Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 900s skrapar på femman

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    900s skrapar på femman

    Hejsan. Har gått o köpt mig en 900s -91.
    När man växlar till femma så skrapar det till. Känns som när en synkring är dålig. Alla andra växlar känns perfekta enbart femman. Om man växlar riktigt sakta så skrapar den inte, kvittar om man dubbeltrampar eller inte, den skrapar ändå om man växlar normalt.

    Tycker att detta känns konstigt eftersom jag bara varit med på andra bilar att det kan skrapa på 2:ans o 3:ans växel, har alldrig varit med om femmans.

    Är det synkringen eller handlar det om en inställning. Någon som varit med om liknande problem. Kan det hjälpa att byta olja. Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    skrapar

    gör ett varvande vid växlingarna så slipper du skrapet. och kan växla minst lika fort som vanligt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: skrapar

    Citat Ursprungligen postat av greven
    gör ett varvande vid växlingarna så slipper du skrapet. och kan växla minst lika fort som vanligt.
    Hur menar du, att jag ska varva motorn, förstår inte riktigt

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Trampa på kopplingen, lägg ur växlen, släpp upp kopplingen, gasa till lite lagom, tryck ner kopplingen igen och lägg i önskad växel.

    Jag tror att det var det här han menade..
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    en "lastbils" växling alltså!
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Näpp inget dubbeltramp.
    På nyare bilar finns en sån funktion att motorn varavas upp ett par hundra varv i växlingsögonblicket, kör man så på en og900 så funkar växellådan kanon, måste väl vara nån här som märkt det? jag har haft tre gamla 900:or och har nu en 99, jag kör alltid på detta viset, kopplingen klarar ju liksom inte att koppla ur 100% så driver man på lådan lite så stämmer synkningarna bättre, lite svårt att förklara men det fungerar.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Har testat det ni sa, vad jag har märkt så funkar det bäst på låga hastigheter, eller om man lägger i växeln sakta. Tycker det verkar konstig, har alldrig varit med om att 5an strular på en og900, det brukar ju vara den växeln som är lättast att få i

    Kanske ett oljebyte i växellådan inte skulle skada, har inte kollat hur mycket olja där är i växellådan än, men jag hoppas på det bästa.

    Fler ideér på vad som kan framkalla skrapet då man lägger i 5an!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av greven
    Näpp inget dubbeltramp.
    På nyare bilar finns en sån funktion att motorn varavas upp ett par hundra varv i växlingsögonblicket, kör man så på en og900 så funkar växellådan kanon, måste väl vara nån här som märkt det? jag har haft tre gamla 900:or och har nu en 99, jag kör alltid på detta viset, kopplingen klarar ju liksom inte att koppla ur 100% så driver man på lådan lite så stämmer synkningarna bättre, lite svårt att förklara men det fungerar.

    Åh, fan. Måste testa det också någon dag...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Det har jag också märkt av, att lite mellangas underlättar växlingarna alltså...
    /Henrik

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Jag har inte blivit av med felet än. Finns det ingen som har något tips på vad det kan vara? När man växlar vid runt 70 till femman så skrapar det inget, men däremot vid runt 100 så skrapar det nästan alltid, varför. Kvittar om jag har lågt eller högt var också!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Jag åstadkom det problemet själv på min kärra för länge sen.. man ska inte misshandla lådan i 200 knyck..

    Varvade ur fyran helt och SLÄNGDE i femman..
    skkkkkraaap.. sen dess får man dubbeltrampa skiten om man gäääsar hårt..

    normal körning märks det inget på.. men i detta fallet är jag dock säker på att synkringarna gjort sitt..

    Lådan lever än idag, lärde mig av misstaget
    Jag tror på växellådsoljan, samt synkarna..

    om man har tur försvinner problemet om man har i schysst olja.. (hjälper dock inte i min låda.. det är jag säker på :P)

    Edit: att det skrapar i 100 knyck låter riktigt illa.. renovera lådan snarast kanske?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Jag åstadkom det problemet själv på min kärra för länge sen.. man ska inte misshandla lådan i 200 knyck..

    Varvade ur fyran helt och SLÄNGDE i femman..
    skkkkkraaap.. sen dess får man dubbeltrampa skiten om man gäääsar hårt..

    normal körning märks det inget på.. men i detta fallet är jag dock säker på att synkringarna gjort sitt..

    Lådan lever än idag, lärde mig av misstaget
    Jag tror på växellådsoljan, samt synkarna..

    om man har tur försvinner problemet om man har i schysst olja.. (hjälper dock inte i min låda.. det är jag säker på :P)

    Edit: att det skrapar i 100 knyck låter riktigt illa.. renovera lådan snarast kanske?
    Tack för lite info, att renovera är det ju inte tal om, men när den väl rasar får det ju bli en ny. Testade nu idag o när man kör i runt 110 i fyran o ska växla så kan man knappt lägga i den, man känner hur det skrapar när man försiktigt ska lägga i den, allstå som om den vore helt osynkad.

    Alla kuggarna bara gnager, så det känns lite jobbigt, menmen, det är en vinterbil som så småningom förmodligen ska bli en projektbil, o om man växlar i 70-80 så märks ju inget alls så det går att leva med

    Det hörs heller inga missljud över huvud taget när man kör i femman eller i någon annan växel. Så förutom detta fel så känns växellådan helfresh.

    Det är inte så att det är kopplingen som är dålig, eller hade alla växlarna kännts lika dåliga då?

  13. #13
    jag hade samma bekymmer på min 900 -87 det visade sig när jag bytte låda att det var nästan rensat på drev runt 5:an växel.. tips, det är inte så jävla svårt att byta om du inte tabbar dig..

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Kan det då vara så att det räcker att "fuskbyta" femmans drev med motorn kvar. Eller kommer det inte att lösa mitt problem, kan det vara synkringen som är kass också, vill ju inte göra något onödigt.

    Som sagt, funkar utmärkt att växla till femman i 70, men i högre hastigheter skrapar det, ibland så mycket skrap så att man inte vågar lägga i växel helt, o får sakta ner istället.

    Hoppas någon kan hjälpa, har bytt olja nu, men det verkar inte ha hänt några mirakel

  15. #15
    DEt är ju bara kass syncringar, syncringar är en "komfort" detalj, ingeting man behöver ha.

    Syncringens uppgift är att syncronisera drevens hastighet när man växlar så att dom har samma hastighet när dom går i varandra, annars kuggar det över, alltså skrapar,

    Finns 2 sätt att undvika skrapandet

    1: slå i växlarna, så har jag alltid gjort på alla volvo jag haft och det funkar, dessutom växlar man fruktanvärt fort, går även utan att trycka ner kopplingen om man så vill. Dock har jag hört att 900 har någon lustig fjäder på suncringen som man slår sönder lätt, alltså är kanske alternativ 2 bättre

    2: anpassa motorvarvet innan du lägger i växeln. Om vi säger att du ligger på 4000varv på 4:an och ska i med 5:an så lägger du ur 4:an och låter motorn sjunka till kanske 3000varv, då petar du snabbt i växeln utan skrap. Eftersom dreven går lika fort så går dom i utan problem.
    När du däremot ska växla ner så måste du öka motorvarvet mellan växlarna, alltså lägg ut 5:an vid 3000varv och tryck till lite på gasen och peta i 4:an vid 4000varv.
    Det är rätt mycket känsla och tar tid att lära sig, men när man kan det så är det enkelt och går på automatik, jag använder nästan aldrig kopplingen när jag växlar på mina bilar, det behövs lixom inte om man kan hitta rätt utan.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    Gött mos kul att läsa dessa fina tips.
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Citat Ursprungligen postat av dannej
    slå i växlarna, så har jag alltid gjort på alla volvo jag haft och det funkar, dessutom växlar man fruktanvärt fort, går även utan att trycka ner kopplingen om man så vill.

    jag använder nästan aldrig kopplingen när jag växlar på mina bilar, det behövs lixom inte om man kan hitta rätt utan.
    Hajar till lite där.. har du kört en saab eller? snabba växlingar (dvs SLÄNGA i växlarna) är inte riktigt grejen för lådorna.. (speciellt inte utan att koppla ) Beror väl lite på effekten också, du kanske har 40 hk? :P

    Hoppas du är ironisk.. vill nog inte köpa dina beg. bilar iaf

    Tror inte att någon manuell låda mår bra av att man låter bli att koppla..
    Men annars kan du ju lära mig hur man gör på strippen utan kopplingen
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  18. #18
    Om man är försiktig och hittar rätt motorvarv innan man lägger i växlarna så är det ingen skillnad på att koppla eller inte koppla.

    Har man fortfarande bra syncringar så kan man testa när man växlar upp, säg från 3 an till 4:an låt bli kopplingen, ligg på lagom gas så motorn precis drar och inte motorbromsa, sen släpper man gase och drar snabbt ut 3:ans växel, och håller den ner mot 4:an gansa hårt, eftesom du släppt gasen så sjunker motorvarvet och när du kommer till rätt motorvarv så känns det i spaken, då får man trycka till lite extra så hoppar växeln i, enkelt.

    Över till volvos lådor, faktum är att alla volvos lådor eller i alla fall dom äldre (när jag pratar om volvo så är det allt äldre än 850 för det är inga volvo längre sen) så är dom mycket bättre när syndringarna är precis på gränsen till slut, alltså rättså sönderkörda, då kan man växla ruskigt fort, jag hade en 140 med webrar och lite diverse på 183hk och jag gav mig fan på att jag skulle knäcka den lådan, så jag växlade så elakt jag kunde, 7000varv och sen bara slet i nästa växel, varje gång small det så man trode bakvagnen lossnade, men kådan blev bara bättre och bättre, vissa syncringarna var totalt kass, men den var mer snabbväxlad än något annat, fick tillslut byta lådan utan att den var kas eftersom kopplingen var slut, det enda som hade gått sönder var att bakvagnen hade slagit så mycket i karossen att ena längsgående balken längs hela bilen hade brustit, så bilen var på väg att vika sig på mitten

    Växlar även så med 164:an på 263hk, men dom lådorna är rätt stöddiga ska visst klara uppemot 500hk, så där är givetvis inga problem med det heller.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Citat Ursprungligen postat av dannej
    Om man är försiktig och hittar rätt motorvarv innan man lägger i växlarna så är det ingen skillnad på att koppla eller inte koppla.

    Har man fortfarande bra syncringar så kan man testa när man växlar upp, säg från 3 an till 4:an låt bli kopplingen, ligg på lagom gas så motorn precis drar och inte motorbromsa, sen släpper man gase och drar snabbt ut 3:ans växel, och håller den ner mot 4:an gansa hårt, eftesom du släppt gasen så sjunker motorvarvet och när du kommer till rätt motorvarv så känns det i spaken, då får man trycka till lite extra så hoppar växeln i, enkelt.

    Över till volvos lådor, faktum är att alla volvos lådor eller i alla fall dom äldre (när jag pratar om volvo så är det allt äldre än 850 för det är inga volvo längre sen) så är dom mycket bättre när syndringarna är precis på gränsen till slut, alltså rättså sönderkörda, då kan man växla ruskigt fort, jag hade en 140 med webrar och lite diverse på 183hk och jag gav mig fan på att jag skulle knäcka den lådan, så jag växlade så elakt jag kunde, 7000varv och sen bara slet i nästa växel, varje gång small det så man trode bakvagnen lossnade, men kådan blev bara bättre och bättre, vissa syncringarna var totalt kass, men den var mer snabbväxlad än något annat, fick tillslut byta lådan utan att den var kas eftersom kopplingen var slut, det enda som hade gått sönder var att bakvagnen hade slagit så mycket i karossen att ena längsgående balken längs hela bilen hade brustit, så bilen var på väg att vika sig på mitten

    Växlar även så med 164:an på 263hk, men dom lådorna är rätt stöddiga ska visst klara uppemot 500hk, så där är givetvis inga problem med det heller.
    fick ge mig på det idag iallafall.. biljäveln kopplar inte ur..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

Liknande ämnen

  1. Femman hoppar ur (9-5)
    Av Pellon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 14:11
  2. svårt att få i femman på en 93
    Av turbo_mannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 09:46
  3. 50 på Femman
    Av Trollhätteferrari i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 23:18
  4. GLT + CE vid gaspådrag på femman?
    Av Garmfighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •