Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: slitage på orginalbil vid bankörning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63

    slitage på orginalbil vid bankörning?

    Hejsan! Det är så att jag håller på o funderar på att gå med i stcs nu så man kan få vara med på alla bankörningar o andra trevligheter runtom i landet! Till frågan, vid bankörningar, hur slitsamt e de för en bil att köra några varv på en bana? Då jag är nybörjare på bankörning så kör jag inte som en galning utan tar det lugnt men fröösker ändå hålla tempot uppe. Inga tokvarvningar av motorn eller handbromssladdar utan bara fösökra ha bra tempo på bilen. Tänker på däck och allt som har med styrning, växellåda, koppling osv. Har funderat på det ett tag om man måste renovera allt efter några hyffsat lugna bankörningar med en og9-3 eller klarar dom sånt? Är itne direkt super på mecka så fröösker undvika sånt tacksam för svar...mvh//Lugbag
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 543
    Allt handlar om hur du kör. Tycker man har lite känsla för hur man kör och hur det känns i bilen. Hur nära ligger man däckens gräns, hasar det regält lär ju slitaget vara värre osv. Ligger man och pressar "fullt" med tighta spår och nått hopp över curbsen här och var så får man vara beredd på att det tyvärr sliter lite mer än vanlig körning. Inget lustigt i det.

    Själv körde jag slut ett par spindelleder på 300 mil. Det är väl lite snabbare än vanligt slitage.

    Men för de allra flesta som provar på bankörning lär väl ett drastiskt däckslitage vara det första "varningstecknet".

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63
    tackar för svaret! fröstår exakt va du menar. Man får köra lite med hjärnan. Jag har tänkt att köpa en uppsättning sommardäck begagnat som jag bara har tänkt att "leka med". Är det en bra investering till bankörningarna? Inga super dyra utan bara några som jag inte behöver tänka på däcken för mycket Jag är rädd att på bankörningar vara lite av en bromskloss när man ser filmer hur ni andra med 100 hästar mer kommer farande o tar kurvorna 10 ggr hårdare än jag :P Är det många som kommer med orginalsaabar på banträffar?
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Då och då får vissa små horn i pannan utan att dom igentligen hade räknat med det. Sånt tar ibland stygt på matrialet

    Tycker absålut att du ska prova lite bankörning, det är väldigt kul, lärorikt och billigt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63
    absolut ska jag prova på det har iof kört 10 varv på gotland ring under en allmänheten dag under sommaren med en s60 med 140 hk men vill testa saaben på en bana. helt orginal men snabbare än med s60 hoppas jag det går. När är nästa banträff för alla saabägare?
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av Lugbag
    absolut ska jag prova på det har iof kört 10 varv på gotland ring under en allmänheten dag under sommaren med en s60 med 140 hk men vill testa saaben på en bana. helt orginal men snabbare än med s60 hoppas jag det går. När är nästa banträff för alla saabägare?
    Hästkrafter är inte allt, köra snabbt på rakorna klara vem som hällst, det är när det svänger det roliga börjar.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Då och då får vissa små horn i pannan utan att dom igentligen hade räknat med det. Sånt tar ibland stygt på matrialet

    Tycker absålut att du ska prova lite bankörning, det är väldigt kul, lärorikt och billigt.

    Qrille> Vad har du för tips???
    Tyckert det är lite dyrt imellan åt...men det är värt varje spänn..

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63
    nej nej hk är vekrligen inte allt det vet jag men nog hoppas jag märka skillnad i vrimoment iaf. sen så har säkert s60 bättre väghållning men alltid kul o testa med sin egen bil. När börjar bansäsongen?
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 040
    Medlem#
    4869
    Första träffen brukar vara Knutstorp i April. Längtar!
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 272
    Använd hjälm!! Om inte för säkerheten så för att hålla tillbaka hornen i pannan .

    Jag har kört lite bana med min M3:a. Problemet är att man tänker att man ska ta det lite vackert...men när det sen dyker upp en Porsche Carrera eller liknande på banan så kan man ju inte låta bli att först bara hänga på...och sedan visa vart skåpet ska stå

    Det jag har märkt av slitage är just däck...ca 10 varv på en bana i lite halvskapligt tempo syns om man har vanliga gatdäck.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 287
    Även bromsarna kan slitas lite på banan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 086
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Även bromsarna kan slitas lite på banan
    Kan? de blir varma och kört du med orginalbelägg så kommer du inte så många varv innan de blir för varma.

    Jag kom ca 3-4 varv på Mantorp så va mina bromsar så varma att de nästan inte tog,

    slitzade orginalskivor och hårdare belägg rekommnederas, det va miin plan till den gångna sommaren, men det kom lite annat emellan,
    men till nästa sommar så skall det bli bättre bromsar på blysläden
    Mats Fhinn/3499/

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 663
    Jag körde med slitsade orginalskivor, green stuff beläg och fräsch bromsvätska på mitt skåp när jag körde i sommras och med den relativt lugna körning som jag gjorde så var det inga problem med bromsarna.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 287
    Å jag behöver ca 2varv med sena (hårda) inbromsningar innan pedalen går i botten på Midlanda
    Efter ca 7mil bana (några varv i sakta mak utan bromsning) försvinner ca hälften av beläggen.

    Kör slitzade std skivor och "presho-klossar" och självklart fräsch bromsvätska.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av Qrille

    Hästkrafter är inte allt, köra snabbt på rakorna klara vem som hällst, det är när det svänger det roliga börjar.
    Så sant!!!

    Petter
    APC-meteret står alltid på rødt!

    Hvem er mats Damhäck?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Då och då får vissa små horn i pannan utan att dom igentligen hade räknat med det. Sånt tar ibland stygt på matrialet

    Tycker absålut att du ska prova lite bankörning, det är väldigt kul, lärorikt och billigt.

    Qrille> Vad har du för tips???
    Tyckert det är lite dyrt imellan åt...men det är värt varje spänn..

    Mvh Johan!!
    Jag tänkte mest på priset det kostar att få ut och smiska förhoppningsvis hela dagen, vad är det, 250kr(?) för alla banevenemang hela året, dessutom med TPC och STCN för någon hundring.
    Det är många klubbar som tar ut mycket mer.

    Om vi inte tänker på den personliga utrustningen
    och att bilen är i god orginalkondition så som frächa bromsar/bromsvätska osv.


    Sänkningsats/hårdare fjädring, ev dämpare så att det inte kränger så.

    Några bättre bromsbelägg, iaf fram.

    Däck! Köp bättre beg R-däck. Vanliga gatdäck klarar inte många varv med bibehållet grepp förutom om det är blött.

    Nu bör du faktiskt ha en ganska trevlig räser.

    Något som är helt gratis är att slänga ut så mycket grejer du kan,
    det som inte gör bilen snabbare är onödigt...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    63
    däck och bromsar låter väldigt bra, så gör även sänkning men man måste börja ngnstans för att ha lite trevligt iaf i sommar, det andra kommer nu lite senare...! vad går ett par bromsbelägg på som är hyffsade? Kan man köra med orginal skivorna? Jag vill inteha några super race grejjer utan bara lite mer hållbara på bana. Sen några bra begagnade r-däck? vad kostar det ungefär. Tack att ni hjälper en nybörjare
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 107
    Medlem#
    5389
    R mackor brukar dyka upp på säljesforumet då o då, dock kanske inte just vid denna årstid men du kan ju alltid hålla utkik! Har sett uppsättningar med 16" för ngnstans runt 5000-7000:- om jag inte minns helt fel.

    /M

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    R mackor brukar dyka upp på säljesforumet då o då, dock kanske inte just vid denna årstid men du kan ju alltid hålla utkik! Har sett uppsättningar med 16" för ngnstans runt 5000-7000:- om jag inte minns helt fel.

    /M
    Lite i dyraste laget kanske, ett Kumho Ecsta V70A 205/45 ZR 16"
    kostar 1 795 kr/st nya.

    För övrigt ett däck jag rekomenderar!

    Kolla med http://home.swipnet.se/wheelbase/ eller kolla på www.rejsa.nu där finns det mycket beg R-däck till salu.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 107
    Medlem#
    5389
    Ja det stämmer nog. De annonser jag har sett har dock varit kompletta hjul

    Jag åker också på V70A medium och är helnöjd med dem!

Liknande ämnen

  1. ESP vid bankörning, PÅ eller AV?
    Av znorc i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 08:35
  2. Motorolja för bankörning
    Av FogFighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 10:49
  3. Bankörning på Saabfestivalen
    Av Magnus Aero i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 19:38
  4. Bankörning i link
    Av Micke ss aero i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 21:45
  5. Bankörning
    Av Måsen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •