Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vinande ljud vid start...

  1. #1

    Vinande ljud vid start...

    Hej!

    Har precis blivit ägare till en sabb 9-3 1.8t -03. Den går kanonfint förutom en sak jag stör mig på. När jag kallstartar bilenhörs ett vinande ljud vid gaspådrag, ljudet försvinner efterhand och när motorn blivit varm är det borta.

    Nån som har nån ide vad detta kan vara, är det normalt eller det nåt fel som behöver åtgärdas...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    byt oljefiltret
    Audi 80 Quattro

  3. #3
    OK vad är det för vinande ljud man hör menar du?

  4. #4

  5. #5
    Blev inte så mycket klokare på den länken, mitt vinande ökar när varvet ökas

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    det står längst ner i tråden bland annat att dom har haft liknande om inte samma ljud och när dom har bytt olje filtret så är det borta så testa byt oljefilter... är servisarna skötte som dom ska ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  7. #7
    Japp klanderfritt, är dock lite förvånad över att oljan bara byts var 3000:e mil. Så service är gjord vid 3000 6000 9000 och nu har den gått dryga 11000, oljekvaltet 18% tycker SID

    Kör ju inte så mycket så det kanske kan vara läge att göra ett oljebyte nu inför vintern att tar det nog ett år till innan det ska göras enligt serviceboken

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av haagone
    Japp klanderfritt, är dock lite förvånad över att oljan bara byts var 3000:e mil. Så service är gjord vid 3000 6000 9000 och nu har den gått dryga 11000, oljekvaltet 18% tycker SID

    Kör ju inte så mycket så det kanske kan vara läge att göra ett oljebyte nu inför vintern att tar det nog ett år till innan det ska göras enligt serviceboken
    Vinande ljudet kommer ej att försvinna om du bara byter oljefiltret!!

    På 9-3 SS så sitter det ett insatsfilter och det kan inte ge ifrån sig ett tjutande ljud.

    Tyvärr är det något annat oljud på bilen.
    Hinner inte med allt.....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av haagone
    oljekvaltet 18% tycker SID
    SID, menar du färddatorn nu? Kan man se oljekvalitén där??

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av haagone
    oljekvaltet 18% tycker SID
    SID, menar du färddatorn nu? Kan man se oljekvalitén där??
    Nja, man kan väl se en beräknad oljekvalitet enligt detta dokument.
    INTERMEDIATE SERVICE is set by an algorithm that determines when service is required. Miles driven, crankshaft revolutions, number of starts/cold starts, ambient temperatures, speed and engine temperature are among the measurements used to compute the interval with the TIME FOR SERVICE message being set between 8,000 and a maximum of 15,000 miles. If the mileage interval is not met, the message will be set at 2 years.

    NOTE: The actual oil condition is NOT measured, only the above calculations performed
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Jo, att det var ett beräknat värde förstod jag ju. Men visste inte ens att det gick att se detta värde i SID.

  12. #12
    Hmmm frågan är vad det kan vara som låter då, har aldrig haft bil med turbo förut, kan det vara den som låter?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Ingen som funderat på om det kan vara generatorn som låter?

    I min Opel viner det i generatorn dom första fem minuterna.
    Jag tror att mitt vinande har att göra med att mitt batteri är dåligt och suger extra mycket kraft från generatorn när man precis har startat bilen tillsammans med elbakruta, rumpgrill, max fläkt mm.mm.mm.

    I en gammal Ford som jag hade för länge sen fick jag påstått att det var oljepumpen som ven vid kallstarter...

    Bara några tankar jag hade...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud, främst vid start
    Av PederHansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-24, 10:26
  2. Vinande ljud
    Av Mr_MAd i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 18:38
  3. Vinande ljud när AC är på..
    Av Flattbeat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •