är ju alltid bättre...)
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Ja du...killen kunde inte ens berätta vad lagerna kostade, och han kunde bara beställa mot förskottsbetalning. Priset i datorn nämde inte antalet som ingick....1, 2, 4 el 8.....
    När jag då sa att jag skulle ha till en motor, dvs 8st lagerhalvor (vevlager) el 4st kompletta lager.....ja då visste han varken ut eller in. Han visste inte hur många han skulle beställa, och följdaktligen visste han inte vad han skulle ta betalt.
    Moment 22!

    Jag behöver väl knappt säga att jag skaffade lager på annat håll istället
    //Pacman
    9000 2,3T -91

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan 1,8t och 2,0t
    Av supereldare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-15, 19:56
  2. Skillnad mellan NG 9-5 M/10 och M/11
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 02:11
  3. hur se skillnad mellan t5 och t7
    Av Biffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 06:29
  4. Skillnad mellan olika röda DI-kassetter?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 23:07
  5. röda boxar - skillnad??
    Av putte65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 03:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •