Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur löser man kupevärmarinkopplingstiden smidigt ??

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Hur löser man kupevärmarinkopplingstiden smidigt ??

    Halloj !

    Långt ord det där..."kupevärmarinkopplingstiden"...skall förklara;
    Vill minnas att rekommenderad inkopplingstid för en motorvärmare vid ca -5 grader är 2 h. Vid samma betingelser räcker det säkert med att köra kupevärmaren max en halvtimme. Men, när nu timern på garageväggen slår till 2h innan jag skall ha bilen, så startar ju även kupevärmaren...och det vill inte jag. Jag vill i stället att den skall starta en halvtimme innan jag skall ha bilen....

    Så hur löser man detta på ngt smart sätt ? Finns det rent av färdiga Calix- eller Defagrejjer till detta att köpa ?? Har varit inne på en timer även inne i bilen, men tror inte det blir så bra pga att man måste "ladda" den timern varje gång man ställer bilen, samt att de timrar jag tittat på oftast har för ändamålet lite dålig upplösning(24h).

    Tips önskas !!

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Hur löser man kupevärmarinkopplingstiden smidigt ??

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Halloj !

    Långt ord det där..."kupevärmarinkopplingstiden"...skall förklara;
    Vill minnas att rekommenderad inkopplingstid för en motorvärmare vid ca -5 grader är 2 h. Vid samma betingelser räcker det säkert med att köra kupevärmaren max en halvtimme. Men, när nu timern på garageväggen slår till 2h innan jag skall ha bilen, så startar ju även kupevärmaren...och det vill inte jag. Jag vill i stället att den skall starta en halvtimme innan jag skall ha bilen....

    Så hur löser man detta på ngt smart sätt ? Finns det rent av färdiga Calix- eller Defagrejjer till detta att köpa ?? Har varit inne på en timer även inne i bilen, men tror inte det blir så bra pga att man måste "ladda" den timern varje gång man ställer bilen, samt att de timrar jag tittat på oftast har för ändamålet lite dålig upplösning(24h).

    Tips önskas !!

    Regards/ Mr_Nitro
    Har haft sammafunderinar själv och inte hittad någon smidig lösning. Jag har i stället skaffat en kupévärmare med termostat. Då behöver det i alla fall inte bli "idiotvarmt" i bilen om det inte är så kallt ute.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Hej!

    Går kanske att ha en timer inne i bilen som börjar räkna ner när motorvärmaren slår på...
    Har då den t.ex. inställd på 1,5 h så då slår ju kupevärmaren på 0,5 h före du ska åka.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  4. #4
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av FinnUbbe
    Hej!

    Går kanske att ha en timer inne i bilen som börjar räkna ner när motorvärmaren slår på...
    Har då den t.ex. inställd på 1,5 h så då slår ju kupevärmaren på 0,5 h före du ska åka.

    Mvh Ubbe
    Precis - det var så jag tänkte. "Problemet" är bara att man måste komma ihåg att vrida tillbaka timern inne i bilen till nästa dag. Det bästa vore om timern i bilen hade någon form av automatisk "repetering" från gång till gång. Ex. när strömmen kopplas till så skall det vara en fördröjning på i detta fall 1,5h.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Upp !!
    (det är kallt ute....!!....-14 i Katthult i morse)
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Är det minus 14 skulle jag nog föredra 2-3 timmars inkoppling av kupévärmaren
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Är det minus 14 skulle jag nog föredra 2-3 timmars inkoppling av kupévärmaren
    Vet inte om det är bra som jag har det heller, min motorvärmare går typ hela dagarna på jobbet och hela nätterna hemma.. Men den är ju alltid varm och go..

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Är det minus 14 skulle jag nog föredra 2-3 timmars inkoppling av kupévärmaren
    Jodå - OM jag hade behövt bilen i morse så hade jag kört motorvärmaren 3h och kupevärmaren 1h...plus/minus några minuter....

    Någon som vet om det finns "inverterade" kaffebryggar-timrar ?? Avstängd i 1-2h efter spänningen anslutits - sen inkopplad kontinuerligt. Analog sådan tror jag är ett måste...

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121
    Till adventsstjärnorna där hemma använder jag en elektronisk timer med inbyggt batteri som jag köpt på Clas Ohlson (ca 50:- men jag kan inte inte hitta den nu på deras hemsida).

    Om det är så att kupévärmaren i de flesta fall ska startas vid samma klockslag så skulle väl något sådant fungera. Tack vara batteriet så gör det inget att man inte för någon ström via motorvärmaren merparten av dygnet, den håller tiden ändå.

    Annars blir det väl att hänvisa till ELFA, de brukar ju ha en massa komponenter som går att löda ihop till något användbart :-)

  10. #10
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Annars blir det väl att hänvisa till ELFA, de brukar ju ha en massa komponenter som går att löda ihop till något användbart :-)
    Hoppsan, du börjar det lukta rejäl överkurs(och bränt.... ). Tack för tipset i alla fall, men det får nog bli sista utvägen.

    Regards/ Mr_nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Ett litet tidrelä med tillslagsfördröjning som drar ett större relä (för effektens skull).

    Enkelt och smidigt, men det blir lite klumpigt med en extra låda och sladdar. Sen är det väl inte helt rumsrent heller


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  12. #12
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Ett litet tidrelä med tillslagsfördröjning som drar ett större relä (för effektens skull).

    Enkelt och smidigt, men det blir lite klumpigt med en extra låda och sladdar. Sen är det väl inte helt rumsrent heller
    Nä, men det skulle funka !!

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Liknande ämnen

  1. Smidigt byte stötdämpare bak 9000
    Av Anders1975 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 21:26
  2. Tömma automatlådan på all olja smidigt? NG900
    Av Mekarbruden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 18:02
  3. Smidigt sätt att då bort ventiltätning i korttopp?
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 11:18
  4. Sätta dit regskyltar smidigt (ng900)?
    Av Wheelman i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 18:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •