Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9000 cs turbo som går dåligt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18

    9000 cs turbo som går dåligt

    Hej jag har en 9000 cs som inte går så bra. så jag undrar om ni kan hjälpa lite. Det är så att det går inte att varva mer än ca 2400 om man trycker ner gasen sakta, om jag trycker ner pedalen i golvet så pendlar den mellan typ noll och 2400, den dör vid 2400,tomgången svajar oxå. det som jag bytt är lm och di kassetten den röda som sitter på stifften, stifft, den svarta databoxen, och så har jag sprutat startgas runt hela motorn, och nu vet jag inte vart jag ska söka, bilen är en 92a med automat. hoppas ni kan hjälpa.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 917
    soppapumpen? så bettede min att den vägrade varva över 3000rpm...va pumpen som va kass..
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164

    går dåligt!

    Kan ju vara stopp i avgassystemet! Ev. Blir då samma fenomen
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    okej kom med mer ideer

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    hej nu har jag provat utan avgassystem och det blev inte bättre. det konstiga är att om jag in sprutar startgas vid insuget så ökar inte varvet utan motorn bluddrar och vill nästan stanna.bilen läcker automatolja vid olje kylaren oxå, kan det finnas ett samband mellan felen?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    låter som jätteläckage isåfall. får du in för mkt startgas blir d et ju samma som åf in för mycket soppa...eftersom det ger utslag med startgasen har du troligtvis läckage. byt insugspackning så blir det säkerligen bra! oljeläckaget borde inta ha nåt med motorns ågng att göra, men ett förslag kan ju vara att fixa läckaget...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    läckan i oljekylaren är fixad det var ett stenskott som slagit hål, så hittade jag en slang som var av den satt mellan lådan och under tryckröret till insuget. har inte provat bilen ännu måste ju byta oljan till lådan, men men hoppas det funkar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    då har du nog hittat dit fel...går rikigt pissigt om den drar in massa tjuvluft sådär...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    ja jag får väll hålla tumarna tills i morgon.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av M3 jimmpa
    ja jag får väll hålla tumarna tills i morgon.
    DU kan ju starta bilen utan olja i växellådan......
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    skulle ja med gjort, man blir ju skitintresserad efter man fixat ett problem om det funkar elelr inte!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    ja då kan ju jag medela att skiten har samma fel som innan! och det är ganska synd för nu har jag provat det mesta utan att byta soppapump,för jag tror att den får soppa så det räcker och blir över för stifften är svarta och sotiga, det verkar mer troligt att det är elektroniskt, men jag vet inte! snälla mer förslag så kanske det går att fixa felet uten att lämna in bilfan på saab, det brukar ju kosta en del.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    Hej när bilen går på tomgång så låter det om spridarna, men när jag gasar lite så blir dom tysta och bilen dör. jag har bytt soppa filter nu oxå men det blev inte bättre. sitter det något filter i tanken? hur kan jag kolla flödet från pumpen och vad ska flödet vara?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    hur kan jag kolla flödet från pumpen och vad ska flödet vara?
    Kopierat från Haynes:

    Lossa bränslereturen från bränsletrycksregulatorn och anslut en slang från BTR och led den ner i en behållare som rymmer minst 9dl. Ta bort säkring 14 och 22 i handskfacket och anslut en parallellkabel mellan de båda terminalerna för att driva bränslepumpen. Låt pumpen gå i exakt 30s. Du ska nu ha fått ur minst 9dl.

    (Jag tror inte det stämmer, jag får 7dl ur min -91:a. Haynes påstår att bilar med LH ska ge 9dl/30s och trionicbilar 7dl/30s, nån annan kanske vet om det stämmer?)
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    Jag fick ut ca7.2 så det är nog inte något fel på pumpen. kan det vara trionic boxen som pajat? för den sköter väll öppning på spridarna.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    eftersom det gav utslag med startgas borde den väl dra tjuvluft med nånstans iofs? annars skall bilen inte reagera nåt. eller spruta du startgasen ärtt i luftfiltret?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    ja det var i insuget som jag sprutade gas för att se hur den reagerade, har även sprutat runt slangar och insug men det höjde inte tomgången så någon läcka tror jag inte att det är. i tidigare inlägg så skrev jag trionic men menade jetronic

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    aha, uppfattade det som bilen hade reagerat på startgasen...sorry

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Det kanske vore idé att läsa ut eventuella felkoder?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    Hej nu är felet fixat! hittade felet när jag tog bort jetronic boxen, det var slangjäveln som går till spolning av framrutan som var av så det har ju sprutat in i boxen, så jag provade med en annan box från en 9000t 89a med bränsle chipp i, det är inte samma numer på boxarna men bilen går bra. stoppade även i en röd box som hör till chippet. kan det funka eller är det smartast att fixa en jetronic box med rätt nummer?

Liknande ämnen

  1. Dåligt tryck i turbo saab 9-3 00 T5
    Av pontaxxr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-23, 19:20
  2. Min turbo laddar dåligt!
    Av lowenlowen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 09:51
  3. 9000 aero går ej att stänga av o dåligt turbo tryck
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 17:25
  4. [LÖST] Bluddrar och går dåligt NG900 turbo
    Av Saab-Oskar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 21:20
  5. Dåligt laddtryck Saab 9000 Turbo - 2.0l
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •