Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tvätta eller inte, efter körning!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Tvätta eller inte, efter körning!

    Hej!

    Funderade på om man skall tvätta/skälja av bilen efter varje gång man haft den ute nu under vintern eller om man skall nöja sig med 1-2 ggr/v!?

    Eller ska man låta skiten sitta en vecka eller två?

    Tänker på vilket bilen mår bäst av!!!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    433
    hej

    Givetvis "mår" bilen bättre att vara ren och fri från salt. Så om du har möjlighet till att spola av den ofta så gör det.

    /Fredrik

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Ja dom rekommenderar ju att man ska tvätta bilen minet 1 gång i veckan för att hålla dne i bästa skick så du kan nog tvätta på ska du se.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Det beror på klimat skulle jag säga.
    Om man kör i norrlands inland på snöiga men torra och "saltfria" vägar med konstant minusgrader på termometern så anser jag det dumt att blöta ner bilen allt för ofta. Men det är bara min åsikt...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Här på östkusten så är det oftast kallt på nätterna men nån plusgrad på dagen så bilen blir lätt skitig..

    Men ska man tvätta den eller bara skölja av?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö/Höör
    Inlägg
    550
    Jag tvättar bilen regelbundet minst en gång i veckan under vintern. Då spolar jag även underredet och hjulhusen. Här i Skåne kör man runt i saltbad på vägarna.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Var för övrigt och tvättade av cabben idag då jag körde hem från Umeå i saltslask förra helgen. Gud vad trevligt det är att stå under bilen och spruta på avfettning så det droppar i ögonen på en, ihhhhhhhh... Dessutom så har jag fortfarande en smak av avfettning kvar i munnen. Det var iallafall skönt att få bort den där salten och ävrig skit innan man ställer undan den för vintern.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Varför använder du avfettningsmedel under bilen? Det löser ju bara upp rostskyddet, är du inte rädd om den? Avfettningsmedel använder man enbart på lacken för att lösa upp asfaltsfläckar

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Var för övrigt och tvättade av cabben idag då jag körde hem från Umeå i saltslask förra helgen. Gud vad trevligt det är att stå under bilen och spruta på avfettning så det droppar i ögonen på en, ihhhhhhhh... Dessutom så har jag fortfarande en smak av avfettning kvar i munnen. Det var iallafall skönt att få bort den där salten och ävrig skit innan man ställer undan den för vintern.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av llm532
    Varför använder du avfettningsmedel under bilen? Det löser ju bara upp rostskyddet, är du inte rädd om den? Avfettningsmedel använder man enbart på lacken för att lösa upp asfaltsfläckar
    För att få bort flera års avlagringar av skit och salt. Detta är en bil som har gått i saltland även vintrar och då jag nu har köpt den så kommer den aldrig mera se en saltad väg så då ansåg jag det lämpligt att rensa bort all skit.

Liknande ämnen

  1. Tvätta hjulhusen på bilen bra eller anus?
    Av 93t i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 11:43
  2. Tvätta bilen efter Ditec behandling!
    Av Crille81 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •