Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Klen kupévärme i 9000 -88

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251

    Klen kupévärme i 9000 -88

    Hej!

    Nu står termometern ute på minus 12 grader och problemet med klen värme i kupén börjar bli lite akut...

    Bilen är en 9000T -88 med ACC
    Detta har jag gjort och konstaterat:

    Spjällmotorn som reglerar lufttempen är trasig. Jag har kört någon månad med instrumentpanelens mittutblås bortmonterat och reglerar värmen direkt på vajern/staget till spjället. Trots detta blir luften ljummen som bäst. Skjuter man bort reglaget från sig så blir dock luften iskall, så nån nytta gör ju spjället.

    Motorn kommer normalfort upp i rätt temp.
    Inga problem med imma eller så.


    Jag kan tänka mig två orsaker:

    1: Värmepaketet igensatt med dåligt flöde och således dålig värme till följd. Har dock inte hört talas om detta på en saab tidigare, däremot på audi.

    2: Att spjället på något vis inte gör vad det ska/läcker. Jag kan ju reglera tempen genom att dra i vajern, och vajern verkar inte kärva. Problemet är bara att jag endast kan välja mellan kallt och ljummet...


    Vad är troligast, och vad kan jag göra för att utesluta det ena eller det andra? Rensa värmepaketet och spola igenom det tänkte jag göra till helgen, men hur går jag vidare sen?
    Hur vanligt/troligt är det att spjället är lite halvtrasigt?


    Med risk för lunginflammation
    Olle

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Nu är det under -18 grader och jag hade nog hoppats på någon idé/kommentar/förslag vid det här laget.
    Olle

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Skulle kunna bero på

    *Luft eller för lite vätska i kylsystemet
    *Trasig termostat (mindre troligt i ditt fall då motorn kommer upp i rätt temp)
    *Igensatt värmepaket
    *trasigt vred/reglage

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    Vattenpumpen
    9000 CSE 2,3T -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Nu har jag provat att spola igenom värmepaketet med och fyllt på med ny och fräsch kylarvätska, men jag upplever problemet som oförändrat. Flödet genom värmepaketet verkade det inte vara nåt fel på. Den gamla vätskan var gammal och ful, men ingen olja eller rost i den iaf.

    Mina frågor blir då:

    Hur troligt/möjligt är det att luftspjället blir "halvtrasigt"? Jag kan reglera tempen mellan kallt och ljummet, och slaglängden på vajern är korrekt om man jämför med servomotorn. Men kan det ändå vara trasigt, och hur konstaterar jag det isf?

    Luft i systemet kan inte uteslutas, men jag tvivlar eftersom jag kört en rätt bra stund nu utam någon som helst förändring.

    Om vattenpumpen var dålig borde väl motortempen vara ett problem också? För det kan väl aldrig vara så att värmepaketet är det mest bökiga för pumpen att försörja? Hur kan jag konstatera om det är pumpen?
    Olle

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Även om nu motortempen till synes går upp behöver inte det betyda att den är "ok" i termostaten. På en långmotor sitter ändå termostaten ganska hyggligt till. Byt till en 89 eller varför inte en 92 såhär års..
    Tempmätarna på 9000 tenderar hänga ibland, men finns även de som vill peka lite högre, hade en sådan själv.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Ett termostatbyte är ju ett litet och billigt ingrepp, även om jag inte ser det som en mirakelkur i det här fallet.
    Jag provar...
    Olle

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Kikade i EPC:n och såg tolkade bilden av värmesystemet som att det finns två spjäll som kan vara inblandade i kupévärmen. Två spjäll förutom återcirkulationsspjället alltså.

    Ni som har rivit isär värmepaketet på 9000, stämmer det att det är två spjäll för värmereglering?
    Om ja, vad gör de två spjällen?
    Var sitter armen som håller ihop spjällen? Kommer man åt den utifrån eller måste man riva saker och ting, och isf vad???
    Olle

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    En del bra info om ACC 1 finns här.

    Lycka till!

    Hoppas du får till det snart, det är nog j*vligt i Boden även med fungerande värme i bilen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Tack, den sidan bekräftade att det är två spjäll som reglerar värmen. Efter att ha tagit en tur till garaget där jag försökte reda ut vad och hur saker fungerar kom jag fram till följande:

    Spjällmotorn drar i en vajer som påverkar ett spjäll. Det spjället är sammanbundet med ett annat spjäll via en arm innanför plastkåpan. Spjäll nummer två sitter lite ovanför och strax bakom spjäll ett. När man rör spjäll ett ser man att andra spjällets fästpiggar rör sig. Detta borde innebära att spjäll ett och två fungerar som de ska.

    Utöver detta så får jag felkod 5c och 6c när man gör en kalibrering av acc:n. Detta innebär att nåt är fel med värmespjällets motor, vilket jag redan visste, men också att luftdistributionsmotorn har nåt fel. Det senare felet kände jag inte till, men motorn går iaf. Däremot stämmer är den inte synkad med knapparna. Trycker jag på knappen "Floor" t.ex så passerar den golvet och blåser i panelmunstyckena istället.
    Jag mistänker att en kalibrering borde råda bot på detta men två kalibreringar gjorde ingen skillnad.
    Kan jag göra ytterligare kalibreringar för att lösa detta eller har något gått sönder?

    Hur går jag vidare med grundproblemet, att värmen är klen?
    Är någon av mina idéer ovan felaktiga?

    Precis som någon påpekade är Boden tillräckligt surt utan att värmen ska vara dålig, så alla tips mottages!!
    Olle

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Har provat byta termostat (89 grader) idag utan förbättring.
    Körde Boden-Hudiksvall igår, 65 mil med hackande tänder. En jävla tur att biljäveln inte drog mer än 0.75 l/mil trots en del omkörningar och mycket packning...
    Ett lustigt fenomen var att precis i början av resan så var värmen normal och riktigt varm och trevlig luft blåste ut. Perfekt tyckte jag och drog ner fläkten. Det dröjde nån mil sen var luften samma halvljumma som tidigare.

    I ren panik var jag in på saab idag och frågade om råd. Figuren jag pratade med sa att det finns fler reglermöjligheter än bara vajern vid handskfacket. Jag har ju i min enfald trott att all temperaturreglering sker via vajern och de två spjällen.
    Men han hävade i sten att även om jag kopplat bort spjällmotorn och reglerar armen manuellt så får jag inte rätt temperatur. Steg nummer ett enligt honom är att skaka fram en riktig spjällmotor, vilket jag iofs redan visste att jag behövde.

    Vattenpumpen känns långsökt, men jag har ju provat en del andra saker så...
    Olle

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Det verkade som att jag var lösningen på spåren redan i mitt första inlägg, dessutom som alternativ nr:1
    Spolade igenom kylsystemet idag (på garageuppfarten i 8 minusgrader, de två sista timmarna i skymning/mörker...) igen, och den här gången gav det effekt. En hel del skit lossnade från värmepaketet och sen kom värmen.
    Återstår väl att se hur lång tid det dröjer innan det händer igen, men nu vet man ju tricket iaf.
    Olle

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    hade den fått kärlkramp? Ja fyfasen, då är det inte lätt å få igenom goo mysig värme! Hoppas det löst sig nu, för nu måste det va svinakallt i lappträsk!
    Tjo!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Hjärt- och kärlsjukdomar är ju lite trendigt, och eftersom allt annat på bilen är av 80-talssnitt är det ju skönt att något är modernt...

    65 mil på lördag upp till Boden lockade inte, så det var rätt i tiden att få igång lite cirkulation.
    Olle

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 utan kupevärme bra motortemp
    Av montecarlsson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 20:08
  2. Ologisk kupévärme i 9000.... Blandspjäll?
    Av rabies i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 22:16
  3. Kupevärme SAAB 9000 cs -93
    Av Cittra12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •