Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Plugga oljekanaler, ballansaxllar_borttagning

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743

    Plugga oljekanaler, ballansaxllar_borttagning

    Hej!

    Iom att en del "gnällt" på den extra vikter vid plugning av yttre ballansaxelllagring.. ny workaround:





    Vad tycks?

    Bilder visar hur 2 mutrar , en skarvmutter och 2 skruvar 5mm med avklipta skallar fixar problemet.

    Bara att skruva i längden av max 59mm, mot skarvmutter, kapa av skallar så att allt bli max 49mm långt, skruva isär mot hålen till oljekanalen, så att skruven går i minst 10mm.
    Vid expandering sitter den rätt stabilt
    Lite gänglåsningmedel kan sättas på gängsidan som ska in i kanalen.

    Låsa allt med mutrar,mot skarvmuttern.

    Testade nyss på en motor, sitter som en bärg men väger inget .
    CD65R

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 544
    Bra Presho!

    För in den i FAQ:en!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 091
    Medlem#
    5389
    Enkelt och smart

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Ser vettigt ut men hålls det på plats efter några år, med värmeutvidgning och krympning om och om igen.

    Har du använt M6 som du filat bort gängorna så att de passar perfekt i oljekanalen eller hur har du gjort med änden som skall plugga?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 811
    Hej !

    Enkelt, ja !
    Men jag skulle inte våga göra det på min motor...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 512
    Hmmmm......


    Är det inte så att den ena av de kanalerna som nu pluggas av den där skruvmanicken, faktisk skall leda olja vidare till andra smörjställen? Eller minns jag fel nu i farten? Om jag minns rätt så lär det väl inte vara så bra för det som längtar efter smörjning senare i systemet....

    Jag vet att jag svarvade ett spår i mina pluggar så att de tätade utåt och inåt med O-ringar, men lät oljan fritt kunna blöda från inloppkanalen och vidare ut genom nästa kanal till toppen eller var det nu gick. Fast den kanalen kanske bara är "tillverkningsteknisk" och går upp till blockets övre plan och stoppas av toppackningen? Det kanske ser ut så för att man måste borra så för att komma ner till lagringen med kanalen? Vet att jag noga studerade dessa kanaler då jag fixade mina pluggningar, men minns fan inte exakt hur det var nu.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Tony >> På avgasbalansaxel ska den vidare ut till stödlager/drev till själva ballansaxelkedja. Detta ska inte monteras, dvs. behövs ej.

    DrBoost >> Detta är en M6an som tryckts in i kanalen ca:10mm

    Så den sitter av sig själv, inte ska man behöva beräckna vad för oljans tryckkraft på en yta av 5mm hål med 3,8 bar blir

    Sen är ju gengan låst med genglåsning, den gar igen shans att flyttas pga att det fins en bra förspänning med.
    Har även för säkerhetens skul gört en jack 180 grader mot oljekanalen så skruven satte sig i den.

    Detta är en statisk del som påverkas ej av annat som att bara nämna på vad för klämkraft fins på kamlageröverfalen med fingeråtdragningsmoment

    Edit: slänger in bilden av oljekanaldragning:

    CD65R

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 657
    Presho>> Är det bara skruven som tätar i själva kanalen? Gängor tätar ju inte 100 direkt, eller har du nån form av kopparbricka/motsv. emellan?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Johan >> Kopparbrickan , men inte för att man är orolig för tryckfal på mikronnivå stor glipa
    För att få lite mer uppfattning över oljeflöde, tryckfal , osv. kan man titta hur det ser ut där inne och vad som är viktigare inre vs. yttrelager vs. oljekanalens flödes kapacitet.

    inre
    diam på tappen x PI x lagerspel = lagerspelensarial
    min 4cm x 3,14 x 0,008 cm = 0,1005 cm2 lagerspel
    max 4cm x 3,14 x 0,015 cm = 0,1884 cm2 lagerspel

    yttre

    min 2cm x 3,14 x 0,0004 cm = 0,002512 cm2 lagerspel
    max 2cm x 3,14 x 0,00074cm = 0,0046472cm2 lagerspel

    oljekanalen fi 5mm = 0,19625 cm2

    Här kan man se att en inrelagerbusning har oljematning genom en kanal som är ~0,2 cm2 och att öppningsyta runt inrelagertappen är vid den maximala angivelse 0,19cm2
    Iom axel är anligande i en eliptisk rörelse mot lager så har man halverat denna fria öppning till hälften. Detta skulle ge en öppning på runt 0,1cm2 i värsta fal.
    Nu är problemet att man sällan hafft en motor med blåaktiga inre lagertappar. Detta för att slitage på lager hått förlångt och lager slutat fungera som den skulle. Där fans ju i praktiken bara en friflödeshål för oljan , inte mkt mer.
    Tänker man på att det fins 2 sådana källor för oljeutsläpp och att även stödlager/drev övanför avgasballansaxel har för uppgift att även smörja ballansaxelkedjan kan man inse att dessa 3 punkter är primära i ändringen.
    Förluster på ytre lagring är ju bra mkt mindre, och även om man inte skulle lyckas få detta till 100 tet kan jag leva med
    CD65R

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369
    Vilka fördelar kan detta "nya" trix tänkas ha jämfört med inknackning av lagren?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Jag ser 2 extra hål för vevhusventilation , det finns evakueringsöppning för oljan att rinna ner till sumpen från ballansaxellhuset.
    Att inte alla partiklar som följer med oljedima dras direkt över kamaxellkedjan stör mig inte de´minsta.

    Sen, fixas detta i vilken garage som hälst utan att behöva angagera någon alls för at svarva pluggar.

    Så. mer en så hittar jag inte
    CD65R

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 811
    Hej !

    Tiden får väl visa vad vibrationer, temperaturväxlingar o tid kan göra...
    Jag skulle inte göra så här i min motor, som tidigare nämnt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 512
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Vilka fördelar kan detta "nya" trix tänkas ha jämfört med inknackning av lagren?

    /jn
    Vanlig inklackning av lagren görs på de inre lagerlägena, detta handlar om de yttre vilka det inte sitter några lagerbanor i. Istället så sitter det ett lagerhus i aluminium på framänden av B-axeln som ska sitta i det läget där Presho skruvat till det.

    Jag skulle vilja se den som pillar dit samma lösning på de inre lagerlägena....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Vilka fördelar kan detta "nya" trix tänkas ha jämfört med inknackning av lagren?

    /jn
    Vanlig inklackning av lagren görs på de inre lagerlägena, detta handlar om de yttre vilka det inte sitter några lagerbanor i.
    Aj fan, det var där jag hade missat nåt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tiden får väl visa vad vibrationer, temperaturväxlingar o tid kan göra...
    Jag skulle inte göra så här i min motor, som tidigare nämnt.
    OK.. då få jag ge mig och lysna , lägger ett par svetspunkter i låsnings syfte på dom kritiska punkter

    Shack-Matt till vibrationer, temperaturväxlingar o tiden

    Jag är inte omöjlig alls, är duktig elev
    Nu är ju även jag nöjd
    Alltid kul med feedback, då somnar man inte
    ============================

    cedete >> lätt att blanda saker, är precis som Tony säger
    CD65R

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 288
    Bilderna är borta. Finns dom kvar att läggas upp igen? Geting.se?

    J.K Nilssn
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp! Angåeden oljekanaler block och motor 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 16:25
  2. Oljekanaler i topplocket - 2,3i -92a?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 20:34
  3. Oljekanaler
    Av Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •