Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: En liten testkörnings historia

  1. #1
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    En liten testkörnings historia

    Tänkte berätta en liten historia så här när det det diskuteras pystrim, avgastempmätare och om att ha koll på grejorna.

    Var ute och körde lite testrepor med lustgasen i slutet av sommaren. Hade de sedvanliga testinstrumenten inkopplade i bilen såsom lamda och avgastemp.
    Nu betedde sig ju bilen lite annurlunda när man tryckte in den illröda knappen, så det mesta av min koncentration åtgick till att hålla bilen på kurs.
    Men efter en fullgasrepa 3:an 4:an med lustgas så började varningslampan på avgastempmätaren lysa, SATAN över 1300 grader avgastemp, släppte alla gasreglage fort som attan och gick in till kanten på motorbroms för att få in lite extra soppa att kyla med.

    När jag hade stannat så står mätaren fortfarande på 1300 grader och lite svettig öppnar jag huven för att gå ut och titta hur det ser ut. I detta läget förväntar jag mig att se en vitglödgad metallklump framför motorn.

    Samtidigt börjar jag bli lite misstänksam mot avgastempmätaren för skulle det fortfarnde vara 1300 grader eller över så måste det ju varit typ 2000 grader innan, nåja upp med huven och tittar ner på turbon.
    Där såg ju allt normalt ut, inget som ens var rödglödgat eller på något sett verkade onormalt varmt. tittade in på tempmätaren igen och konstaterade att den fortfarande stod på 1300 grader. Och då konstaterade man ju snabbt att mätaren hade gått sönder.
    Skönt på sätt och vis men dock billigare med mätaren än turbon

    Kan ju tillägga att jag fick en ny mätare på garanti så i slutet var allting gott

    Mats

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 814
    Hej !

    He he he, det är ju lätt att bli lite "bubblig i magen" vid en sådan incident...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Hum vad har du för besynlig insprutning som skickar på soppa vid motorbroms mej veteligen slår alla elektroniska sprut av soppan vid motor broms för att vara miljövänliga!!!
    Och lustgas systemet stänger väll soppan samtidigt som gasen?!

    Nä om man ska försöka rädda en överhettad motor så är det tomgången som gäller!!!!

    Men tur hadde du efter som det va tempgivaren som pajjat
    MERA HUMOR PÅ INTERNET!!!!!
    Äger en 96 å gillar ironi.....
    Nä de e inte en kontaktannons!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Har man som Mats ett Haltech, en dator samt kunskap i mappning kan man fixa sås när man vill.

    /Per
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  5. #5
    Och de har han gjort vilken tur för honom att han kan knappra!
    Men kan va en tanke för Bon trimmare att låta bli motor broms funktionen om dom inte gillar stora tuffa hål i kolvarna!!!

    Desutom skulle inte jag vilja flöda motorn med soppa på motor broms då det kan bli riktigt tråkigt vid gas på drag med släkta stift mm!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MERA HUMOR PÅ INTERNET!!!!!
    Äger en 96 å gillar ironi.....
    Nä de e inte en kontaktannons!

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Kör med bortagen Fuelcut på min också.. Inga som helst problem,,, det ger dessutom fina lågor mellan åt..
    Och jag kör original T5.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av smb suger
    Hum vad har du för besynlig insprutning som skickar på soppa vid motorbroms mej veteligen slår alla elektroniska sprut av soppan vid motor broms för att vara miljövänliga!!!
    Och lustgas systemet stänger väll soppan samtidigt som gasen?!

    Nä om man ska försöka rädda en överhettad motor så är det tomgången som gäller!!!!

    Men tur hadde du efter som det va tempgivaren som pajjat
    Jag kan ställa fuelcut precis som jag vill ha det, av/på eller så att det slår av till 3260 rpm osv. Och det är ganska bra att kunna kyla lite extra på motorbroms tycker jag. Dessutom går den ju inte på släckta stift för det, utan det blir lite fetare blandning bara.

    Och tycker du så om fuelcut, så skullle du se andra funktioner som jag använder

    Mats

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    De flesta av de funktionerna finns även i Trionic, samt några till som inte eftermarknasspruten brukar ha. Fast det är lite knöligare att jobba med Trionic för de flesta, då det inte är "svängdörrar" in i systemet för alla och en var...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Det är väl det som är meningen med eftermarknadssprut, just att det ska vara svängdörrar in i systemet

    Mats
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Citat Ursprungligen postat av smb suger
    Men kan va en tanke för Bon trimmare att låta bli motor broms funktionen om dom inte gillar stora tuffa hål i kolvarna!!!

    Desutom skulle inte jag vilja flöda motorn med soppa på motor broms då det kan bli riktigt tråkigt vid gas på drag med släkta stift mm!

    Menar du att det blir hetar inuti förbränningsrummet då man motorbromsar än vid vanlig körning?

    Vid motorbroms med fuelcut så uteblir förbränningen helt och luften som komprimeras blir inte jättehet den heller eftersom vi har rätt så lågt kompförhållande, motorbroms kyler.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    De flesta av de funktionerna finns även i Trionic, samt några till som inte eftermarknasspruten brukar ha. Fast det är lite knöligare att jobba med Trionic för de flesta, då det inte är "svängdörrar" in i systemet för alla och en var...


    MVH Tony
    Det är väl det som är meningen med eftermarknadssprut, just att det ska vara svängdörrar in i systemet

    Mats

    Jajamensan....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Citat Ursprungligen postat av smb suger
    Desutom skulle inte jag vilja flöda motorn med soppa på motor broms då det kan bli riktigt tråkigt vid gas på drag med släkta stift mm!
    Ja, gas på draget vill väl ingen ha? Vilken fisk vill bita i ett drag som har gas på sig?

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Lagom söndagshumor..Tackar vi för..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 814
    Hej !

    Att köra utan bränsleavstängning vid motorbroms är riskabelt för ev. katalysatorer. (Men det kanske inte har hög prio här ?)

    Kan någon redögöra för de "kylningsförbättringar" ni har sett vid fuel cut av/på ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513



    Jag tror de flesta skulle få en överraskning om de kunde mäta och se vilket resultat det egentligen ger...


    MVH Tony
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Att köra utan bränsleavstängning vid motorbroms är riskabelt för ev. katalysatorer. (Men det kanske inte har hög prio här ?)

    Kan någon redögöra för de "kylningsförbättringar" ni har sett vid fuel cut av/på ?
    På fråga 1 svarar jag 1985
    på fråga 2 svarar jag nopp, men presentera gärna mätvärden på att det blir sämre
    Om inte annat så är det ju som Robban säger att det ger ju sköna baktändningar, så då får det väl gå in på "bling"-faktorn i värsta fall

    Mats

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av smb suger
    Men kan va en tanke för Bon trimmare att låta bli motor broms funktionen om dom inte gillar stora tuffa hål i kolvarna!!!

    Desutom skulle inte jag vilja flöda motorn med soppa på motor broms då det kan bli riktigt tråkigt vid gas på drag med släkta stift mm!

    Menar du att det blir hetar inuti förbränningsrummet då man motorbromsar än vid vanlig körning?

    Vid motorbroms med fuelcut så uteblir förbränningen helt och luften som komprimeras blir inte jättehet den heller eftersom vi har rätt så lågt kompförhållande, motorbroms kyler.
    Jag hakar på den här linjen, så är vi två i alla fall. Helt utebliven förbränning måste ge svalare avgaser än förbränning av mindre mängd luft. Tänk också på att kompression ger en tempökning vid förbränningen när kolven är vid ö.d. Sedan går kolven ned igen och tempen sjunker tillbaks (om vi talar om fuel cut istället), därefter öppnas ventilerna och den helt oförbrända gasen komprimeras bara delvis när den skall passera flaskhalsarna i avgaskanalerna.

    Däremot kan man ta ett annat exempel. Inte helt ovanligt är att en tvåtaktare brukar nypa om man belastar den länge på mager blandning och precis när man släpper gasen, då nyper den. Detta för att att den får ännu magrare blandning så den förbränner fast väldigt hett. Men här pratar vi om ingen förbränning alls om man har fuel cut, så jag tror nog att ni som kopplat bort den har gjort en tankevurpa. Dessutom kan det skada katten! Okej om man vill flasha lite med tuffa eldskvastar, men annan fördel kan jag inte finna.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:59. Anledning: Fixat trasiga citat
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Oj vad tyst det blev här då. Några som insett ett och annat kanske...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Du har ju bara presenterat din teori, för några testresultat har du ju inte visat oss än.
    Men du kan ju lika gärna ha rätt i dina antagande i din värld, i min värld är det mina teorier som gäller tills någon bevisat motsatsen och det har inte du lyckats med än i alla fall.

    Men troligast är väl som vanligt att det går inte ens att mäta någon skillnad (om man inte kan låna utrustning på saab) på kyleffekt med eller utan fuelcut. Så då får det ju gå som jag skrev innan på att "bling"-faktorn är högre utan fuelcut så då kan jag ju köra så för den sakens skull =0) Uppenbarligen så funkar det ju i alla fall.

    Mats
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 19:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. En liten historia om en Saab 9-5 2.3t 98
    Av Doohan5wc i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 19:17
  2. EN liten STCS historia ,,,,
    Av Talladega-98 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 14:27
  3. Historia om 9000?
    Av occe i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 11:40
  4. STCS Historia
    Av Bolero i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 16:29
  5. En mappnings historia
    Av Freeboo i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •