Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Död 940 ltt -96!!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479

    Död 940 ltt -96!!

    Vet att det inte gäller en Saab men härfår man vettiga svar och oftast rätt fort så jag provar.


    Har lånat sambons föräldrars 940 kombi och nu är den tvärdöd, startmotorn går runt men oavsett hur mycket man trycker på gasen i samband med det hela så luktar det aldrig soppa.

    Pratade med en på bilia och fick förslget att det förmodligen är förbränslepunpen i tanken som gett sig.

    Några ideer?

    Mvh jens


    __________________

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Det är väl bara att skruva loss soppaledningen och se om det kommer ngt ur den när pumpen ska gå, i så fall. Man kan ju hålla tummen på och se om det är tryck också, men akta så du inte stänker ned hela motorrummet bara.

    Jag utgår från att säkringarna är kollade!?


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Det är väl bara att skruva loss soppaledningen och se om det kommer ngt ur den när pumpen ska gå, i så fall. Man kan ju hålla tummen på och se om det är tryck också, men akta så du inte stänker ned hela motorrummet bara.

    Jag utgår från att säkringarna är kollade!?


    Säkringarna är kollade.

    Lite problem med att skruva just nu är att bilen står i en backe där det är becksvart och inga verktyg finns att tillgå annat än en ite maglite och en skruvmejsel...kul va ?

    Har iaf fått låna bil på annat håll, så denna får vi försöka fixa senare...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    251
    Surrar pumpen en kort stund när du slår på tändningen? Det sitter även en pump i tankarmaturen som kan strejka, du öppnar tanklocket och lyssnar ner i påfyllningsröret. Annars kollar du bränslepumpreläet. Vevaxelgivare för tändningen brukar också ge sig, men då ser du ju på stiften efter lite startförsök om de får soppa och inte tänder.

    Jag gissar på relät till bränslepumpen, ta loss och knacka på det och sätt i igen och den funkar förmodligen, annars byt med nån och kolla, 740/940 är ju rätt vanliga.

    Lycka till//Thomas
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    158
    hade nyss det problemet på en bekants 940 LTT, det var reläet till bränslepumpen, så testa det.
    /occe
    SAAB 900T8 -88 SÅLD....
    Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479
    Vart exakt sitter relät och hur ser det ut?

    Mvh jens

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    På äldre 740 var trilskande bränslepumpsrelä ett "standardfel", kanske även på 940 ltt. Reläet sitter på en elcentral bakom askfatet i mittkonsolen. På min bil satt det i kortets vänstra hörn mot motorn till.

    Edit: Ofta luras den jäkeln. Bilen kan vara stendöd länge, sen så skaffar man hjälp. Och då provar man vrida igång för skojs skull, och då hoppar den fan igång som som inget hänt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479
    Har bytt relä och fortfarande ingen soppa fram till spridarna, kollade stiften och de hade gått torra.

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Kör på startmotorn, häng ut med huvet genom öppen förardörr och lyssna till pumpen under bilen. Går det inte höra nåt surrande är den troligen fel på, surrar det är det sannolikt pumpen där bak som bråkar.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Kör på startmotorn, häng ut med huvet genom öppen förardörr och lyssna till pumpen under bilen. Går det inte höra nåt surrande är den troligen fel på, surrar det är det sannolikt pumpen där bak som bråkar.

    /jn
    Man hör inget som surrar.

  11. #11
    sätt direktstörm till pumpen så ,märker du ju om det är den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •