Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: !!! Bensinförbrukning är enorm !!! TD04-15t på plats

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14

    !!! Bensinförbrukning är enorm !!! TD04-15t på plats

    Hej på er, är ny på forumet och behöver er hjälp...

    Jag har en Saab 9000 CD 2,3Turbo -91 otrimmad vad jag vet. Har den senaste tiden haft en snittförbrukning (mestadels stadskörning) på drygt 2 liter milen även när jag "smygkör". När jag åker långkörning landsväg så är förbrukningen ca 1liter oavsett hur jag kör. Bilen är nybeskitigad med bra avgasvärden. turbon är dock sliten men kan den var boven i dramat med tanke på att jag har så olika förbrukningar. Testade att köra bilen på tomgång och ryckte ur lamdakontakterna men utan någon förändring på tomgången, ska det vara så, finns det backupsystem? Bilen varken blåryker/svartryker och tar ingen olja går lugnt och fint på tomgång och vad jag tycker bra på alla varv. vart tar bensinen vägen. (har inget hål i tanken och den luktar inte besnin. VAD ÄR DET FÖR FEL???

    Jag ska byta turbo imorgon för att börja med något som kan var orsaken. Har köpt en ny TD04 till 9-5 aero och har hört att man ska byta ut wastegate till den som sitter på min T-25'a. är det sant? Vad mer ska/måste jag göra ???

    Hoppas ni kan hjälpa mig

    Mvh Henrik
    Sundsvall

  2. #2
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Hjälp !!! Bensinförbrukning är enorm !!!

    Citat Ursprungligen postat av hotvw55
    Jag ska byta turbo imorgon för att börja med något som kan var orsaken. Har köpt en ny TD04 till 9-5 aero och har hört att man ska byta ut wastegate till den som sitter på min T-25'a. är det sant? Vad mer ska/måste jag göra ???

    Hoppas ni kan hjälpa mig

    Mvh Henrik
    Sundsvall
    Är det samma "bultcirkel" på grenröret? Nya vatten och oljerör / anslutingar lär behövas...

    Tveksam till att turbon orsakar bensinförbrukningen. Ta en koll på luftfilter, tändstift etc först. Inga luftläckage någonstans? Bromsar som ligger på osv...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14

    Re: Hjälp !!! Bensinförbrukning är enorm !!!

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av hotvw55
    Jag ska byta turbo imorgon för att börja med något som kan var orsaken. Har köpt en ny TD04 till 9-5 aero och har hört att man ska byta ut wastegate till den som sitter på min T-25'a. är det sant? Vad mer ska/måste jag göra ???

    Hoppas ni kan hjälpa mig

    Mvh Henrik
    Sundsvall
    Är det samma "bultcirkel" på grenröret? Nya vatten och oljerör / anslutingar lär behövas...

    Tveksam till att turbon orsakar bensinförbrukningen. Ta en koll på luftfilter, tändstift etc först. Inga luftläckage någonstans? Bromsar som ligger på osv...
    Har nya stift och nytt luftfilter.. Ingen skillnad efter bytet..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Lambdasonden ligger nog mycket bra till som "bov i dramat". Kolla även så du inte har smygläckage innan sond som lurar styrsystemet att feta på.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    ... eller nån temp givare som är kass..
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    ... eller nån temp givare som är kass..
    Ja, det kan det naturligtvis också vara.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Är förbrukningen enligt färddatorn, eller har du kollat på det gamla hederliga sättet också? Jag har visserligen inte hört talas om det, men jag börjar ändå fundera på om datorn fått ngn knäpp och visar fel, för om den inte svartryker och har bra avgasvärden så verkar den gå ungefär som den skall. Sliten turbo spelar ingen roll, om den inte totalskurit och bildar mottryck i grenröret.

    Du kan ju alltid kolla stiften också, för även om de är nybytta, så syns det ganska snart på dem om den går tokfett.


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Är förbrukningen enligt färddatorn, eller har du kollat på det gamla hederliga sättet också? Jag har visserligen inte hört talas om det, men jag börjar ändå fundera på om datorn fått ngn knäpp och visar fel, för om den inte svartryker och har bra avgasvärden så verkar den gå ungefär som den skall. Sliten turbo spelar ingen roll, om den inte totalskurit och bildar mottryck i grenröret.

    Du kan ju alltid kolla stiften också, för även om de är nybytta, så syns det ganska snart på dem om den går tokfett.


    Går inte fett.. stiften som satt i harde gått ca 2500mil och var tokfina.. inga avlagringar och med fin förbränning.. Bytte mest för att börja felsöka någonstans. Förbrukningen är uppmätt på det gamla hederliga sättet.. 20 liter soppa och knappt 10 mil körsträcka.. Hur funkar lambdasonden.. ska inte den justera även på tomgång.. borde jag inte se skillnad på tomgångsvarvet när jag rycker ur kontakterna till lambdasonden?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Min Volvo drog ganska mkt bensin i våras, fast den gick förhållandevis bra trots att det är en Volvo . Så upptäckte jag att det luktade lite bensin en dag. Undersökte saken och såg att en del av returslangen till tanken var helrutten där bak. Kanske helt enkelt inte alla dyra soppadropparna hittar fram dit de ska på din bil?


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    81
    Hade en volvo s80 2,9 en gång som drog bensin som bara tusan under den tid som min lambdasond var paj........förbrukningen sjönk till normala nivåer efter bytet. Kanske kan vara till hjälp, va vet ja.

    MVH / Majk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14

    turbon bytt...

    Har varit nere i garaget idag och bytt till en TD04.. OJ-OJ-OJ... Turbon (T-25'an) är bytt och den var duktigt slut.. glappade ca 5mm axialt och var så glapp att impellern på avgassidan tog i avgashuset... Wastegate var helslut.. axeln hade gått av och det saknades 2 pinnbultar till grenröret. Har inte riktigt plockat klart allt och saknar några kopplingar till vattenrören, har ännu inte provkört. Kanske kan turbon var orsaken till att bilen dragit bensin.. Ska kolla om detta är orsaken till bränsleförbrukningen, sen blir det Lambdabyte.

    Det som behövdes göras för att få dit TD04 15t från 9-5 aero var att porta avgashuset så att det passar ihop med flänsen på grenröret.. slipa ner stiften och vrida centrumhuset så att ojereturen kom neråt.. nya kopplingar till vatten men annars passade allt rakt av... Använde wastegaten från td04:an då t25:an var helt slut. vi får se vad detta gör på prestanda och bensninförbrukning.. framför allt slipper jag skrikljudet från turbon när den är kall...

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av hotvw55
    glappade ca 5mm axialt och var så glapp att impellern på avgassidan tog i avgashuset... Wastegate var helslut.. axeln hade gått av och det saknades 2 pinnbultar till grenröret.


    Den stackars lambdasonden har nog haft en svår uppgift. Om inte annat så pga de saknade pinnbultarna.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Från Td04-15 til TD04-18T på 9-5 aero Steg 3
    Av LaBr_dk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 19:48
  2. enorm mängd vit rök vid gaspådrag
    Av Saab_Magnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 13:48
  3. Oljerör från 9000 TD04 till OG9-5 TD04
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •