Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Farthållare 9000-88 hastighetsgivare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231

    Farthållare 9000-88 hastighetsgivare

    Är det någon som vet HUR signalen från hastighetsgivaren till farthållare på en 9000 -88 ser ut?

    På og900 så var det en spole (två anslutningar jord/signal) med järnkärna som lämnade en sinusformad signal amplitud 2-3>Vt-t (precis som en cykelgenerator).

    På 9000 -88's elschema så ser man att givaren har tre anslutningar jord/signal/+12V. Det får mej att misstänka att utsignalen är en fyrkantssignal med amplituden 12V och en frekvens som proportionell mot hastigheten.

    Håller på att montera en farthållare (från 9000 -88 ) i min og900 och behöver då ovannämnda signal för att få det hela att funka. Så jag får alltså bygga mej nån liten elektrisk pryl som omvandlar signalen till rätt format. Frågan är, som sagt, hur signalen ska se ut när den ska in i farthållaren...

    / Scabben
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Ja, då får jag väl svara på min egen fråga
    Möjligen har nån annan nytta av dessa rön.

    Vad den nya givaren ger ut vet jag förståss inte eftersom jag inte har nån men, lite "reverse engineering" gav vid handen att farthållaren (p/n 95 26 757) vill ha en en slutning mot jord. Den är inte så krävande, blott 1mA ska sänkas. Tomgångsspänningen på dess ingång är 5V. Det sitter en skyddsdiod på ingången i farthållaren så det spelar alltså íngen roll hur mycket (nåja inom rimliga gränser) spänning man lägger på. En puls 0/+12V duger fint, bara 0V= jord, för det är det som farthållaren bryr sig om.

    I mitt fall blev det väldigt enkelt att fixa till detta eftersom jag redan hade lite eletronik som gjorde om den gamla signalen till 0/+12V. Den används till en till extra hastighetsmätare ombyggd varvräknare !! Ser nämligen inte hastighetsmätaren p.g.a. för liten ratt ! Nå, ett motstånd och en transistor till och så va saken biff.

    Om nån önskar veta mer om hur man pilllrar ihop en sån manick så prova att PM'a, eller vänta och så kommer lösningen nog på min hemsida såsmåningom.
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 21:07
  2. Frågor om hastighetsgivare Trionic 5,2
    Av Oscar88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 13:29
  3. Hastighetsgivare 9000 -88 Var på vxllådan hittar jag den?
    Av Kongo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 14:49
  4. Hastighetsgivare 9000 > 900 växellåda
    Av Pepsi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 19:00
  5. Signal hastighetsgivare 9000?
    Av -Skoglund- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •