Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Strömförsöjning bränslepump

  1. #1

    Strömförsöjning bränslepump

    Hej,
    Min första post här, har åkt Saab ett tag men inte registrerat mig förrän nu.

    Har ett problem med en 9000 2.0 -91 som jag inte blir klok på.

    Bilen har stannat mer eller mindre slumpmässigt den senaste veckan, (nu är den stendöd).
    Misstänkte bränslepumpen och var på gång att byta denna.
    Men när jag kollar om det finns ström fram till pumpen så finns det bara 12v i en av kablarna, och det är konstant spänning på denna när tändningen är på.
    Den andra strömkabeln (den grövre) får ingen ström när man vrider på nyckeln så att startmotorn går runt.

    Plockade ner handsfacket för att komma åt pumpreläet.
    Detta är helt tyst, knäpper inte i reläet. Men när jag tar ur reläet som sitter till vänster (till insprutningen) och sätter i pumpreläet där så knäpper det i reläet pumpreläet.

    Fortsätter med att mäta på säkring nr 14, som är säkringen till pumpen. Denna finns det inte någon ström på. Jag har kollat över jordpunkter och satt en extra jord under tiden jag felsökte och det blir ingen skillnad.

    Har jag missat något?
    Inte skruvat så mycket i det elektriska på dessa bilar så jag kanske är helt ute och cyklar.
    Ungefär samtidigt som detta började så tändes ”err” i färddatorn.

    Någon som har någon bra idé på eventuell lösning på mitt problem?
    Hjälp…

    Mvh
    Magnus

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 701
    Medlem#
    2378
    Kom igen och hjälp Magnus nu! Vi har ju massvis med 9000 experter här i forumet. Var är dom när dom verkligen behövs?

    Frågan postades igår och inget svar ännu...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    drygt problem. du har inte möjlighet att prova en annan bränslebox?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    912
    Om du plockar bort och byglar bränslereläet så pumpen går konstant, startar bilen då?

    Jag vet inte hur det är på 9000 men på og900 är det iallafall så att strömmen till pumpen bryts ifall ingen varvtalssignal finns. Detta för att pumpen inte ska stå och gå ifall man har krockat.
    Detta gör att du förmodligen inte kan mäta med enbart tändningen på, motorn måste vara igång annars bryts strömmen efter en eller ett par sekunder!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Om du plockar bort och byglar bränslereläet så pumpen går konstant, startar bilen då?

    Jag vet inte hur det är på 9000 men på og900 är det iallafall så att strömmen till pumpen bryts ifall ingen varvtalssignal finns. Detta för att pumpen inte ska stå och gå ifall man har krockat.
    Detta gör att du förmodligen inte kan mäta med enbart tändningen på, motorn måste vara igång annars bryts strömmen efter en eller ett par sekunder!

    /David
    Snor den här tråden då jag har problem med min 9000. Den har under flera månaders tid ibland inte startat förrän på 3-4 försöket, men dock alltid startat tillslut, tills igår, då den inte startade alls.

    Iaf så har jag monterat bort kåpan som skyddar pumpen för att lyssna om den startar, men jag hör inte ett ljud när jag har på tändningen. Har dock inte testat att lyssna samtidigt som någon vrider på tändningen. Är det så att man inte hör pumpen ifall man bara har igång tändningen, utan startar den bara när man kör startmotorn?
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 813
    Som David V säger så testa att bygla bränslepumpsrelät, mellan 30 och 87B. Då ska pumpen gå konstant.

    Om pumpen inte går ändå, så kolla om det är 12V fram till pumpen när du byglar, finns det ingen ström är det fel på kabeln från relät.

    Går pumpen när du byglar så kolla upp ditt effeksteg till tändningen, testa att byta mot ett annat och se vad som händer.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    pumprelät drar först när man kör på startmotorn.
    kolla vevaxelgivaren om död inget varvtal inget bränsle ingen gnista
    sen finn ju en felkälla i tändlåskontakten som glappa lite då och då
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Jo, varvräknaren hoppar inte när man kör startmotor, men det har den aldrig gjort även om den startat. Kan ju vara vevaxelgivaren då, trots att bilen gått mkr bra motormässigt när den startat.
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522
    Det är högst sannolikt inte vevgivaren, då det är den enda givare som det inte finns ersättningsvärden för i programmet, vilka tas till när nåt knasar fö att motorn ska kunna starta och ta bilen till verkstad t ex.

    Så är vevgivaren paj så ska inte bilen funka fint när den väl startar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 859
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det är högst sannolikt inte vevgivaren, då det är den enda givare som det inte finns ersättningsvärden för i programmet, vilka tas till när nåt knasar fö att motorn ska kunna starta och ta bilen till verkstad t ex.

    Så är vevgivaren paj så ska inte bilen funka fint när den väl startar.
    Tony>> För tydlighetens skull: Vilka motorstyrsystem talar du om här?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266
    Alla men vevaxelgivare gissar jaf starkt på.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Tack för svaren.

    Nu har jag testat lite mer samt även monterat ett fräscht batteri. Bad därefter syrran köra startmotorn medans jag la örat mot pumpen.

    Direkt när tändningen drogs igång hördes ett surr i 2-3 sek, sedan tystnade det. När hon sen körde startmotorn så hördes inte ett smack från pumpen trots flertal startförsök.

    Måste väl nästan vara den som felar? Helt säker är man väl inte förstås förrän man monterar lös den och kör den manuellt.

    Luktar inte heller bensin i motorrummet så bränslet kan ju inte nå dit.
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 813
    Citat Ursprungligen postat av T_E
    Tack för svaren.

    Nu har jag testat lite mer samt även monterat ett fräscht batteri. Bad därefter syrran köra startmotorn medans jag la örat mot pumpen.

    Direkt när tändningen drogs igång hördes ett surr i 2-3 sek, sedan tystnade det. När hon sen körde startmotorn så hördes inte ett smack från pumpen trots flertal startförsök.

    Måste väl nästan vara den som felar? Helt säker är man väl inte förstås förrän man monterar lös den och kör den manuellt.

    Luktar inte heller bensin i motorrummet så bränslet kan ju inte nå dit.
    Låter fotfarande som om det inte finns någon varvtalssignal..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Vet inte vad jag ska tro

    Undra om det blir att lämna in den.
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  15. #15
    Hittade du felet på din bil .. ja har ett liknade fel på min bil i denna tråd

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207150

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av shanghai
    Hittade du felet på din bil .. ja har ett liknade fel på min bil i denna tråd

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207150
    Nej verkar inte så...

    Bilen blev totalt stående för ca en månad sedan så jag bestämde mig att lämna in den, då jag inte ville köpa på mig en massa delar som kanske skulle bytas i onödan. Hur som helst så bytte dem en kontakt som hade med tändlåset att göra.

    När jag skulle starta bilen idag efter lunch så vägrade den starta igen, trots tiotal startförsök. Eftersom vi var några i bilen så testade vi att putta igång den och då startade den...BAtteriet är i toppskick och jag testade med ett annat batteri förra gången den var död utan lyckat resultat.

    Kan det fortfarande vara en dålig vevaxelgivare som ger dessa problem?
    9-3 SC 1.9 TiD -07

Liknande ämnen

  1. Bränslepump vs bränslepump OG900
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 18:38
  2. Bränslepump
    Av _Ant0n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 19:04
  3. Bränslepump 9-5
    Av Henke_Vector i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 04:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •