Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Var bottnar LMM Lucas vs Bosch LH?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173

    Var bottnar LMM Lucas vs Bosch LH?

    hej

    *var (effektmässigt och flödemässigt) "bottnar" en Lucas LMM monterad i og900 M90-93?
    dvs vid vilka effektnivåer/luftflöden börjar den få svårt att mäta
    skillnaden på mängden luft som åtgår?

    *samma fråga angående Bosch LH2.2/2.4 LMM, var bottnar den?

    *fungerar bägge systemen så att de växlar till varvtals-map just där (eller rent av innan!?) LMM bottnar?

    mvh
    HFR

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Tror att LH2.2 LMM bottnar vid 333hk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tror att LH2.2 LMM bottnar vid 333hk
    Eller så har den redan bottnat för en stund sedan.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    ok
    nä men komigen nu.
    skulle gärna vilja ha svar.

    mvh

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    är ni seriösa eller?
    skulle gärna vilja ha svar.

    mvh
    Vet en som bromsade just 333hk ur sin 9000 med LH2.2

    333hk från runt 4500-6000vrv har jag för mig.

    Kan varit så att LMM bottnades, eller något annat.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    är ni seriösa eller?
    skulle gärna vilja ha svar.

    mvh
    Vet en som bromsade just 333hk ur sin 9000 med LH2.2

    333hk från runt 4500-6000vrv har jag för mig.

    Kan varit så att LMM bottnades, eller något annat.
    Den bottnade låååååååångt innan....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    är ni seriösa eller?
    skulle gärna vilja ha svar.

    mvh
    Vet en som bromsade just 333hk ur sin 9000 med LH2.2

    333hk från runt 4500-6000vrv har jag för mig.

    Kan varit så att LMM bottnades, eller något annat.
    Den bottnade låååååååångt innan....
    ragnar, misstänker att du har en del insikt i dessa system, har du svar på mina frågor i första inlägget?

    mvh

  8. #8
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 988
    LMM bottnade strax över 3000rpm på min 900Aero -89, dock så blev det aldrig någon bromsning av den bilen.

    / TD
    CH43J6 m.m.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    ok, inser att frågan är fel ställd från början..

    får börja med att fråga:
    vad innebär det när LMM bottnar?

    vilka nackdelar för det med sig?

    mvh

  10. #10
    Hej!

    Nu är jag ingen expert på LH, så experterna får gärna bekräfta/dementera mina påståenden
    Såhär har jag fattat det i alla fall:

    Att LMM bottnar innebär att LH växlar till att endast styra insprutningstiderna med avseende på varvtalet. Men andra ord utgår LH från att den där tokstollen bakom ratten har placerat gaspedalen i sitt understa läge, så LH skickar på bränsle enligt full-last-mappen.
    Detta får väl vissa miljökonsekvenser i vissa driftlägen, men jag antar att det ansågs som "tillräckligt bra" på tiden då det begav sig.

    Bland annat kan man se på original-trimkiten som fanns till LH att de ofta levererades i form av APC-box med uppskruvat laddtryck OCH kraftigare bränsletryckregulator!
    Detta kan man förklara med att CO-justering/lambdasystem fick ordning på bränsleblandningen vid låg last trots det ökade bränsletrycket, samtidigt som det ökade bränsletrycket gav motsvarande ökning i bränslemängden när motorn går på full-last mappen. (smart, eller hur?!)

    Detta kan man ju utveckla vidare till mer extrema varianter genom att montera spidare som ger lagom med sås till tex 1,5 bar och sedan modifiera LMM:en så den ger motsvarande minskning i luftmassa. Då får man soppa för 1,5 bar vid fullast. Det är inte helt optimalt kanske då man hamnar lite konsitgt i mapparna pga det låga flödet som LMM rapporterar, men en fungernade fullösning.

    Nackdelen med att LMM bottnar är såklart att man bränslemängden blir konstant mot varvtalet. Ökat laddtryck ger med andra ord magrare blandning vilket är obra. Av den anledningen har jag väldigt svårt att tro dom som påstår att man kan ta ut mer än 200hk ur en Saab endast genom att skruva på APC-boxen... var kommer soppan ifrån i så fall?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    tack anders för ditt svar!

    full-last-mappen innebär att elektroniken ger spridarna max öppettider dvs så mycket bränsle som de klarar av?

    dvs om man använder Lucas och vet att spridarna klarar av 300hk kapacitetsmässigt, och bilen inte går dåligt vid låg belastning/varv, så har man ett väl fungerande system?

    mvh

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    full-last-mappen innebär att elektroniken ger spridarna max öppettider dvs så mycket bränsle som de klarar av?
    Nej, fullast-mappen innebär att styrdonet ger den mängd bränsle som anses lagom för max laddtryck vid det aktuella varvtalet.
    Vad laddtrycket egentligen är vet inte styrdonet eftersom LMM är bottnad.
    Om det verkliga laddtrycket är lägre än vad det borde så blir blandingen fetare, och tvärt om. Spridarna brukar väl ha en öppningstid på max 90% eller nåt som mest..

    Bottnad LMM innebär rent elektriskt sett att utsignalen från LMM är så stor som den kan bli.

    Det är omöjligt att säga om man har ett väl fungerande system med så lite data som du gav. Man skulle behöva en bredbandslambda och ett antal körningar innan man kan uttala sig. Sedan är väl Lucas lite annorlunda, har för mig att det använder trottelpotentiometer, dvs Lucas vet exakt hur mycket du trycker ner gasen. Sedan vet jag inte om Lucas-LMM bottnar på samma sätt som Bosch-LMM gör.

    Nu är jag som sagt ingen expert på området.
    Tyvärr verkar alla som sitter på kunskap om LH vara väldigt måna om att hålla den för sig själv. Hade jag själv haft möjlighet och tid hade jag tagit reda på exakt hur det funkar och publicerat det.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hade jag själv haft möjlighet och tid hade jag tagit reda på exakt hur det funkar och publicerat det.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Hej!

    Vad gäller LH har jag inte lyckats få tag på några bra flödesspecar på dess AMM.

    Anders har många bra poänger. Överskrider du luftflödet AMMen är designad för kommer boxen se samma sak som när du tangerar AMMens maxspec, dvs du kommer ligga i botten på grundmapp/kennfelt och reglera soppan med varvtalet i den samma samt i fullastupprikningen. Resultatet blir att du får optimera soppan för worst case (iom att samma punkt i mapparna kommer motsvara ett ganska stort lastintervall). Ska du då plocka lite mer regält med effekt så kommer bilen på "nästan-fullast" gå tämligen fett.

    mvh/Ragnar

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849


    Vilken tur att ni finns grabbs (Anders & Ragnar), mycket inressant läsning och man lär sej sakta men säkert hur de grundläggande(+mer) funktionerna i systemen funkar....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Hej

    Lite dum fråga kanske men går det inte att spänna upp lmm? Sitter väl en pot. så man skruva på så den bottnar senare?

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av svante_turbo
    går det inte att spänna upp lmm? Sitter väl en pot. så man skruva på så den bottnar senare?
    Hade detta varit möjligt hade det nog redan tagits upp i ngn tråd och framför allt denna...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    vill någon förklara lite närmare vad som skiljer Lucas LMM jämfört med LH-LMM funktionsmässigt?

    vilken är "bäst" och varför?

    vilken klarar högst luftflöde innan botten är nådd?

    mvh

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    komigen nu

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Använd LH 2.2 så får du tag på chip och programvara utan problem. Man kan inte säga detsamma när det gäller Lucas.

    Har du vägarna förbi Malmö

Liknande ämnen

  1. byta ifrån lucas till bosch
    Av brorsan92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 13:21
  2. Lättaste sättet att skilja på Lucas och Bosch
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 18:17
  3. Lucas/bosch!!
    Av DeLlE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 19:59
  4. Hur länge är spridarna öppna, Lucas/Bosch + fördelare?
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •