Hej tänkte fråga om de e svårt att sätta dit en magnetventil på en 9000 2,0 t 97??? Nån som har några bra bilder på de???
Per
Hej tänkte fråga om de e svårt att sätta dit en magnetventil på en 9000 2,0 t 97??? Nån som har några bra bilder på de???
Per
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
Nä det är inga problem!
Ventilen är märkt med:
C = Compressor (skall sitta på kompressorhuset.
R = Return (skall sitta på plast röret mellan turbon och luftfiltret)
W = Wastegate (skall sitta på tryckklockan till turbon)
Leta bara upp kontakten till magnetventilen sitter på hö sida av kylarbalken.
Lycka till!
Det kan inte vara lättare.....Ursprungligen postat av Eddy081
Du behöver magnetventilen och den lilla fästplåt som den skall skruvas fast i.
Hålen för att fästa denna lilla plåt i kylarplåtens insida är förborrade, bara att skruva fast den och magnetventilen. Kabeln till magnetventilen är fördragen och ligger gömd under HUVLÅSPLÅTEN och kylaren, bara att pilla fram och koppla in.
Sen behöver du givetvis ett annat styrprogram i din styrbox, avsett för fullturbo så det har styrning för magnetventilen aktiverad. Eller en hel annan styrbox med sådant program som du byter till. Kanske du måste progga om ev. stöldskydd immobiliser. Men har den nya boxen inget sånt så är det bara att köra.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Får smörja hölstret verkar det som....
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Inte för att verka petig men skriv gärna en lite bättre topic nästa gång!
Mvh Magnus
Nu har du fått både svar på frågan och en bättre rubrik...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
"R = Return (skall sitta på plast röret mellan turbon och luftfiltret) "
Ska den kopplas in där det sitter en svart "plast plupp" nu?
Ja.Ursprungligen postat av Mazzze
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
TackarUrsprungligen postat av RZ
Ja har funderat på att trimma min 9000 litegrann och har läst mig fram till att den saknar APC-ventilen som finns på 2,3 fulltryckaren.
Vad kostar grejorna för att sätta in en sån till min motor?
Är det bökigt att göra själv?
En MV kostar ca 1600 spänn på Mekonomen och det är inte svårt alls att montera den.
// Lidman
det kanske tilloch med står hur man gör i haynes-handboken?Ursprungligen postat av Lidman
Får kanske köpa en när jag kommer upp till luleå och har hämtat ut min saab från verkstan
vart kan man köpa monteringsgrejorna då?
Sen behöver du buntband att säkra den med på fläkten där min sitter och sen 3 lagom långa slangar.Ursprungligen postat av Diesel
Jag har nog bensin slangar till min men de funkar fin fint de.
Har också slangklämmor på de men du behöver ju inte slänga ut 500:- på en slang sats.
MVH
F
och om ventilen går sönder, går turbon in i grundladd eller finns det risk att den spikar?
Om den fastnar i öppet läge kör du med skenande ladd, om den slutar öppna kör du på grundladd.
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Och en massa Saabar, mest 9000..
Annars kan du göra som jag gjorde för en vecka sen och köpa en komplett magnetventilsats med magnetventil, slangar, fästen och monteringsanvisningar från speedparts för 1580kr.
SAAB 9000 A50 2,0t -98
Gjorde samma installation nu i veckan. Det är lätt, se bara till att motorn är kall. Det blir varmt om fingrarna annars.
En tråd från vårat FAQ som beskriver det hela bra med funktion och inkoppling.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521
//B
Det där kan tilloch med jag klara
Tror jag betalade 1300 eller 1400 på speedparts för en MV me slangar o fästen och allt lätt o installera som sagt...
Edit: det korekta priset var 1580 med slangar o allt, utan stcs rabatten