Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Åter till mitt hastighetsmätar-problem (9000)

  1. #1
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Åter till mitt hastighetsmätar-problem (9000)

    Har ju fått i ordning på bilen i övrigt och vill därför att hastighetsmätaren skall visa rätt.

    Problemet är det att hastighetsmätaren visar ca: 10-20% fel. Även trippmätaren.

    Enligt min mätare skall altså min bil varva 2500vrv i 90km/h vilket jag vet att den inte skall göra.
    Turbolåda från -88.

    Problemet började efter att jag bytt motor till en 2,3l Jag bytte alltså bara själva motorn och flyttade över all elektronik. Använde även samma växellåda och drivaxlar (dock modifierade)

    Det jag provat att byta är 3 olika drev till växelådan 2st olika givare vid växellådan.
    Har även kollat strömmen till hastighetsmätaren och den är som den skall (tror jag) dvs som generatorn ger.

    Tucker det vore märkligt om själva mätaren gått sönder precis samtidigt som jag bytt motor . Men det KAN ju vara så. men innan jag går å köper en mätare vill jag höra ifall någon annan haft problem på liknande sätt.

    Bilen det gäller är altså en 9000t -88 fast med 2,3T motor.

    Har INTE bytt hjul eller likn!

    Mvh
    Rickard

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Är du helt säker på att det är rätt låda, dvs 88:ans turbolåda som sitter på ?
    Jag hade för mig att den nya kopplingskåpan kom -89, dvs det är from den årsmodellen som 2,0 lådorna och 2,3 lådorna har samma bultmönster?
    Kan inte detta i detalj men det kanske funkar med den äldre lådan oxå Berätta gärna hur isåfall

    Är du 100% säker att varvräknaren visar rätt ?
    Kan bara hänvisa till min bil där varvstoppet brukar komma vid ca 5700 på varvräknaren, dvs ca 500rpm lägre än det borde
    Om bilen varvar 3000 istället vid 90kmh kanske det stämmer bättre ?

    Rent tekniskt genererar givaren i lådan en fyrkantpuls som tolkas av mätaren till en hastighet. Pulsernas frekvens är antagligen proportionell mot hastigheten.
    Det är inte troligt att givaren missar pulser. Den är nog antingen fungerande eller stendöd.
    Kan det finnas olika antal kugg i lådan ? Knappast troligt... EPC ger svaret.
    Kan givaren slira? kanske...men det borde ge mer sporadiska symptom.
    Kan det vara felkopplat? Det vet bara du
    Kan mätaren visa fel? Ja! det har hänt förr....
    Är det samma art nr på mätarna (hastighet + varv) oavsett årsmodell ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Är du helt säker på att det är rätt låda, dvs 88:ans turbolåda som sitter på ?
    Jag hade för mig att den nya kopplingskåpan kom -89, dvs det är from den årsmodellen som 2,0 lådorna och 2,3 lådorna har samma bultmönster?
    Kan inte detta i detalj men det kanske funkar med den äldre lådan oxå Berätta gärna hur isåfall

    Är du 100% säker att varvräknaren visar rätt ?
    Kan bara hänvisa till min bil där varvstoppet brukar komma vid ca 5700 på varvräknaren, dvs ca 500rpm lägre än det borde
    Om bilen varvar 3000 istället vid 90kmh kanske det stämmer bättre ?

    Rent tekniskt genererar givaren i lådan en fyrkantpuls som tolkas av mätaren till en hastighet. Pulsernas frekvens är antagligen proportionell mot hastigheten.
    Det är inte troligt att givaren missar pulser. Den är nog antingen fungerande eller stendöd.
    Kan det finnas olika antal kugg i lådan ? Knappast troligt... EPC ger svaret.
    Kan givaren slira? kanske...men det borde ge mer sporadiska symptom.
    Kan det vara felkopplat? Det vet bara du
    Kan mätaren visa fel? Ja! det har hänt förr....
    Är det samma art nr på mätarna (hastighet + varv) oavsett årsmodell ?
    Hej!

    Ja jag är säker på att vrv räknaren funkar!
    Har även jämfört hastigheter med 3 olika bilar och även kollat avstång mellan olika mål med känt kilometeravstånd.
    Åkte till Linköping som är exakt 20mil enligt mina tidigare tre bilar men med nuvarande blev det bara 15mil

    Är inte säker på att lådan är från en -88:a men är ganska säker på att det är originallådan som satt i bilen sedan ny.
    Ja bultmönstret passade inte riktigt 110% men det löste sig med lite smide

    Felkopplat är jag säker på att det inte är då jag bara lossat hela givaren och inte bytt några kablar mm.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Utväxlingen på lådan ska inte spela ngn roll för hastighetsmätaren eftersom den mäter EFTER alla utväxlingar på slutväxelns utgående sida.
    Min 9000 visade lika mycket med "40" som med "45" låda.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Åter problem med bensinpump m.m.m
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 13:03
  2. [LÖST] Centrallåset äter säkringar 9000
    Av salkin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 22:29
  3. 9000 hastighetsmätar funderingar i växellådan på 0g 900...
    Av Larzzon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:36
  4. Problem med mitt larm
    Av jonte_j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •