Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tryck i insuget

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152

    Tryck i insuget

    Nu har bilen pajat igen.

    Denna gången så blir det nått tryck i insuget så att det ploppar bort och det kommer ut avgaser.

    När man försöker starta bilen så går den runt som vanligt men startar inte och så säger det poff så åker insuget bakåt och lossnar ifrån gummit.

    Fick höra att det kunde vara tändningen som står fel, men de var det inte.
    Detta hände när jag var ute o åkte för en vecka sedan, bilen bara dog och har vägrat o starta efter de.

    Nån som har några tips på vad det kan vara?

    Hade samma dag som detta hände fått bilen o gå som den skulle, gick bättre än nånsin och så hände detta

    Bilen det gäller är en Saab 9000 Talladega en -88

    /Matte

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Vad exakt är det som säger plopp och lossar.
    På din beskrivning kan man bara tolka det som att hela insuget lossnar

    Detta är ju givetvis inte möjligt så jag antar att det är slangen innan spjällhuset som lossnar.
    Om det nu är så att det bli ett j-a högt tryck dör kan det ju bero på att luften inte kan ta vägen någon stans.
    Dvs tätt i någon form. Kanske har katalysatorn smält ihop, eller likn.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    På min så är insuget delat, en del sitter i blocket och sen är det ett gummi som sitter fast med klammer imellan där det är delat, och det är där det lossnar, kan se om jag kan fixa en bild på insuget så får du se hur det ser ut, ska försöka fixa detta ikväll

    Katten är rensad på bilen då den brackade ihop tidigare och har inte haft råd o köpa nån ny än.

    Kan ju vara en ljuddämpare som har lämnat in de är ju rätt så lätt o kolla upp

    /Matte

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    På min så är insuget delat, en del sitter i blocket och sen är det ett gummi som sitter fast med klammer imellan där det är delat, och det är där det lossnar, kan se om jag kan fixa en bild på insuget så får du se hur det ser ut, ska försöka fixa detta ikväll

    Katten är rensad på bilen då den brackade ihop tidigare och har inte haft råd o köpa nån ny än.

    Kan ju vara en ljuddämpare som har lämnat in de är ju rätt så lätt o kolla upp

    /Matte
    Ja jag vet vilket insug du har!

    Kolla upp så avgassystemet är okej!

    Lossa anslutningen vid turbon och prova att starta.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    OK fick det till att du trodde jag hade de som inte är delat

    Ska lossa avgassystemet imorgon efter jobbet, har inte hunnit med det än.

    Kollade kompet i den i går kväll, och fick inget utslag på kompmätaren på nån cylinder, tycker de verkar lite halvmysko
    Tycker inte det borde bli nån skillnad om jag plockar bort avgassystyemet med de i åtanke

    Nån som har några fler förslag?


    /Matte

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    759
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    OK fick det till att du trodde jag hade de som inte är delat

    Ska lossa avgassystemet imorgon efter jobbet, har inte hunnit med det än.

    Kollade kompet i den i går kväll, och fick inget utslag på kompmätaren på nån cylinder, tycker de verkar lite halvmysko
    Tycker inte det borde bli nån skillnad om jag plockar bort avgassystyemet med de i åtanke

    Nån som har några fler förslag?


    /Matte
    Det verkar som du har lyckats kröka en massa insugningsventiler eftersom du inte har något komp i någon cylinder men däremot i insuget.
    Lyft på ventilkåpan och kolla om du kan se om det är mycke spel på insugningventilerna.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    [quote="agnes
    Det verkar som du har lyckats kröka en massa insugningsventiler eftersom du inte har något komp i någon cylinder men däremot i insuget.
    Lyft på ventilkåpan och kolla om du kan se om det är mycke spel på insugningventilerna.[/quote]

    Fick de svaret av en kompis farbror med.
    Ska kolla upp de så fort som möjligt har inte haft tid än o kolla.

    /Matte

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Något med kamaxlar/ventiler är det ju garanterat, nästan så att brott på kamaxelkedjan kan misstänkas.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Något med kamaxlar/ventiler är det ju garanterat, nästan så att brott på kamaxelkedjan kan misstänkas.....
    Nått med ventilerna tror vi att det är.

    Plockade bort ventilkopan och det kamaxelkedjan var hel så den är det inte

    Håller på och plockar bort topplocket nu för o se om man kan se nått underifrån.
    När man bara plockate bort ventilkopan så såg man inget konstigt

    De är ju bara o hoppas på att man hittar nått fel snart så man får igång den igen

    /Matte

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    När man bara plockate bort ventilkopan så såg man inget konstigt.....
    Ni kollade väl om nollpunkterna på kamaxlarna stämde mot svänghjulets nollpunkt innan ni skruvade isär va?

    Har för mej att om spännaren blir dålig/går sönder och inte spänner efter när kedjan blir dålig så kan hopp ske på dreven till kammarna, vilket resulterar i just detta fenomen.....

    En annan viktig detalj är ATT: 16 länk av kedjan ska finnas mellan de båda kammdreven, inte 15 el. 17 då detta är möjligt.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    297
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    När man bara plockate bort ventilkopan så såg man inget konstigt.....

    En annan viktig detalj är ATT: 16 länk av kedjan ska finnas mellan de båda kammdreven, inte 15 el. 17 då detta är möjligt.....
    Hur har du kommit fram till det? Utgår man från märkningen på kamaxel och mot märkningen på överfallet så är det ibland svårt att få det att stämma.

    Jag har alltid räknat 15 nitar innanför kamdrevens märkningar. och än så länge har det stämt.
    SAAB 9-5 Aero

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Snöhatare
    Hur har du kommit fram till det?
    Detta är ren fakta....

    Utgår man från märkningen på kamaxel och mot märkningen på överfallet så är det ibland svårt att få det att stämma.
    Överfallen har inget med saken att göra, här snackar vi endast om dreven....(märkningar finns på båda)

    Jag har alltid räknat 15 nitar innanför kamdrevens märkningar. och än så länge har det stämt.
    15 nitar = 16 länk hur du än vänder å vrider på det....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    När man bara plockate bort ventilkopan så såg man inget konstigt.....
    Ni kollade väl om nollpunkterna på kamaxlarna stämde mot svänghjulets nollpunkt innan ni skruvade isär va?

    Har för mej att om spännaren blir dålig/går sönder och inte spänner efter när kedjan blir dålig så kan hopp ske på dreven till kammarna, vilket resulterar i just detta fenomen.....

    En annan viktig detalj är ATT: 16 länk av kedjan ska finnas mellan de båda kammdreven, inte 15 el. 17 då detta är möjligt.....
    Nollpunkterna ska stå rätt, (tror jag), jag körde upp ettans cylinder i topp och ställde in dom efter de, de funkade perfekt, och dom står likadant fortfarande

    Hur är det med kedjan ska den vara jätte mycket sträckt så den är precis stum, eller lite slapp, så det går o vicka på den lite granna,
    Enligt kompisen så ska det gå o vicka lite lätt på kedjan, och så är den inställd nu

    16 länk är det, har räknat ett par gånger, likadant kompisen har räknat ett par gånger

    Hade fått 15 länk från början men de är rätt inställt nu så de ska inte vara några problem

    /Matte

Liknande ämnen

  1. Slanganslutning på insuget.
    Av Jörgen_D i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 11:46
  2. passar insuget?.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 11:47
  3. kåpan över insuget
    Av Larzzon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •