Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bottenplugg kylare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    837

    Bottenplugg kylare

    Hej

    Hur kommer man åt den bottenplugg på kylaren för att tömma systemet, någon som har en riktig bild på vart den sitter mer exakt?
    Sitter Intercoolern ivägen kanske ?

    Eller finns kanske något snabbare sätt att tömma systemet, förutom via den tjocka slang på nederkanten av kylarens högra sida(sett ur bilens färdriktining) ?

    Tacksam för väldigt snabbt svar som vanligt.

    mvh
    Martin
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    Re: Bottenplugg kylare

    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Hej

    Hur kommer man åt den bottenplugg på kylaren för att tömma systemet, någon som har en riktig bild på vart den sitter mer exakt?
    Sitter Intercoolern ivägen kanske ?

    Eller finns kanske något snabbare sätt att tömma systemet, förutom via den tjocka slang på nederkanten av kylarens högra sida(sett ur bilens färdriktining) ?

    Tacksam för väldigt snabbt svar som vanligt.

    mvh
    Martin
    Tja, Eftersom det inte står vilken bil/modell, så utgår jag från att det e en saab vi talar om. Om du lägger dig, på t ex magen, så att du har huvudet mot grillen, så sitter pluggen på vä sida under kylaren, nere i hörnet. Ta det försiktigt så att du inte drar sönder "öronen" på kranen/ratten då den kan sitta som attan.Skruva mkt lite åt båda hållen tills du dragit loss den så mkt att du kan skruva av den helt på rätt håll. Dom kan sitta ganska rejält dom rackarna.

    mvh
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    837
    Det är bilen i signaturen; en Saab 900 2.0T årsmodell 96.
    Den är servad på Saab så har de inte fuskat med bytet av kylvätskan så bör den inte sitta så hårt, vill minnas att de små skruvarna som håller motorskyddet på plats undertill inte satt så hårt. Men sist jag hade den av o letade efter pluggen(även med hjälp av Haynes) hittade jag inte pluggen. Kanske jag som letade för lite. En bra bild är aldrig fel...
    Ska man behöva ta bort något mer än motorskyddet på undersidan för att komma åt denna plugg ?
    Är den vinklad in mot motorutrymmet eller rakt ner ?
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  4. #4
    den sitter på höger sida sett framifrån på bilen.
    längst ner på kylet riktat in mot motorn ändvänd en 6mm insektsskruv
    den är lite svår att se men den sitter där bara att leta

    lycka till

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    plugg

    Citat Ursprungligen postat av Kristoffer T / 1653
    den sitter på höger sida sett framifrån på bilen.
    längst ner på kylet riktat in mot motorn ändvänd en 6mm insektsskruv
    den är lite svår att se men den sitter där bara att leta

    lycka till

    //Kristoffer
    Stämmer det, kristoffer. Tänkte på dom gamla. Sorry för svaret

    mvh
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    837
    Kristoffer: behöver man lossa något mer för att se/komma åt den än just motorskyddet ?
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  7. #7
    nix ta bara bort plasten under bilen så ser man plast skruven där änvänd en ficklampa så sitter den längst ut längst ner på kylet tryck upp ic slangen så sitter den där bakom.

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    837
    Okej, då tror jag att jag vet hur jag ska komma åt den. Behöver nämligen tömma systemet då jag ska koppla in bensinvärmare imorgon; just vattenbiten.
    Tackar för hjälpen änsålänge.
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 283
    Oftast är det enklare/snabbare att lossa nedre kylarslangen och då slipper man oroa sig för att sabba kylaren
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    837
    Jag hittade bottenpluggen nu ikväll, men den var ju givetvis ganska rund-dragen. Men det ordnade sig ändå; lossade den slangen jag behövde koppla in mig på till värmaren och lät naturlagarna göra sitt - rann ut troligen kring 2liter som jag får efterfylla "manuellt"
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  11. #11
    den var nog inte rundad det är en insektsnyckel som passar i eller en 13mm hylsa (lång hylsa) utanpå men men det löste ju sig iaf.

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    837
    Nja, den såg lite rundad ut iaf. Men Var inte helt trivialt o lätt att se den, den var det lite mörkt ute också den dagen. Bra att veta att det hade fungerat med 13mm hylsa också. Det löste sig iaf med hjälp av naturlagarna... :
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

Liknande ämnen

  1. Bra kylare?
    Av Flåklypa i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 09:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •