Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilen vägrar starta 9000 -88

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153

    Bilen vägrar starta 9000 -88

    Hej

    Nu har bilen pajat igen, 20 gången på 5 månader eller nått sånt

    Problemet som är denna gång är att den vägrar starta.
    var ute o åkte medbilen i lördags och helt plötsligt så bara dog den, ingen förvarning eller nått, trodde att jag hade soppatorsk då lampan lyste att det var dåligt med bensin, men icke.

    När man ska starta bilen så går den runt som vanligt, de kommer gnista och soppa pumpen går.
    Efter att den gått runt ca 3-5 varv så poffar de till och de kommer ett litet rökmoln ifrån vänstra övre hörnet om man står framför bilen, vet inte vart därifrån de kommer

    Detta är som sagt inte första felet som kommer på bilen, köpte den i juli, körde i två veckor, och så gick kopplingen sönder, tog två veckor innan de fixades för man ej hade råd.
    Körde ca en månad, så gick topplockspackningen, tog ca en månad innan den fixades, då man ej hade råd då heller, och stod ca 1 månad till efter bytet av topplockspackningen tills man fick igjordning på kopplingen igen, som hade kärvat ihop, fick bilen o gå bra i lördags efter att ha ställt in kamaxlarna rätt, och satt slangarna till magnetventilen rätt.
    Bilen har aldrig gått så bra som den gjorde efter detta och så på kvällen på lördagen så dör bilen bara och vill inte starta.
    Kan säga att man börjar tröttna på detta nu.

    Vet inte vad jag ska kolla.
    Nån som har några förslag vad det kan vara?
    Bilen det gäller är en Saab 9000 Talladega -88

    /Matte

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Bilen vägrar starta

    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Hej

    Nu har bilen pajat igen, 20 gången på 5 månader eller nått sånt

    Problemet som är denna gång är att den vägrar starta.
    var ute o åkte medbilen i lördags och helt plötsligt så bara dog den, ingen förvarning eller nått, trodde att jag hade soppatorsk då lampan lyste att det var dåligt med bensin, men icke.
    Har du kört soppatorsk tidigare kanske detta kan vara intressant:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...patorsk#819715

    Men rökmoln, hmm, baktänder kanske, hur är konditonen på tändsystemet och i synnerhet fördelaren?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Jag skulle bli förvånad om du verkligen har något direkt bränsle i dina cylidrar, att den puffar tyder ju på att det sinar aningen, den kan antagligen tända lite konstigt när det blir för lite soppa. Tror inte tändningen är glapp men det kan du ju kolla, lägg upp tändstiften på toppen och vevaruntmotorn kolla om den ger gnista på alla stift, visuellt.. Sedan är det det där med soppatryck, sedan skulle jag kolla eventuella vevaxellägesgivare, när den inte ger en stark och tydlig signal om hur motorn snurrar försvinner helt möjligheten till att starta bilen, kanske får du en avgassmäll i det fallet du beskriver.. Sedan skulle jag antagligen kolla till sist llm men om den är trasig så tror jag inte att det kommer avgaspuffar. Då är bara bilen stendöd, ... kolla soppan först, den enklaste lösningen är alltid den bästa

  4. #4
    Ahh sorry, vänta nu så kan vara dåligt komp?,,

    läste inte hela din text,

    var toppen helt plan? , ahh det är ju nått iallfall

  5. #5
    Tjena,

    Hade ett liknande problem för ett tag sen som nu är löst!

    Problemet var vatten i tanken som kom in via skarvningen av bensinröret (den sitter i hjulhuset) och tydligen rostar slangklämman som håller ihop skarvarna sönder på de flesta SAABar till slut. Kan ju kolla den...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153

    Re: Bilen vägrar starta

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Har du kört soppatorsk tidigare kanske detta kan vara intressant:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...patorsk#819715

    Men rökmoln, hmm, baktänder kanske, hur är konditonen på tändsystemet och i synnerhet fördelaren?
    Nej har inte kört soppatorsk tidigare, var nog inte detta nu heller

    Citat Ursprungligen postat av TomasAndersson
    Jag skulle bli förvånad om du verkligen har något direkt bränsle i dina cylidrar, att den puffar tyder ju på att det sinar aningen, den kan antagligen tända lite konstigt när det blir för lite soppa. Tror inte tändningen är glapp men det kan du ju kolla, lägg upp tändstiften på toppen och vevaruntmotorn kolla om den ger gnista på alla stift, visuellt.. Sedan är det det där med soppatryck, sedan skulle jag kolla eventuella vevaxellägesgivare, när den inte ger en stark och tydlig signal om hur motorn snurrar försvinner helt möjligheten till att starta bilen, kanske får du en avgassmäll i det fallet du beskriver.. Sedan skulle jag antagligen kolla till sist llm men om den är trasig så tror jag inte att det kommer avgaspuffar. Då är bara bilen stendöd, ... kolla soppan först, den enklaste lösningen är alltid den bästa
    Soppa fanns det fram till sprutet, borde finnas fram till cylindrarna, fick höra att tändningen kan stå fel, förklarar mer längre ner
    Japp toppen var helt plan, lämnade in den för planing

    Citat Ursprungligen postat av jonte_b
    Tjena,

    Hade ett liknande problem för ett tag sen som nu är löst!

    Problemet var vatten i tanken som kom in via skarvningen av bensinröret (den sitter i hjulhuset) och tydligen rostar slangklämman som håller ihop skarvarna sönder på de flesta SAABar till slut. Kan ju kolla den...
    Nej de var det inte.

    var och kollade på bilen idag och såg att insuget satt lite konstigt, de hade lossnat ifrån klammerna som håller fast gummit mellan insuget och blocket.

    Satte ditt detta och testade.
    Efter att ha dragit runt bilen ett par varv så sa det poff, och så gick ena gummit sönder och insuget hade flyttat sig bakåt och lossnat ifrån gummit.
    De verkar som det bildas nått tryck i insuget när man försöker starat bilen.
    Fick veta av en kompis far att det kunde vara tändningen som står fel och tänder när ventilerna på insugsidan är öppna och att det då bildas ett tryck i insuget.
    Tycker de låter troligt, ska kolla tändningen imorgon så får man se.

    Nån som har några fler förslag?

    /Matte

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153
    hittade felet på bilen
    Var ena utfasningen på drevet till kamkedjan som gått av och då fått kammen o ställa sig fel, där av vart det som det vart på bilen

    Men man har ju fått fler fel på motorn efter detta med, den kanckar lite konstigt

    så nu är det ett inplanerat motorbyte på G, hoppas de hjälper så man inte har några fler problem där

    /Matte

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    70

    ...

    tjena, med lite otur så ställde sig kamen fel så någon ventil ev slog i en kolv.

    såg att du va från norrköping, vad har du för åk just nu?

    mvh johan
    Johan Karlsson, Norrköping 9000 CS 2.3 T -92

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153
    Troligen är de nån eller några ventiler som gått åt helvete


    Byte bil i helgen

    åker nu en 9000 Turbo från -90
    är grå med rostiga i dörrar o skärmar
    kvittrar som en fågel :P

    Körde en 9000cd innan med jätte hål på avgasystemet (Hördes över hella stan)

    Sett nån av dom?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen vägrar att starta efter tankningen OG9-5
    Av coma76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 19:15
  2. [LÖST] Bilen vägrar starta inga felkoder 9000
    Av stefanos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 22:44
  3. [LÖST] Bilen vägrar starta trots starthjälp OG900 -84
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 13:28
  4. [LÖST] Larmet krånglar, bilen klickar och vägrar starta. 9000 -94
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •