Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: åtdragningsmoment kamaxelöverfall?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Öland
    Inlägg
    59

    åtdragningsmoment kamaxelöverfall?

    Hejsan!

    Håller på med lite renovering och undrar nu vilket moment kamaxelöverfallen till en 2.3 kortis ska dras med från en 9000?

    Läste i verkstadshandboken och hittade 9Nm?
    9Nm är ju fan ingenting kan det verkligen stämma?

    // Jimmy
    Og900 T16 Aero---> Under renovering

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    I FAQ-tråden nämns ju ett annat moment; 15 Nm.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Var har du hittat 9 Nm ??
    15 Nm är som redan påpekat korrekt.
    Drag överfallen stegvis.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    15 Nm känns nästan inte heller som ngnting. Men det är den siffra jag har kört med också. Det känns läskigt, men hade det behövts mer så hade Saab skrivit det. Dessutom har jag inte hört ngn som "tappat" sina kammar heller. Annars kan du ju köpa ett sånt här "överfallslarm" om du är orolig...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Öland
    Inlägg
    59
    Jo jag hittade 15 Nm i en annan verkstadshandbok så jag drog dom i det men tycker fortfarande det är lite.

    Tycker att vibrationerna från motorn osv borde kunna skruva upp skruvarna men då tycks det ju inte vara några problem! Tack för hjälpen!

    // Jimmy
    Og900 T16 Aero---> Under renovering

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    15 Nm känns nästan inte heller som ngnting. Men det är den siffra jag har kört med också. Det känns läskigt, men hade det behövts mer så hade Saab skrivit det. Dessutom har jag inte hört ngn som "tappat" sina kammar heller. Annars kan du ju köpa ett sånt här "överfallslarm" om du är orolig...
    Haha, snacka om lågvatten!
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    15 Nm känns nästan inte heller som ngnting. Men det är den siffra jag har kört med också. Det känns läskigt, men hade det behövts mer så hade Saab skrivit det. Dessutom har jag inte hört ngn som "tappat" sina kammar heller. Annars kan du ju köpa ett sånt här "överfallslarm" om du är orolig...
    Haha, snacka om lågvatten!
    Någon ska ju vara sämst också ...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Kamaxelöverfall olika mellan toppar? Går att byta? (Nej!)
    Av Tisse87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •