Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Förväntad åtgärdsplan för 9-5 2.0t -99 20 000mil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    26

    Förväntad åtgärdsplan för 9-5 2.0t -99 20 000mil

    Jag hade värkligen velat säga BUÄÄÄ! som rubrik men det hade varit föga kreativt, så jag lät bli.

    Min Stackars Saab vill ta livet av sig. Den har förstört sin topplockspackning.

    De vill ha 10 000:- för att byta den. vilket ger mig ett par frågor till er som kan sådant här bättre än mig.

    bilen har gått 20 000 mil och det är inga missljud i den. Har nya bromsar, stötar, Abussningar och lite till ingen rost.

    Frågan som jag nu kämpar med är.

    Om jag nu byter topplockspackningen. Kan jag förvänta mig ett problemfritt ägande ett tag eller är det några andra stora saker jag kan förvänta mig kommer komma?

    Turbon känns väl att den kommer att tacka för sig vad det lider.

    Vi är beroende av bilen den kommer gå ca 14 mil per dag i minst ett år nu.

    Är det någon som har några bra tankar och kommentarer?

    1.Laga & behålla
    2.laga & sälj
    3.Put it out of its misory asap

    //Bedrövad
    "Många människor behöver man inte parodiera.
    Det räcker att citera dem." -- Robert Neumann

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Svaret har du om ett år
    Kör man 3000mil/år får man räkan med att det kostar en slant i reparationer och service, men även om det är dyrt att laga är det troligtvis billigt i jämförelse med värdeminskningen på en ny bil.

    10000 för att byta toppackning låter lite i överkant tycker jag.
    Kolla med en mindre märkesoberoende verkstad vad det kostar där.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    71
    !! 10 lök för att byta topp-packning...det var inte bara lite i överkant
    9000CDT-88B

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Kiekhafer
    !! 10 lök för att byta topp-packning...det var inte bara lite i överkant
    Det var Ana i trollhättans pris.

    Sedan snacakade jag med Bil & motor i Stora höga dit jag precis flyttat och där skrämdes jag upp ordentligt han sade väl 10 000:- för att plana toppen byta packningen, kompressions testa och det var massa saker extra som skulle göras. eventuellt byta hela motorn. Jag fick kanske inte det allra bästa intrycket... (hoppas att han inte läser på detta forumet!!!)

    Ingen som har nån kolla på om han de e bra eller om det finns nån annan bra verkstad i närheten av Stenungssund.

    Och Urban Jo det är klart att man får räkna med en hel del när bilen rullar såpass.
    "Många människor behöver man inte parodiera.
    Det räcker att citera dem." -- Robert Neumann

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Jag kan köpa den som den står för 30.000 jag .

    Ett alternativ för dig är ju att försöka dig på reparationen själv. Med en bra verkstadshandbok är det inte omöjligt ens med små mek-erfarenheter.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Vissa verkstader inkluderar planing av toppen i offerten, andra gör det inte, o man kan få en liten överraskning senare...
    MEN; 10 000:- är väl i saftigaste laget om toppen INTE behöver planas.
    Behöver den planas så är det ett jävla merarbete.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    26
    Mjo det kan jag väl förstå. Det är det där OM den behöver planas s vill jag inte stå där och stå med en oplanad topp i ena näven och gud vet vad i den andra... Dessutom som nybliven husägare så finns det fler hål att stoppa tiden i än att för första gången försöka byta packningen själv. Framförallt efterssom det står gaderober och lådor i hela garaget och deär dessutom inte finns något element ännu. *BURR*

    och Grandmaster.
    Tack men med tanke på ditt smajl så låter det som en affär där jag drar det längsta stråt

    Har hittat en Saab verkstad i närheten som bara ville ha 9000:- och dessutom ingöt lite mer förtroende i mitt sargade medvetande. Fast man undrar ju om det inkluderar planing av toppen om det då behövs...

    Kan man inte bara köra längs med vattenkanten och släpa toppen i vattnetmed ett långt rep. Så smånigom borde ju toppen plana?!?
    "Många människor behöver man inte parodiera.
    Det räcker att citera dem." -- Robert Neumann

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    75
    Medlem#
    11867
    http://hejbilist.nu/motor.html
    Ungefär så menar du då [/url]
    Saab 9-5 2,0t 2001
    Kia Sorento 2007
    Saab 9-3 2,0t Biopower 2009

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Sätt in en köpesannons om att ngn i dina trakter tar åt sig att utföra arbetet för säg 2.000 kr, så köper du material om du får napp. Oftast är toppen inte skev, utan packningen har bara givit med sig ändå (om det inte blev efter en kraftig överhettning av motorn). Skulle det krävas planing brukar det gå på ca 500-1.000 kr bara. Problemet är att man bör plocka toppen ren på allt mekaniskt. Men (skratta inte nu ) jag har en fundering på om man skulle kunna fylla förbränninsrummen med modellera (samt täta kylkanaler med samma) och plana den orörd.

    Men som sagt, ngn erfaren hempulare som förstår hur man momentdrar toppen korrekt gör detta säkert för 2´ på en eftermiddag. Jag skulle chansa på det. De 6-7.000 spänn du sparar kan du köpa en friggebod för till tomten... . Och ngn annan glad skit får 2.000 spänn att köpa julklappar för - slutet gott, allting gott
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av jonntas
    http://hejbilist.nu/motor.html
    Ungefär så menar du då [/url]
    Hehe, jag tänkte också på den gamla godingen. Fortfarande lika kul att läsa
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av jonntas
    http://hejbilist.nu/motor.html
    Ungefär så menar du då [/url]
    Strålande med denna väl beskrivna handbok så borde till och med jag klara av detta. Verkar ju inte svårt. Fast jag e inte så musikalisk utan kanske skall lämna den på skolan nedanför. Det borde ha blockflöjtsträning. De hjälper säker till mot ett par klubbor.

    Det e ju bara att sätta igång.

    Nja skämt åsido Det är en helt ok ide du har Grandmaster-T men jag behöver typ bilen helst igår. Hade jag haft bara lite tid så hade jag mha en volvo meckande polare nog löst det men Efterssom bilbesiktningen hade lite åsikter om vår andra bil (dom mumlade något om avrostad bärandebalk) petimetrar. Så två bilberoende människor står just nu utan någon...

    Det senaset budet var nu att saab verkstaden som ligger lite längre bort tittar på det och konstaterar vad som behövs göras och sedan fixar det på två dagar och även fixar 21000 mila servicen (som ju inkluderar olja och kylarvätska) på samma gång så kan jag ju låtsas att det blir billigt..

    Samtidigt så om verkstaden förstör bilen så kan jag ju faktiskt kräva något om någon annan snäll människa gör det så kan jag ju inte riktigt klämma till på samma sätt.
    "Många människor behöver man inte parodiera.
    Det räcker att citera dem." -- Robert Neumann

  12. #12
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Jag lämnade in min Talladega -89 på en saabverkstad för byte av toppackning när jag precis köpt den -99. Skulle utan problem kunnat göra det själv men eftersom bilen bara var några veckor gammal för mej så va jag lite less på den.

    Totalt gick det på 5500kr inkl planing. Kan inte tänka mej att kronan blivit så mycket svagare på 6 år att 10k är motiverat, priskillnaden på jobbet mellan en gammal 9k och en 9-5 borde inte va särskillt stor den heller.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    167
    Testa här på mekonomen i stenungsund, brukar ha hyfsade priser! Annars så är dom väldigt trevliga på saab här också, men du kanske har pratat med dom ? Finns en hel del duktiga killar här i området faktiskt
    Eller så åker du till skolan (Nösnäs gymnasiet) och frågar om dom som har hand om fordonsutbildningen kan fixa det för en bilig slant, har hört folk som har gjort det!

    Mvh Anders Sandstig - Strandkärr bo

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Sandstig
    Testa här på mekonomen i stenungsund, brukar ha hyfsade priser! Annars så är dom väldigt trevliga på saab här också, men du kanske har pratat med dom ? Finns en hel del duktiga killar här i området faktiskt
    Eller så åker du till skolan (Nösnäs gymnasiet) och frågar om dom som har hand om fordonsutbildningen kan fixa det för en bilig slant, har hört folk som har gjort det!

    Mvh Anders Sandstig - Strandkärr bo
    Okej.

    Tack för tips och ideer. Idag har jag förlikat mig med faktumet att min plånbok kommer lättas betydligt om det vill sig illa.

    Bilen blev inlämnad på Saab i Stenungsund för att de har tid och verkade vettiga (kanske då inte i pris men men (9000:-))

    Får andra bilen idag i allfall med en ny bärande balk under, verkstadskillen hade dessutom satt fast nya upphängnings fästen för avgasröret gratis och tog bara 2000:- istället för de tre han hade lovat att det skulle kosta. Tack och amen.
    "Många människor behöver man inte parodiera.
    Det räcker att citera dem." -- Robert Neumann

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Swamp
    Bilen blev inlämnad på Saab i Stenungsund för att de har tid och verkade vettiga (kanske då inte i pris men men (9000:-))
    Be dom kolla kamkedjan samtidigt (= mäta hur långt kedjespännaren är ute, skall vara max 15mm enligt SAABs normer men det slutar inte fungera förrän vid c:a 19,5mm enligt någon här på forumet), har du tur (eller kanske snarare otur, något med oil sludge där?) så kanske du kan få ett garantijobb gjort i samband med detta...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    26
    Måste ju avsluta denna tråden med att tacka för alla tips och goda råd.

    Det visade sig att jag hade rätt i var det läckte och att det mycket riktigt skulle kunna ha berott på packningen.

    MEN det var bara en pinnbult som beslutat sig för att efter 20800mil skruva upp sig precis lagom mycket för att vatten skulle sippra ut. och rinna ner på katten eller någon annan väldigt varm del och orsaka en helt otrolig ångbildning och lukt.

    Tydligen så beror pinnbultsproblemen på att det ligger en metallpackning i just 99an. senare var det visst asbest packningar som inte rör sig så mycket..


    Slutnotan 1 sömnlös natt och 900:- även om man kantycka att det är ett visst överpris för att tajta lite på en skruv så känns det som ett fantastiskt pris jämförelse med den första verkstaden som rekomenderade utbytesmotor.

    Så just nu är jag gladoch skall väl få vara det i flera mil till hoppas jag.
    "Många människor behöver man inte parodiera.
    Det räcker att citera dem." -- Robert Neumann

Liknande ämnen

  1. Förväntad livslängd bränslepump OG9-5?
    Av Bloaja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2020-07-15, 14:07
  2. Förväntad livslängd för spridare B234E MY97
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-09, 02:53
  3. Förväntad livslängd 9000 2.0t motor
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 22:43
  4. Förväntad kostand ac service / byte torkfilter / fyllning
    Av risig9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 15:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •