Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tjutande ljud från motorn 9000 -91

  1. #1

    Tjutande ljud från motorn 9000 -91

    Tjejjen skaffade precis bil. Fin å så i övrigt, men det finns ett kraftigt vinande/tjutande ljud från motorn i höjd med remmarna. Jag tycker det låter som att det kommer från ventilkåpan, men det kan ju komma från servo eller liknande.

    Oljudet följer varvtalet och kan höras på typ 30 meters håll.. haha.. Bilen går finfint i övrigt. 2.0 16v Tips?

    Den laddar dessutom lite risigt, 13.6v istället för 14.5 som är normalt.. men det kanske inte har ngt med saken att göra?

    kan tillägga att ljudet låter exakt som en gammal schleten servopump.. kan det vara det?

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Generatorn kanske?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Man skulle lätt kunna tro det. Finns det något i motorn som skulle kunna göra detta oljud? Om man står böjd över motorn och "tittar" rakt ner mot generatorn så kommer ljudet från höger.. dvs kamkåpan.. kan kedjan/dreven göra detta ljud? hmm..

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Det kan ju även vara någon annan remskiva eller brytrullarna om du har sådana...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Jag hittade felet.. det var spännrullen som var i sjukt dåligt skick. Ny rulle och ny rem inhandlades på saab. Lite svordomar senare så är allt oljud puts veck.

    :-)

Liknande ämnen

  1. Tjutande ljud från motorn 9000 CSE 2,3T -93
    Av Filbrun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 20:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •