Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Relä till farthållaren, vart?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    Relä till farthållaren, vart?

    Nu har min farthållare börjat spöka.
    Sist när jag var ute och åkte så skulle jag slå på den men inget hände.
    Stängde av och satt på den några gånger men utan resultat. Stannade och stängde av bilen och startade igen.
    Nu började det skorra borta vid handskfacket när man tröck igång den, men den fungerade inte. Stängde av och satt på den några gånger och ibland (väldigt sällan) fungerade den. Det skorrande ljuden var dock fortfarande kvar.
    Ibland så hängde sig även gasen när jag tröck igång farthållaren. Jag satte på den och bilen började plötsligt att accellerera för fullt. Stängde då av den och satte på den igen och då hände ingenting.

    Har plockat bort locket på instrumentbrädan och hittat massa reläer borta vid handskfacket, så jag misstänker att det är ett relä som gett sig.
    Frågan är bara vilket relä är till farthållaren?
    Har nämligen ingen instruktionsbok.
    Bilen är en 9000CC 2.3 -90

    Har kollat kontakterna nere vid pedalerna och dom såg schyssta ut.
    Har sökt och hittade ingenting. Dock hittade jag den här guiden för ombyggnad, är det något som rekommenderas?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Du kan använda guiden för att mäta upp stiften.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    173
    Hej
    Jag har försökt konvertera enligt det schemat utan lyckat resultat.
    Det är förmodligen styrboxen som lagt av. På CD och CS sitter den ovanför pedalerna, på CC vet jag inte. Lättast är att låna en annan box som man vet fungerar och prova den på din bil. Måste vara art.nr.9526757 på boxen.
    Saab 9-3 Aero -03

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646

    Re: Relä till farthållaren, vart?

    Citat Ursprungligen postat av DaCure
    Stängde av och satt på den några gånger men utan resultat. Stannade och stängde av bilen och startade igen.
    Nu började det skorra borta vid handskfacket när man tröck igång den, men den fungerade inte. Stängde av och satt på den några gånger och ibland (väldigt sällan) fungerade den. Det skorrande ljuden var dock fortfarande kvar.

    Frågan är bara vilket relä är till farthållaren?

    Har kollat kontakterna nere vid pedalerna och dom såg schyssta ut.
    Du vet att det ska rulla på fortare än 40-45km/h för att den ska låsa? Såvitt jag vet finns det inget relä till farthållaren såvida det inte är inne i boxen!! Guiden du länkade till är för att bygga om de senare boxarna, som gärna gick sönder, till motsvarande äldre version (som återfinns i din bil).

    Kollat upp pedalkontakterna ordentligt? De kan ställas om eller flyttas för att passa pedalläget, glapp eller osäker funktion är något av vardagsmat på dessa två.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    T: Tackar för ett bra svar!
    Jo jag vet att man måste rulla på i hyfsad fart om jag ska få den att låsa. Dock så körde jag ca 80-90km/h på E4:an när jag höll på att trilskas med den.

    Ska kolla pedalkontakterna en gång till.
    Ska alla kontakter ha kontakt med pedalarmen oavsett hur långt ner man trycker pedalen (t.ex. när man trycker kopplingen mot golvet)?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av DaCure
    Ska alla kontakter ha kontakt med pedalarmen oavsett hur långt ner man trycker pedalen (t.ex. när man trycker kopplingen mot golvet)?
    Njae, tror man justerar dem genom att trycka bort pedalen och dra efter brytaren mot pedalen. När sedan pedalen släpps upp trycker den brytaren till rätt plats.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

Liknande ämnen

  1. Var sitter styrenheten till farthållaren 9000 cse -97 A50 ?
    Av Philip82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 01:05
  2. YES hittat felet!! Bränslepumps relä, vart??
    Av 900T94 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •