Hej har en 9000 2,0 t -97 o undrar om de sitter nån magnetventil på den??? Och vad som skiljer en lätt-trycks med en fulltryck???
Hej har en 9000 2,0 t -97 o undrar om de sitter nån magnetventil på den??? Och vad som skiljer en lätt-trycks med en fulltryck???
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
Hej,
Troligen har din bil ingen magnetventil (skulle förvåna mig), men kolla bredvid kylaren på förarsidan. Om det sitter en liten svart klump där (ca. 5-6 cm ungefär) med en sladd och tre slangar, ja då har du en magnetventil.
Magnetventilen är en intrikat del av Saabs styrsystem. Utan magnetventil laddar bilen "grundladdtryck", d v s det laddtryck som wastegaten är ställd till.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ursprungligen postat av KK
Ok men e de inte där dumpventilen sitter??? Går den bättre om man har en magnetventil??? På vilket sätt???
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
"Dumpventilen" (den som sitter på Saab är en recirkulerande som brukar benämnas "bypassventil") sitter på tryckröret (metallröret som går upp mot insuget).Ursprungligen postat av Eddy081
Magnetventilen sitter alltså precis bredvid kylaren.
Bilen går inte snabbare med magnetventil än utan, men förutsättningarna skapas för att låta bilen gå med ett högre laddtryck än grundladdtryck, med en därför anpassad programvara.
Om du kollar på trimfirmornas hemsidor så ingår en magnetventil alltid i trimsatserna till lättrycksmodellerna som saknar sådan.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ursprungligen postat av KK
JAha, så ganska onödigt att ha om man inte chippat den?? Vad finns de för trim man kan fixa som inte e så dyrt????
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
Ursprungligen postat av LM
Vad e de för skillnad på lätt o full-trycks turbo??? VAd gör en dumpventil???
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
I FAQ:n kan du läsa mer om både magnetventil & ”dumpventil”.Ursprungligen postat av Eddy081
Lycka till!
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Hej har en saab 90002,0t -97 o undrar om man sätter in en trim styrbox hur den går utan magnetventil??? Kan man typ köra utan?? Går den bra ändå???
Per
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
ja, du kan köra utan, men den kommer inte att gå nåt bättre då laddtrycket inte blir högre. på en LTT utan magnetventil är laddtrycket mekaniskt styrt av förspänningen på wastegatens tryckdosa.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Ursprungligen postat av Airflow
Ok så man ska alltså se till att skaffa en magnetventil oxå???
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
Om du vill få ut något av din mjukvaru uppgradering så är svaret ja.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Men den går väl iaf inte sämre än innnan om ja kör utan???Ursprungligen postat av Airflow
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
Är mjukvaran i övrigt anpassad för din hårdvara så kommer bilen bete sig som en bil med trasig magnetventil, dvs, inget farligt men laddar ca 0,4.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Hej undrar om man kan sätta en magnetventil från en 2.3t 9000 till en 2,0t 9000 passar de??? E de svårt att sätta dit???
Per
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
Beror på vad det är för årsmodeller på bilarna...
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
Ja de passar om de ser likadana ut. Det finns två varianter. Gamla 900/9000 hade en brunvit rundare sak med två kontaktstift. Nyare 900/9000 fr. -93/-94 hade en helsvart mer långsmal sak som hade 3 kontakstift i anslutningen. Man kan inte blanda dessa, men alla inom sin egen modell kan blandas.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Från och med -90 på 9000 till och med, har jag för mej. Jag har iaf den nyare på min -91:a.Ursprungligen postat av Tony 418
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
Ursprungligen postat av Eddy081
Båda var 97:or, måste väl passa va???
9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)
JappUrsprungligen postat av Eddy081
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04