Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Strålkastarfel

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    Strålkastarfel

    hej har ett mkt underligt fel på min 9000 88:a. en dag började den varna för att en lampa var trasig fram, vänster. såg då att halvljuset var dött. men helljuset funka fint. tänkte då att halvljus tråden i lampan hade brunnit men det visade sig att den var helt ok. jahap kollade säkringen i motorrummer för "left low beam" men den säkringen var hel. började då mäta och ingen ström gick fram till säkringshållaren för v.halvljus men v.helljus funkar fint. innan var jag och grötade bakom mätartavlan men vad har det med v.halvljus att göra? ljusrelät funkar klockren! någon som har haft liknande fel?
    Subaru Legacy

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    De delar kabel från ljusreläet, sedan splittas de från ljuskontrollen till vardera säkring. Om det inte blir någon skillnad genom att vicka på ljuskontrollen får du nog titta under plattan och se om tidigare ägare kört med starkare lampor...
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    17

    Re: Strålkastarfel

    Citat Ursprungligen postat av davva
    hej har ett mkt underligt fel på min 9000 88:a. en dag började den varna för att en lampa var trasig fram, vänster. såg då att halvljuset var dött. men helljuset funka fint. tänkte då att halvljus tråden i lampan hade brunnit men det visade sig att den var helt ok. jahap kollade säkringen i motorrummer för "left low beam" men den säkringen var hel. började då mäta och ingen ström gick fram till säkringshållaren för v.halvljus men v.helljus funkar fint. innan var jag och grötade bakom mätartavlan men vad har det med v.halvljus att göra? ljusrelät funkar klockren! någon som har haft liknande fel?
    Japp, jag har haft exakt samma fel. Halvljuset var dött, men helljuset fungerade - från och till. Ibland tyckte jag mig även se att ljusstyrkan på hel- och halvljus "fimrade" ibland.

    Pratade med en bekant och tydligen är det ett mycket vanligt fel på saab - ja rena saabsjukan hävdade han..

    Problemet är att i dubbelreläet(det stora orangea som sitter i reläboxen under huven) så blir det sprickor i lödningarna som håller stiften till reläet(6 stycken). Plocka lös reläet - förmodligen har det även smält lite plast i relähållaren också - öppna det och spana in lödningarna på baksidan av kretskortet.

    Sprickorna är ruggigt små och svåra att upptäcka, men kolla noga så ser du dem säkert.

    Lösning: Ta en lödpenna och värm på befintliga lödningar. Eventuellt bättra på dem med lite lödtenn. Var försiktig dock, så du inte kortsluter något på kretskortet.

    Åtgärdade det iförmiddags..
    "-Med en sugmotor känns det som om kolvarna går upp och ner för ro skull utan att göra någon nytta", Erik Marklund.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    Re: Strålkastarfel

    Citat Ursprungligen postat av stressfläkten
    Citat Ursprungligen postat av davva
    hej har ett mkt underligt fel på min 9000 88:a. en dag började den varna för att en lampa var trasig fram, vänster. såg då att halvljuset var dött. men helljuset funka fint. tänkte då att halvljus tråden i lampan hade brunnit men det visade sig att den var helt ok. jahap kollade säkringen i motorrummer för "left low beam" men den säkringen var hel. började då mäta och ingen ström gick fram till säkringshållaren för v.halvljus men v.helljus funkar fint. innan var jag och grötade bakom mätartavlan men vad har det med v.halvljus att göra? ljusrelät funkar klockren! någon som har haft liknande fel?
    Japp, jag har haft exakt samma fel. Halvljuset var dött, men helljuset fungerade - från och till. Ibland tyckte jag mig även se att ljusstyrkan på hel- och halvljus "fimrade" ibland.

    Pratade med en bekant och tydligen är det ett mycket vanligt fel på saab - ja rena saabsjukan hävdade han..

    Problemet är att i dubbelreläet(det stora orangea som sitter i reläboxen under huven) så blir det sprickor i lödningarna som håller stiften till reläet(6 stycken). Plocka lös reläet - förmodligen har det även smält lite plast i relähållaren också - öppna det och spana in lödningarna på baksidan av kretskortet.

    Sprickorna är ruggigt små och svåra att upptäcka, men kolla noga så ser du dem säkert.

    Lösning: Ta en lödpenna och värm på befintliga lödningar. Eventuellt bättra på dem med lite lödtenn. Var försiktig dock, så du inte kortsluter något på kretskortet.

    Åtgärdade det iförmiddags..
    tror att plasten redan var bränd innan detta fel uppstod
    men jag ska ta och plocka upp skiten nån dag framöver
    tack
    Subaru Legacy

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    17

    Re: Strålkastarfel

    Citat Ursprungligen postat av davva
    tror att plasten redan var bränd innan detta fel uppstod
    men jag ska ta och plocka upp skiten nån dag framöver
    tack
    Hur gick det? Var det några sprickor?
    "-Med en sugmotor känns det som om kolvarna går upp och ner för ro skull utan att göra någon nytta", Erik Marklund.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    Re: Strålkastarfel

    Citat Ursprungligen postat av stressfläkten
    Citat Ursprungligen postat av davva
    tror att plasten redan var bränd innan detta fel uppstod
    men jag ska ta och plocka upp skiten nån dag framöver
    tack
    Hur gick det? Var det några sprickor?
    hmm har faktiskt inte kollat än men ska göra det någon dag när jag ids..
    såg att du var pitebo
    Subaru Legacy

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    kollade in kretskortet idag och alla miljoner kablar men förjäves. lödningarna verkade ok, lödde om för säkerhets skull. så nu vet jag inte vars jag ska söka
    Subaru Legacy

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •