Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rengöring tygsäte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    Rengöring tygsäte

    Jag har fåt tag i ett vinterskott. Även om ett vinterskott inte är något att putsa på kan det vara snyggt att i alla fall ha rena säten, hur kan man göra ren säten från säkert 10 år gammla fläckar?



    Skulle man kunna plocka av tyget och tvätta det i maskinen ? Har man kunnat montera det måste det ju gå att ta av.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    En gång i tiden för 15 år sedan plockade jag av klädseln på en 240 och tvättade den i maskinen.
    Enda bieffekten var att doften av Ariel som luktar väldigt gott i garderoben kändes lite felplacerad i bilen ;-)

    //Mattias

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Ariel-lukten kan jag leva med. Är det svårt att få av en klädsel ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Jag kan bara redogöra för hur det var på 240´n och där var det inget problem, men generellt så tror jag inte att det är några större problem, jag antar att det är enklast att ta ur stolar och säten ur bilen innan man funderar på att dra av klädseln, enklare att se hur det hänger ihop då.

    //Mattias

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    När jag haft inbrott i bilen så var det massor med fläckar på mina säten och då köpte jag nåt medel hos Saab som jag bara sprutade på sen så gnuggade man bort fläckarna! fungerade mycket bra.
    Men på 10 år gamla fläckar vet jag inte hur det fungerar...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Jo enklast är nog att ta ur stolarna först. Det blir nog så om jag inte får andra besked innan jag börjar riva.

    Jo, jag ska prova några olika rengöringsmedel först men jag tror inte att det kommer att fungera. Tyget är fint men fläckarna och skiten verkar sitta hårt.


    Varför jag kom att tänka på detta var för att man tydligen kan köpa nya tyg eller skinnpåsar och byta ut ex. en skadad del av stolen. Kan man ta av och byta ut borde den också gå att tvätta.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Jo enklast är nog att ta ur stolarna först. Det blir nog så om jag inte får andra besked innan jag börjar riva.

    Jo, jag ska prova några olika rengöringsmedel först men jag tror inte att det kommer att fungera. Tyget är fint men fläckarna och skiten verkar sitta hårt.


    Varför jag kom att tänka på detta var för att man tydligen kan köpa nya tyg eller skinnpåsar och byta ut ex. en skadad del av stolen. Kan man ta av och byta ut borde den också gå att tvätta.
    Turtlewax textiltvätt fungerar alldeles ypperligt, tar bort 15år gamla kaffefläckar
    Peugeot 607 2.2 -06.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347

    Re: Rengöring tygsäte

    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Jag har fåt tag i ett vinterskott. Även om ett vinterskott inte är något att putsa på kan det vara snyggt att i alla fall ha rena säten, hur kan man göra ren säten från säkert 10 år gammla fläckar?



    Skulle man kunna plocka av tyget och tvätta det i maskinen ? Har man kunnat montera det måste det ju gå att ta av.
    ,

    ser ju onekligen ut som någon har suttit och r*nkat och sen inte hunnit ut i tid
    Peugeot 607 2.2 -06.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    Re: Rengöring tygsäte

    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Jag har fåt tag i ett vinterskott. Även om ett vinterskott inte är något att putsa på kan det vara snyggt att i alla fall ha rena säten, hur kan man göra ren säten från säkert 10 år gammla fläckar?



    Skulle man kunna plocka av tyget och tvätta det i maskinen ? Har man kunnat montera det måste det ju gå att ta av.
    ,

    ser ju onekligen ut som någon har suttit och r*nkat och sen inte hunnit ut i tid
    Jag äger bilen men det är så färskt att jag inte ens står som ägare på bilen än så jag är tveklöst oskylldig till alla uppkommna fläckar

    Undrar vad jag kommer att komma ihåg varje gång jag ser dessa från och med att jag läste detta. Hoppas verkligen att dom går bort

Liknande ämnen

  1. Rengöring av Vevhusventilation
    Av jonasolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 12:29
  2. Rengöring skinninredning
    Av quake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:42
  3. Rengöring av spridare
    Av -StronG- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 13:40
  4. Rengöring av LMM, hur??
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •