Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: bränsle pumpen! SNÄLLA HJÄLP!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211

    bränsle pumpen! SNÄLLA HJÄLP!

    hejsan jag har fått soppa torsk för 2 vecker sen. jag kom ner till macken rullande för att bilen inte ville starta!
    fyllde på bensin sen gick bilen sjukt hostigt ställde av den vid min skola va borta ca 30 min. sen när jag kom tillbaka till bilen för att köra hem ville den inte startade!

    jag har en 900 t16 insprut!

    jag själv har en tanke att den inte får soppa, måste man lufta bränslesystemet? eller ere någon som har haft någon liknande händelse?

    tändstiften är helt ok! prova ida, bilen får även tändning ibland män startar inte!

    Tack på förhand // Robin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    744
    Så vida du inte kör på disel behöver du inte lufta systemet men lägg dej i skuffen när en kompis sitter och vrider på tändningsnyckeln så ska du höra ett surrande ljud då vet du att den går.. då kan det vara stopp längre fram.. men testa det först och hör om pumpen går
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    ja de e ingen DIESEL! och ja pumpen funkar också.
    men så man ska inte behöva lufta systemet då eller?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    744
    hehe nej det var bara ett litet "skämt" det är enbart disel man behöver lufta men men nog om det..

    Jag vet inte riktgigt hur det är på din bil men på 9000 fanns det en skruv som man kunde lossa på uppe vid insprutarna det borde ju finnas nått sånt på din bil också.. skruva loss den slangen som kommer med bränsle.. ( hoppas du förstår hur jag menar ) och se om det kommer soppa där.. gör det inte det så är det ju stopp på vägen.

    och nu kom ja på en liten sak.. har bilen stått ute ? och det har vart kallt ? då kan det vara så att det sitter en liten ispropp nån stans i bensinledningen.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    nja bilen det har ine vart speciellt så kallt här än åså.
    men på filter grejen där slangarna går igenom sitter nog en luftskruv,
    jag ska kolla upp det där imorn om det rinner igenom soppa där!!
    annars kanske det är för att den inte orkar suga upp soppan jag hade i efter soppatorsken eftersom det bara var 8 fjuttiga liter. ska även köpa 20 liter till imorn!

    tror du man ska föröka med startgas?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Det låter som att förpumpen har pajat, den suger upp bensin till en behållare där den "riktiga" bränslepumpen tar över och pumpar vidare till motorn. När förpumpen är trasig kan det behövas uppåt 20 liter soppa för att bilen ska starta, så nivån kommer upp till behållaren där huvudpumpen sitter.

    Har varit med om samma sak på min 9000 nämligen...

    Mvh
    Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    men när du säger att förpumpen har pajjat måste man byta ut den eller är det bara att fylla upp den med bensin igen? funta på om jag ska ner till macken nu och köpa 40 liter och pröva men först vill jag bara veta om den måste bytas ut eller bara fyllas på!

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Är den trasig säger det sig väl självt att den måste bytas....??

    Men, det kanske funkar ändå, med mer bensin i tanken...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Ja, som sagt, är den trasig så är den ju trasig och måste bytas om du inte har tänkt att alltid köra med minst 20 liter bensin i bilen. Om du provar att tanka upp den nu så vet du ju om det är den som är trasig...

    Har du kört länge med lite soppa i tanken? Pumpen har en förmåga att paja rätt fort om den suger luft istället för bensin...

    Mvh
    Martin

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Vad har du för årsmodell på bilen förresten? OG900 har ju haft lite olika pumpar...

    EDIT: Hittade i dina gamla inlägg att det förmodligen rör sig om en -84:a, eller hur? Jag har tyvärr inte en aning om vilken pump som sitter i den då EPC inte sträcker sig så långt bak men jag gissar på att det är samma som -86 och då gäller systemet med förpump...

    Mvh
    Martin

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    okej m en det är en 84:a

    men ere svårt att byta förpump eller nu den som har pajjat?

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 113
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    ...men jag gissar på att det är samma som -86 och då gäller systemet med förpump...
    Jag har en 8v 1986 utan förpump (vad jag vet iaf och jag har rivit ner hela tanken och så...). Är det bara 16v som har det isf?

    /H
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    ...men jag gissar på att det är samma som -86 och då gäller systemet med förpump...
    Jag har en 8v 1986 utan förpump (vad jag vet iaf och jag har rivit ner hela tanken och så...). Är det bara 16v som har det isf?

    /H
    Byt filter, tanka fullt och prova igen. Soppafiltret sätts igen när man suger upp "sumpen" vid soppatorsk. Du behöver inte lufta, den är självluftande.
    Signatur...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    ...men jag gissar på att det är samma som -86 och då gäller systemet med förpump...
    Jag har en 8v 1986 utan förpump (vad jag vet iaf och jag har rivit ner hela tanken och så...). Är det bara 16v som har det isf?

    /H
    Till 8V finns båda typerna av pump under 1986...

    Mvh
    Martin

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    min -85 hade inte förpump, tror det kom senare isf. Bara en stor pump som sagt.. Men om förpumpen är död brukar den gå så länge tanken är full, vilket denna inte verkar göra så filtret är väl en bra början. Sitter i motorrummet om jag inte minns fel..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    Citat Ursprungligen postat av hyperlite133
    okej m en det är en 84:a

    men ere svårt att byta förpump eller nu den som har pajjat?
    Du tar bort bagagerumsgolvet , därunder finns en lucka, under den kommer man åt pumpen/pumparna. Om man ska hitta nåt samband verkar det som att I-modeller hade enkelpump medans T-modeller hade dubbla under tidigare år, sen fick alla detta... Om man nu ska tro res.dels katalogen.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    allright har precis tankat upp saben med 28 liter soppa ska ut å testa nu sen ska jag kolla hur filtret ser ut TACK för all hjälp!

    but maybe its not over yet:P

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    aja nu va de ju iallafall inte bara att fylla upp skiten å försöka startan med start gas!!!!
    ere någon som kanske vet vart pumparna sitter?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 022
    Har du kollat/bytt soppafiltret ännu? Stor chans att allt bottenslam från soppatanken sitter i det efter soppatorsk. Det skulle ju också förklara varför den tänder ibland också.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Öland
    Inlägg
    59
    En fråga bara?

    Varför inte bygla i säkringsdosan och flödeskontrollera pumpen först innan man börjar riva i tanken?

    Kommer det ingen bensin alls så är ju förpumpen paj och kommer det så vet man ju att pumpen är hel utan att ha rivit ner det.

    // Jimmy
    Og900 T16 Aero---> Under renovering

Liknande ämnen

  1. Passar bränsle pumpen från en 9000 på en 9000 turbo?
    Av Beangt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 23:08
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 20:29
  3. Plus o minus på bränsle pumpen 9000-97
    Av termos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •