Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: slitage på orginalbil vid bankörning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63

    slitage på orginalbil vid bankörning?

    Hejsan! Det är så att jag håller på o funderar på att gå med i stcs nu så man kan få vara med på alla bankörningar o andra trevligheter runtom i landet! Till frågan, vid bankörningar, hur slitsamt e de för en bil att köra några varv på en bana? Då jag är nybörjare på bankörning så kör jag inte som en galning utan tar det lugnt men fröösker ändå hålla tempot uppe. Inga tokvarvningar av motorn eller handbromssladdar utan bara fösökra ha bra tempo på bilen. Tänker på däck och allt som har med styrning, växellåda, koppling osv. Har funderat på det ett tag om man måste renovera allt efter några hyffsat lugna bankörningar med en og9-3 eller klarar dom sånt? Är itne direkt super på mecka så fröösker undvika sånt tacksam för svar...mvh//Lugbag
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 543
    Allt handlar om hur du kör. Tycker man har lite känsla för hur man kör och hur det känns i bilen. Hur nära ligger man däckens gräns, hasar det regält lär ju slitaget vara värre osv. Ligger man och pressar "fullt" med tighta spår och nått hopp över curbsen här och var så får man vara beredd på att det tyvärr sliter lite mer än vanlig körning. Inget lustigt i det.

    Själv körde jag slut ett par spindelleder på 300 mil. Det är väl lite snabbare än vanligt slitage.

    Men för de allra flesta som provar på bankörning lär väl ett drastiskt däckslitage vara det första "varningstecknet".

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63