Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Bra köp?

  1. #1

    Bra köp?

    Jag funderar på att köpa en saab 9000 2,0i CD (CCD står det i bilregistret) och behöver lite synpunkter om det verkar vara ett bra köp.

    1992:a
    17500mil
    1 ägare
    Norrlandskörd
    AC
    Bra vinter och sommardäck (michelin)
    Ingen rost vad jag kunde hitta
    Motorrenoverad för 12000:- (juli 2004) (pga igensotning)
    Fin invändigt

    Liten skada på höger sida
    Trasig farthållare

    För detta begär Säljaren (bilfirma) 30 000:-

    Tycker ni detta verkar vara ett bra köp?

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 115
    Ärligt talat så är det ett riktigt uselt köp!
    Främst med tanke på priset.
    En sådan borde ligga i pris kring 10 000:-

    Kolla runt lite så hittar du väldigt mycket billigare och nyare än detta objekt

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    30 000:- är fruktansvärt mycket
    Audi 80 Quattro

  4. #4
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 656
    nja 30k är väl lite väl mkt.

    10k känns lite väl billigt.. men säg runt 20k kanske?!

    sålde min 2.0i, 27-28k mil, -92 för ~20k, ingen AC, stulande abs men fin och rostfri..

  5. #5

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare !

    Jag får hålla med en del. 30 papp är på tok för mycket för en 9000 CD. Oavsett hur bra bilen är så är den precis som 900 sedan en oönskad modell med lägre värde än en CC modell.

    Men 10 papp är absolut för lite. En -92:a är ju värd mer än så med de milen. Hade det varit en -90:a eller äldre så hade jag varit inne på Rikards linje men inte nu. Relativt låga mil på en -92:a. Jag skulle väl säga runt 15 000:- är ok, med reservation att jag inte sett eller kört bilen då.

    Jag ska begära 7 500:- för min -89:a bara som jämnförelse.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  7. #7
    Tack för era synpunkter..

    Det är lätt att man blir låst på en bil inför bilköp när man tycker den verkar vara bra på alla sätt.

    Det var ett äldre par som ägt bilen som jag även pratat med. De verkar ha skött om den bra.

    Jag är inne på att köpa från bilfirma eftersom konsumentköpslagen fungerar som en bra trygghet. Den här säljaren säger att han tar bort 1 månads garanti om vi går ner i pris, men som jag fattat det så kan han aldrig dra sig ur konsumentköpslagen... den säger ju att jag har 6 månaders garati efter köpet (det är upp till försäljaren att bevisa att felet fanns innan han sålde bilen) och två års garati (då är det jag som måste bevisa att felet fann där innan)

    Jag kan hålla med att priset är i högsta laget men med tanke på fördelarna så tror jag att det kan vara ett tryggt köp..... Kanske ska pröva att sänka priset till 27 000:-!!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460
    27.000 är väl också för mycket.. enligt min åsikt.. är kamkedjan bytt?! annars börjar det bli dags snart.. och det är ingen billig historia..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    27.000 för den bilen är också ett rejält överpris!

    Jag hade sagt inte en spänn över 16-17.000 kr. Det är trots allt en "oattraktiv" karossmodell och minsta motorn, så oavsett mil och historik så är det ju ingen direkt eftersökt bil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    30K? jag skulle ha slagit till på en gång. jag såg en rostig cd på forslunds i piteå för 47k!
    9-3x TTID 20x9,5

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    30K? jag skulle ha slagit till på en gång. jag såg en rostig cd på forslunds i piteå för 47k!

    hahaha.. vissa tar överpris så är det bara..
    En polare köpte en 740 GL 90 för 27000.. stor bucka i framdörren.. ingen extrautrustning (c-lås elhissar elspeglar etc) inga alufälgar..... 28000 mil.. har ingen aning om vad det var som fick honom att tro att det var ett rimligt pris...
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av KK
    27.000 för den bilen är också ett rejält överpris!

    Jag hade sagt inte en spänn över 16-17.000 kr. Det är trots allt en "oattraktiv" karossmodell och minsta motorn, så oavsett mil och historik så är det ju ingen direkt eftersökt bil.

    Mvh

    KK
    Vad skulle vara ett rimligt köp för 30 000:- ?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460
    I dem där årsmodellerna kan du söka efter en 9k aero i den prisklassen..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Emyl
    I dem där årsmodellerna kan du söka efter en 9k aero i den prisklassen..
    Men då blir ju försäkringen betydligt dyrare. Och det vet jag inte om jag e beredd att betala för.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    För 30.000 kan man, med lite tur, hitta en 9000 CS 2,3 Turbo 93:a. Men allt handlar ju om prioriteringar givetvis. Dyrare försäkring och "osäker" servicekostnad.

    Om du inte primärt är ute efter effekt, vilket det ju inte verkar som...så hade jag nog tittat efter en 9000 CS i alla fall, motor "ointressant". 2,3 insprutare är ju inte världens roligaste motor, men en anständig "bruksmotor". Den har ju dessutom balansaxlar och lite mjukare gång än 2,0:an i tidigare modeller.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    437
    Då ka du få min CDE 2.0t steg 1 -96 istället ! dock har den gått 33k om två km
    Saab 9000 2.0 turbo -96 Maptun steg 1

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    30 papp är på tok för mycket för en 9000 CD. Oavsett hur bra bilen är så är den precis som 900 sedan en oönskad modell med lägre värde än en CC modell.
    Hrmph... nu ska du inte ta i så det knakar.

    Men den där bilfirman kan ju roa sig med att försöka få ut 30 000 för en 2.0i-92. De har kanske tråkigt på jobbet.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare !

    Kanske formulerade mig lite taskigt mot er som kör CD modell.......vänta lite, det gör ju jag med

    Skämt å sidor, det jag menade var att CD modellen alltid varit en mer svårsåld modell inom Saabköparna. I 900:an gg fall så förstår jag. Men 9000 CD är en bra bil. Men inte som laståsna när man väl behöver det. Jag har min CD bara för att den har dragkrok. Håller ju på att renovera kåken och snart så är väl den bilen överflödig. Får se om jag behåller den över vintern.

    Men mina arbetskamrater (några st) har köpt 9000 CD. Pga att de fick en relativt ny bil för lite pengar. Och än så länge är de helnöjda.

    Sen kan jag medela att ytterligare en Volvoanställd köpte en 9-5 Aero förra väckan. Den tredje nu på mindre än en månad på Övre fabriken i Olofström.
    Och jag vet MINST tre till som ska köpa Saab 9-5. 2 av dem bara på mitt skift.

    Ja ja, vi får la se.

    Ha det så gött allihop.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av pooose
    Jag är inne på att köpa från bilfirma eftersom konsumentköpslagen fungerar som en bra trygghet. Den här säljaren säger att han tar bort 1 månads garanti om vi går ner i pris, men som jag fattat det så kan han aldrig dra sig ur konsumentköpslagen... den säger ju att jag har 6 månaders garati efter köpet (det är upp till försäljaren att bevisa att felet fanns innan han sålde bilen) och två års garati (då är det jag som måste bevisa att felet fann där innan)
    Nja det där gäller väl ändå inte begagnade bilar. Det där med 6 månader låter mer som något MRF-aktigt om handlaren nu är ansluten till dem. Två års garanti får man bara på nya prylar. Av vad jag har förstått så måste en handlare, enligt lagen, ge endast en månads s.k. "trafiksäkerhetsgaranti" vilket bara innefattar delar som gör bilen trafikfarlig om de går sönder, t.ex. bromsar.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av pooose
    Tack för era synpunkter..

    Det är lätt att man blir låst på en bil inför bilköp när man tycker den verkar vara bra på alla sätt.

    Det var ett äldre par som ägt bilen som jag även pratat med. De verkar ha skött om den bra.

    Jag är inne på att köpa från bilfirma eftersom konsumentköpslagen fungerar som en bra trygghet. Den här säljaren säger att han tar bort 1 månads garanti om vi går ner i pris, men som jag fattat det så kan han aldrig dra sig ur konsumentköpslagen... den säger ju att jag har 6 månaders garati efter köpet (det är upp till försäljaren att bevisa att felet fanns innan han sålde bilen) och två års garati (då är det jag som måste bevisa att felet fann där innan)

    Jag kan hålla med att priset är i högsta laget men med tanke på fördelarna så tror jag att det kan vara ett tryggt köp..... Kanske ska pröva att sänka priset till 27 000:-!!
    Hur det än är så är en bilförsäljare aldrig lika billig som om du skulle köpa bilen privat. Tar du bort en del av garantin så har du ju tappat hela vitsen med att köpa av en handlare. Näee... Om jag vore du skulle jag försöka hitta en bil privat istället. Finns förvisso oärliga människor som försöker lura folk, men den risken löper man ju ändå om du köper av en handlare, även om risken är mindre. (Med tanke på att den där handlaren ligger 10-15 tusen över privata priser så är det rätt mycket som ska gå sönder för att motivera den skillnaden. Pruta på du, men håll inte på att fiffla med garantin i så fall. Handlaren kan garanterat gå ner i pris i vilket fall. Och vägrar han det så skulle nog jag försöka hitta nått annat. Resonera om priset borde han kunna utan att tramsa om att ta bort nått på garantin.

    Använd skadan på sidan och den trasiga farthållaren som argument.

    Svårt att säga nått om priset när man inte vet skicket men jag skulle nog dra mig för att betala mer än 20.000:-.

    Att de reparerat motorn för x antal tusen är ju rätt ointressant eftersom det inte direkt är något vanligt fel vad jag vet som "ska" åtgärdas efter visst antal mil. Så den kostnaden på 12000 är ju ingenting att betala överpris för. Att det är 1 ägare är ju iofs bra, Att det är ett äldre par KAN ju vara bra, så länge inte de kör som min gamla granne. (6000varv jämt och konstant slir på kopplingen).

    Mitt råd: Lås dig inte vid denna bilen utan kolla runt på t ex blocket.... Verkar bilen du hittat vettig i jämförelse med blocketannonserna eller?
    Åk också runt till fler handlare om det finns och kolla på andra 9000 och jämför.

    Var inte för ivrig utan leta. Det brukar löna sig....
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •