Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: og900 o ebersprächer, vad é det??

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    og900 o ebersprächer, vad é det??

    Ebersprächer, vad é det för något??

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Det är en Bensinvärmare alltså en grej som tar lite bensin eldar på den å värmer upp luft som du sedan värmer dig själv med i kupén, en kupé värmare
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Ebersprakare...sitter för övrigt en sådan i mitt nya firmaskåp, en Ford Transit Connect. Enligt säljaren e dagens dieselmotorer såpass tunnväggiga att de har svårt att hålla värmen när det blir lite kallare ute.

    Låter iofs jävligt coolt när man stänger av motorn och ebersprakaren också stängs av, i stil med en jetmotor som varvar ner...Top Gun/Tom Cruise, ven faan e det?

  4. #4
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    Det är en Bensinvärmare alltså en grej som tar lite bensin eldar på den å värmer upp luft som du sedan värmer dig själv med i kupén, en kupé värmare
    Ahh.....okay.

    En originalgrej/extra tillbehör ??

    Tänkte ifall det é ett hemmabygge såsom ställbart laddtryck ifrån kupén etc.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  5. #5
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009
    Citat Ursprungligen postat av tornros

    Ahh.....okay.

    En originalgrej/extra tillbehör ??

    Tänkte ifall det é ett hemmabygge såsom ställbart laddtryck ifrån kupén etc.

    Mvh Michael

    Hej !

    Fanns som option ja, vanliga placeringar var under passagerarstolen eller under baksätet.

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Heter dessutom Eberspächer...
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Helt superbra att ha på vintrarana.......har ingen i nuvarande bil
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Jag har beställt en begagnad eberspächer nu. Har suttit i en Passat från 96. Den skall in i en SAAB 9000 cs -96. Några idéer om hur den skall momteras? Hur löser man bränslet, placering, inkoppling mot kupéfläkt, bränsle o.s.v? Jag kommer att vara borta i tio dagar så kom med ideér och ni som vet haspla ur er detta.

    J.K Nilsson

    Edit: skall tillägga att det är ACC på bilen.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jag har beställt en begagnad eberspächer nu. Har suttit i en Passat från 96. Den skall in i en SAAB 9000 cs -96. Några idéer om hur den skall momteras? Hur löser man bränslet, placering, inkoppling mot kupéfläkt, bränsle o.s.v? Jag kommer att vara borta i tio dagar så kom med ideér och ni som vet haspla ur er detta.

    J.K Nilsson

    Edit: skall tillägga att det är ACC på bilen.
    En Ebersprakare har väl egen fläkt?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "J.K Nilsson":ermdjsfs
    Jag har beställt en begagnad eberspächer nu. Har suttit i en Passat från 96. Den skall in i en SAAB 9000 cs -96. Några idéer om hur den skall momteras? Hur löser man bränslet, placering, inkoppling mot kupéfläkt, bränsle o.s.v? Jag kommer att vara borta i tio dagar så kom med ideér och ni som vet haspla ur er detta.

    J.K Nilsson

    Edit: skall tillägga att det är ACC på bilen.
    En Ebersprakare har väl egen fläkt?[/quote:ermdjsfs]

    Den är vattenvärmare, varmluft kommer från värmepaketet.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Det finns faktiskt eberspächers av båda typer! En lite enklare som bara själv blåser in varmluft i kupén genom ett rör, och alltså inte värmer motorn. Sen finns det de lite finare modellerna som värmer både motor och kupé (genom att de värmer kylvattnet).
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12


    För att ytterligare förtydliga
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    [quote=J.K Nilsson][quote="mågis":1nag73ma]
    Citat Ursprungligen postat av "J.K Nilsson":1nag73ma
    Jag har beställt en begagnad eberspächer nu. Har suttit i en Passat från 96. Den skall in i en SAAB 9000 cs -96. Några idéer om hur den skall momteras? Hur löser man bränslet, placering, inkoppling mot kupéfläkt, bränsle o.s.v? Jag kommer att vara borta i tio dagar så kom med ideér och ni som vet haspla ur er detta.

    J.K Nilsson

    Edit: skall tillägga att det är ACC på bilen.
    En Ebersprakare har väl egen fläkt?[/quote:1nag73ma]

    Den är vattenvärmare, varmluft kommer från värmepaketet.

    J.K Nilsson[/quote:1nag73ma]


    Där ser man. Dom Ebersprakare jag har erfarenhet av har i och för sig kommit från gammla Baggar, och där är det ju egen inbyggd fläkt som gäller om det ska funka...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    För att förtydliga ytterligare, det finns två olika typer av bensinvärmare (finns även för diesel).

    Typ 1
    Värmer enbart luften i kupén och har en inbyggd fläkt för värmecirkulation. Placeras oftast under en stol eller under baksätet. Ser ut som Eberspächern i bilden ovan. Effekt ca 2kW

    Typ 2
    Värmer vatten. Sitter i motorutrymmet och kopplas in på vattenkretsen mellan motor och värmepaket. Fungerar som både motorvärmare och kupevärmare. Kupén värms genom bilens ordinarie värmepaket och fläkt. Kräver alltså styrning av bilens kupéfläkt. Ser ut som Webasaton i bilden ovan.
    Effekt ca 5kW
    Även vattenvärmaren innehåller en fläkt för förbränningen.

    J.K Nilsson
    Ang inkoppling i 9000 så finns det på äldre 9000 funktioner (tidur) för styrning i färddatorn (DCC). Vet inte om den funktionen även finns i senare SCC.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Satt på mina:

    900 T-16 Lux -85
    900 T-16 Lux -86

    som jag hade.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Vad är det för skillnad på ved-bastun (webasto) och eberspächer?

    Är vedbastun typ 2 och eberspächer typ 1 i exemplet ovan, eller är det någon skillnad på de två?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad är det för skillnad på ved-bastun (webasto) och eberspächer?

    Är vedbastun typ 2 och eberspächer typ 1 i exemplet ovan, eller är det någon skillnad på de två?
    Det är två olika tillverkare, båda tillverkar väll båda typerna, vattenvärmare och luftvärmare. Som saab & volvo, snarlika produkter som funkar väldigt bra.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad är det för skillnad på ved-bastun (webasto) och eberspächer?

    Är vedbastun typ 2 och eberspächer typ 1 i exemplet ovan, eller är det någon skillnad på de två?
    Det är två olika tillverkare, båda tillverkar väll båda typerna, vattenvärmare och luftvärmare. Som saab & volvo, snarlika produkter som funkar väldigt bra.
    Aha. Då fattar jag!

    Tackar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    J.K Nilsson
    Ang inkoppling i 9000 så finns det på äldre 9000 funktioner (tidur) för styrning i färddatorn (DCC). Vet inte om den funktionen även finns i senare SCC.
    Jo den funktionen är beskriven på forumet men till min bil står det inget i instruktionsboken. Det gör dock inget eftersom jag har ett Calix tidur monterat redan med funktion för både bränsledriven värmare och eldriven.

    Om någon har några tips så fram med dom fastän Eberspächer i Sverige var måna om att jag skulle lyckas. Det fanns inga färdiga instruktioner från Eberspächer till Saab då Saab monterade dessa detaljer själva.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    71
    Jag hade en eberspächer i en 900T16-85...perfekt att använda när man var tvungen att lämna bilen utan motor/kupevärmare.Skönt att komma till en varmbil efter att ha handlat el. dylikt.

    Låter ganska roligt + att det brukade bli en fin pöl med vatten under bilen.
    9000CDT-88B

Liknande ämnen

  1. Elschema Hella timer till ebersprächer
    Av Turbo-Puh i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-04-12, 10:37
  2. Ebersprächer startar inte!
    Av Ritchie i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 17:20
  3. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •