Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorn går hårt och rått!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Motorn går hårt och rått!

    Vet inte hur jag ska formulera denna fråga men det är så att jag har en 9000cs med 2.0 litaren. Och jag har på senare tid märkt att det låter väldigt hårt och sportigt.Kanske man ska va glad för men den lät inte så från början..redan vid 2500-3000 varv börjar han låta som om man varvar i 5000 varv..tilllägas kan göra att den gått 31000 mil...Om det kan vara till nåt intresse så tickar han ganska rejält när den är kall!Men det slutar efter ca 10 sek! Har någon nån teori! Är det kankse så att motorn börjar bli lite sliten??
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 038
    Medlem#
    3471
    Hur längesedan var det du bytte olja stift mm??
    Det kan ju var en orsak till ljudet o tickandet...
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Motorn går hårt och rått!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Vet inte hur jag ska formulera denna fråga men det är så att jag har en 9000cs med 2.0 litaren. Och jag har på senare tid märkt att det låter väldigt hårt och sportigt.Kanske man ska va glad för men den lät inte så från början..redan vid 2500-3000 varv börjar han låta som om man varvar i 5000 varv..tilllägas kan göra att den gått 31000 mil...Om det kan vara till nåt intresse så tickar han ganska rejält när den är kall!Men det slutar efter ca 10 sek! Har någon nån teori! Är det kankse så att motorn börjar bli lite sliten??
    När ljudet börjar ändra sig spontant är väl alltid avgassystemet huvudmisstänkt... Även om det inte låter som det kommer därifrån, örat uppfattar normalt ljudriktningen på första ljudfronten, även om det kommer starkare ljud ifrån någon annan riktning.

    Tickandet skulle jag gissa på kommer från de hydraliska lyftarna, och ljudet påverkas av vad du har för olja. Om du sköter oljebytena så är det antagligen inget att oroa sig för. Om du inte har en turbp så kan du hälla i en skvätt mineralolja eller delsyntet för att tysta dom, om du vet att oljan är bra för övrigt. (Turbo kan ge höga temperaturer så där skulle jag vara försiktig med mineralolja.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Ja oljan är byt för ca 50 mil sen...innan dess var inte bilen servad på ca 3000 mil!Kan inte fatta att nån kan missskötta sin bil så!Så stiften kan ju vara dåliga för dom har ja inte byt! Avgasröret har jag kollat upp ingen läcka där inte..!nej man börjar ju fundera om det är dags för en renovelring eller liknande...Bilen har ju gått en bitt
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 049
    Det är inte så att det är otätt vi grenröret, om nu avgaset är helt!?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Det kan ju vara någe och kolla upp!Men det låter verkligen inte som ett otätt avgassystem:
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 976
    Upplevs det som ett morrande vid höga varv utan växel i. Då skulle jag tippa på dåliga ramlager. Mycket troligt om den varit dåligt servad innan.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    jag upplever det som ett morrande ljud med både växel och utan!!
    E det sama då tror du??Jo sista servisen som gjordes på verkstad med stämpel var vid 16 000 mil!
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 189

    Råttljud

    Vid kallt väder tickar det alltid om ventilerna. Ska däremot tystna inom 10 sekunder. Försök hitta en lite tjockare olja. Mobil 1 i slitna motorer = oljud och långsam död. Valvoline Maxlife eller TurboV kan rekommenderas. Får tyst på det mesta utan risk för sönderkörning. Iaf så det håller över vintern. Fast lite lagerbyten är ju aldrig fel. Utom priset för åtgärden då.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    När du säger lagerbyta antar jag att du menar ramlager.är det lagrerna till vevstackar och liknande? Nån som vet vad delarna kostar! Har en polare som kan hjälpa mig med byte!Så då kankse det inte blir så jätte dyrt??Eller?
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076
    Ska du köpa prylar för att totalrenovera motorn så hamnar de på drygt 3000kr har jag för mig (på saab)

    O-ringar, packboxar, kolvringar, lager kamtransmition m.m.

    Bara lagrerna kostar väl knappt en tusing på Saab har jag för mig.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  2. Nollat motorn men får inte kamkedjan rätt
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 13:45
  3. Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur - 9k?
    Av Mussla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 15:19
  4. Tycker min 9000 2,3t+ går lite hårt i motorn!
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •