Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tempmätaren!

  1. #1

    Tempmätaren!

    Har nyligen införskaffat en 9000 2,3 T -93. Undrar vart på tempmätaren nålen skall stå vid normal drift? Alltså skall den stå precis mitt i mellan "Hög" och "Låg" markeringarna eller hur? Min står nämligen strax ovanför "Låg" och endast vid tomgångskörning klättrar den upp....

  2. #2
    Hejsan

    Ja den ska stå i mitten av låg/hög , om du ej får upp den så kan man prova att byta tempgivare ! kostar inte många kronor på Saab !


    Mvh Andreas

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Hängande tempmätare är en inbyggd finess som SAAB aldrig tog extra betalt för till just 9000-modellen. Tror inte ens det gick att bocka ur i utrustningslistan.

    Med andra ord ett mycket vanlig fel av "kosmetisk art". Visst kan det hjälpa att byta tempgivare (förutsatt att termostaten är OK så att även motortempen är det förstås).
    Det finns även skruvar bakpå mätarhuset som lär kunna dras åt för att kurera problemet men det har jag skippat hittills.

    Termostat kostar under hundringen & tempgivaren under 200:- på SAAB.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Tyvärr är det ytterst sällan fel på tempgivaren.
    Bara att ta fram Torx mejslarna och lyfta på locket.


    http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html


    Kjelle

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Kjds
    Tyvärr är det ytterst sällan fel på tempgivaren.
    Bara att ta fram Torx mejslarna och lyfta på locket.


    http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html


    Kjelle
    Mycket bra beskrivning

    En VARNING bara, koppla loss batteriet innan ni gör detta så slipper ni en eventuell lysande SRS-lampa. (Alltså den till airbagen)

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Håller med RZ; toppeninstruktion.

    Jag hade däremot faktiskt en felande tempgivare & då jag bytte till en ny så använde jag den gamla kontakten & lödde in en potentiometer för att kunna simulera tempgivaren.

    Jag vet att jag noterade vilka olika resistanser som motsvarade olika positioner på tempskalan men jag har tyvärr tappat den lappen. Vill minnas att det inte är en linjär signal & att det är bara några tiotal ohm när visaren går upp på det röda.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Kanonbra information!! Jag byter termostaten idag så jag inte behöver bekymra mig för den i alla fall. Kvarstår problemet vet jag ju tack vare alla kanon inlägg vad jag skall göra, man bugar och bockar!

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 010
    Medlem#
    3471
    Kanonbra beskrivning.
    Gjorde denna lilla övning på min bil idag. Plockade av polerna på batteriet för säkerhetsskull. Gick tillväga som det är beskrivet i länken o det funkade hur bra som helst. Tog ca tre timmar allt som allt. Mesta tiden tog o montera tillbaka allt o passa in kanter o inredning med varandra. Det får ju inte synas att det varit loss. *petig*

    Så nu har jag en stabil kl nio tempmätare!
    Tänk vad så lite kan göra så mkt.

    Det enda är att jag har passagerar airbag o det blev lite mera krångel då.
    Som tips för andra som undrar hur man får loss den.

    Lossa "panelen" under pas. airbagen den sitter med två torxskruv under ett litet plastlock. När skruvarna är demonterade så får man försiktigt dra ut panelen, den sitter dit tryckt med plastklamrer. Använd ngt brett platt verktyg för o göra så lite märken som möjligt. (milt våld kan behövas dock) Akta så man inte viker panelen för mkt så det blir ett veck.

    När panelen är loss så lossa de 4 st torxskruvar under airbagen två på varje sida. Airbagen är "bara" dittryckt med plastklamrer o kardborreband.

    Trä in handen under airbagen o tryck/dra mot dig så lossnar den till slut. Man behöver inte lossa på kablaget el kontakten, allt följer med ut.

    god tur...
    PM:a om ni inte förstår min besk.

    EDIT: Tar man bort SRS-märket på airbagens framsida så kommer man åt torxskruven. Man behöver alltså inte demontera airbagen.
    Det man inte visste innan vet man nu.
    *alltid lär man sig ngt*
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Bra beskrivningar!

    Är det några av dessa komponenter som påverkar ACC-regleringen eller har den egna givare?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 010
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Bra beskrivningar!

    Är det några av dessa komponenter som påverkar ACC-regleringen eller har den egna givare?

    Skall du plocka ur mätarhuset så skall du bryta batterispänningen.
    För att få bort "locket" över instrumentpanelen måste du koppla ur solsensorn till ACC:n men det gör inget i och med att du redan HAR brutit spänningen.

    Hoppas detta var svar nog.

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Bra beskrivningar!

    Är det några av dessa komponenter som påverkar ACC-regleringen eller har den egna givare?

    Skall du plocka ur mätarhuset så skall du bryta batterispänningen.
    För att få bort "locket" över instrumentpanelen måste du koppla ur solsensorn till ACC:n men det gör inget i och med att du redan HAR brutit spänningen.

    Hoppas detta var svar nog.

    mv
    Hej!
    Nä, det jag undrade, som jag borde förklarat tydligare, var om en defekt i denna kedja påverkar ACC-funktionen. Jag antar att någon givare talar om för ACC vad vattnet har för temp så att den inte blåser på med "kall varmluft" innan motorn har blivit tillräckligt varm.
    Det är nämligen så att även min tempvisare ligger väldigt lågt. Det tar ett bra tag innan ACC ökar fläkthastigheten även om luften är varm om jag manuellt höjer fläkten.
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Anders 1975>> Vet du vilken motortemp du har?
    Nybytt termostat & trots detta hängande mätare?

    Jag vet faktiskt inte om ACC:n använder sig av tempgivaren till instrumentet, den som sitter i toppens kortsida eller om den använder Trionics tempgivare under insuget.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Anders 1975>> Vet du vilken motortemp du har?
    Nybytt termostat & trots detta hängande mätare?

    Jag vet faktiskt inte om ACC:n använder sig av tempgivaren till instrumentet, den som sitter i toppens kortsida eller om den använder Trionics tempgivare under insuget.
    Enligt det kopplingsschema som jag har så är det ingen tempgivare till ACC. Till -97 års modell.

    J.K Nilsson

    Edit: Till motorn menar jag, utetemp och kupétemp finns.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Anders 1975>> Vet du vilken motortemp du har?
    Nybytt termostat & trots detta hängande mätare?

    Jag vet faktiskt inte om ACC:n använder sig av tempgivaren till instrumentet, den som sitter i toppens kortsida eller om den använder Trionics tempgivare under insuget.
    Enligt det kopplingsschema som jag har så är det ingen tempgivare till ACC. Till -97 års modell.

    J.K Nilsson

    Edit: Till motorn menar jag, utetemp och kupétemp finns.
    Nu gissar jag igen: Det sitter ju en egen tempgivare "Mixed air temp sensor" som förmodligen känner av tempen på luften efter värmepaketet & därmed kan ACC:n låta bli att blåsa in kalluft med full fläktstyrka.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Anders 1975>> Vet du vilken motortemp du har?
    Nybytt termostat & trots detta hängande mätare?
    Jag har inte bytt termostat, den är gammal som gatan.
    Frågan är då vad man ska lita på om det nu är risk att mätaren visar fel.
    En sam jag har märkt är dock att om bilen står helt stilla med motorn igång så segar sig mätaren efter en stund upp till c:a 1/3 av skalan.

    Hur mäter man bäst temperaturen? Kan man sticka en termometer i expansionskärlet?
    Vilken givare styr kylfläkten?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Anders 1975>> Vet du vilken motortemp du har?
    Nybytt termostat & trots detta hängande mätare?
    Jag har inte bytt termostat, den är gammal som gatan.
    Frågan är då vad man ska lita på om det nu är risk att mätaren visar fel.
    En sam jag har märkt är dock att om bilen står helt stilla med motorn igång så segar sig mätaren efter en stund upp till c:a 1/3 av skalan.

    Hur mäter man bäst temperaturen? Kan man sticka en termometer i expansionskärlet?
    Vilken givare styr kylfläkten?
    Finns ingen anledning att börja pilla med något annat innan man bytt termostat
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    402
    Tjoo jag hade samma problem med min och jag tog bort batteriet men nu lyser men srs lampa vad ska jag göra????

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Anders 1975>> Vet du vilken motortemp du har?
    Nybytt termostat & trots detta hängande mätare?
    Jag har inte bytt termostat, den är gammal som gatan.
    Frågan är då vad man ska lita på om det nu är risk att mätaren visar fel.
    En sam jag har märkt är dock att om bilen står helt stilla med motorn igång så segar sig mätaren efter en stund upp till c:a 1/3 av skalan.

    Hur mäter man bäst temperaturen? Kan man sticka en termometer i expansionskärlet?
    Vilken givare styr kylfläkten?
    Finns ingen anledning att börja pilla med något annat innan man bytt termostat
    Jag märker iofs att mätaren hoppar till ibland, borde kunna tyda på glappkontakt.
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av alex_svenne
    Tjoo jag hade samma problem med min och jag tog bort batteriet men nu lyser men srs lampa vad ska jag göra????
    Kostar ca 300spänn att få den släkt på SAAB och det går inte att göra en "norskreset" på den.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Kjds
    Tyvärr är det ytterst sällan fel på tempgivaren.
    Bara att ta fram Torx mejslarna och lyfta på locket.


    http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html


    Kjelle
    Bra beskrivning men varför skall man ta bort lampkretskortet?

    Min tempmätare funkar nu!
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tempmätaren ostabil och för låg OG9-5 B2x5
    Av kepler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 00:02
  2. Tempmätaren dog 9000 -97
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 09:21
  3. Temperaturproblem OG9-5
    Av HCHC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •