Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur byter man laddningsregulator på og900?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    15

    Hur byter man laddningsregulator på og900?

    Idag när jag startade bilen (og900S -92), så lös laddningslampan. Jag öppnade huven och mätte spänning på batteriet och på generatorn, båda var ungefär 11.7 V. Misstänker nu att kolen/regulatorn är problemet.

    Men hur får man loss regulatorn? Har identifierat de två skruvarna som skall lossas, men den inre av dem kan jag inte komma åt. Läget förvärras av röret till oljekylaren som går från oljefilterfästet, och är precis i vägen för skruvmejseln.

    Hjälper det att lossa generatorn och vicka den åt något håll, eller måste man lyfta ur alltihop? Hur har ni gjort, någon måste ha lyckats.

    Andra teorier om mitt fel tas också tacksamt emot! Har sökt men inte hittat instruktioner just för att byta regulator.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Fram med en stubbmejsel sedan går det av bara farten...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    15
    Nu har jag löst det hela så jag tänkte svara på min egen fråga, det kanske kan hjälpa någon annan nybörjare. Tyvärr funkar det inte med stubbmejsel på min bil, det är för ont om plats och oljefilterfästet sitter i vägen.

    Jag lossade justeringen för generarotremmarna och krängde av dem från generatorns remskiva, och kunde därefter luta ut generatorn en liten bit.

    Det var fortfarande för trångt för vanlig skruvmejsel, men jag hittade vinklade skruvmejslar på jula, 19:-, ungefär som insexnycklar men för vanliga skruvar. Med en sådan gick det väldigt lätt att lossa skruvarna, fick ut regulatorn, kolen var ungefär 4 mm.

    Ny regulator monterades i omvänd ordning, och generatorn laddar åter.

Liknande ämnen

  1. hur byter jag slavcylinder på og900?
    Av turbo_jewhan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 13:38
  2. hur byter man primär, og900?
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 19:39
  3. Laddningsregulator og900 fel??
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-19, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •