Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tempraturvisare 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447

    Tempraturvisare 9000

    Har för mig att jag sett en tråd om detta innan men har inte hittat det..

    På min bil, en 9000 -98, så visare mätaren för motortemp väldigt lågt, kommer bara just ovanför det blå fältet. Visst är detta ett vanligt fel på just 9000? Tror jag läste att det var visaren det var fel på och att tempen på vattnet var OK. Är detta svårt/dyrt att åtgärda?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    ja hitta en tråd iofs är det till en 93 men det borde ju vara samma

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=115279

    finns även en beskrivning i den tråden som visar hur du gör steg för steg
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Tempraturvisare 9000

    Citat Ursprungligen postat av anze
    Har för mig att jag sett en tråd om detta innan men har inte hittat det..

    På min bil, en 9000 -98, så visare mätaren för motortemp väldigt lågt, kommer bara just ovanför det blå fältet. Visst är detta ett vanligt fel på just 9000? Tror jag läste att det var visaren det var fel på och att tempen på vattnet var OK. Är detta svårt/dyrt att åtgärda?
    Jag gissar att om du börjat märka detta nu i dagarna så är det faktiskt frågan om en kass termostat som visar sig nu då det blivit kallare.
    Det går att mha Tech 2 eller OBD2 interface läsa ut temperaturen från givaren för att verifiera kylvattentempen.

    (Ja ska man var riktigt "avancerad" kan man ju använda sig av en IR-tempmätare också, det gjorde jag, mest i experimentsyfte, & den var tillräckligt noggrann för att upptäcka felaktig motortemp.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447

    Re: Tempraturvisare 9000

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag gissar att om du börjat märka detta nu i dagarna så är det faktiskt frågan om en kass termostat som visar sig nu då det blivit kallare.
    Det går att mha Tech 2 eller OBD2 interface läsa ut temperaturen från givaren för att verifiera kylvattentempen.
    Varit lite så ändå från det att jag köpte bilen faktiskt..och då var det väl ca 20+ ute..men har blivit lite sämre nu då det är kallare ute...men kan det räcka med att byta termostat?

    OBD2 interface? Vad är det? Är det ungefär samma som tech2...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Tempraturvisare 9000

    Citat Ursprungligen postat av anze
    OBD2 interface? Vad är det? Är det ungefär samma som tech2...
    Nja, med en Tech 2 kan du ju komma åt samtliga värden & inställningar. Med ett OBD2 Interface & lämplig programvara kan man läsa & nollställa (vissa?) felkoder, däremot inte utföra några egentliga omprogrameringar.
    För att läsa kylvattentemperaturen duger den dock.
    Om intresse finns för att göra detta så PM:a mig i så fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    Jag hade liknande fel på min bil och SAAB verkstaden sa att det var fel på tempmätaren (för det har ju nästan alla 9000 av sena årgångar). Dock upptäckte jag attt bilen blev varmare när jag stod still på tomgång efter att ha kört, typist symptom för termostat. Jag bytte termostaten och det hela blev bra.

    När jag bytt upptäkte jag att ACC:n nu varvade upp en bit upp på det gröna (troligen för att det börjar ge värme då). Så ett sätt att felsöka är om ACC:n varvar upp eller inte.
    9000 CSE 2,3T -98

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •