Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bränslepump k-jetronic og900 t8 -83

  1. #1

    Bränslepump k-jetronic og900 t8 -83

    Det är så att jag fick en bil gratis som är ganska slut i karossen. Men eftersom det stod 900 turbo APC på bakluckan så gick det ju inte att inte ta imot den
    gratis är gott som alla vet
    Men bilen har ståt still väldigt länge och den vill inte alls starta.
    Jag har gått igenom tändningen och den ger gnista på alla stift så verkar inte vara problem där. Jag plockade även löst bränslefiltet i motor rummet och skulle kolla om det kom någon bensin ditt men det kom inget när vi försökte starta den.
    Jag antar att det sitter en pump i tanken eftersom jag inte hittar någon under bilen. Brukar dessa gå sönder? För skulle jag gissa är nog denna trasig för det kommer inget från den ledningen.

    Hur svåra är dessa att byta eller finns det nått man kan kolla upp för att få den att fungera?
    Kan man mata bensin "manuellt" i slangen som går från bränslefiltrer i motorn?
    Tänkte om det fanns någon pump vid "rotorn" till insprutningen så man kan kolla om motorn startar?

    Ingen som har en haynes bok som man kan ladda hem någon stanns föresten för skulle gärna vilja veta hur insprutnings systemet fungerar.. ser ju väldigt mekaniskt ut.

    Tack på förhand. Skulle vara kul att få igång den och kanske sätta den motorn i min 900i.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    hej

    inte ovanligt att pumpen går på en så pass gammal bil.
    låter pumpen?
    mätt strömmen över dess poler vid bryggning av bränslereläet?
    om du hör att pumpen går kan du testa att skarva på lite bränslefast slang direkt på banjonippeln.

    mvh

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    hej

    inte ovanligt att pumpen går på en så pass gammal bil.
    låter pumpen?
    mätt strömmen över dess poler vid bryggning av bränslereläet?
    om du hör att pumpen går kan du testa att skarva på lite bränslefast slang direkt på banjonippeln.

    mvh
    Vad jag kan höra så låter inte pumpen när jag är under bilen. Men hur mycket ska den låta om den sitter i tanken?
    Vart ska jag mäta strömmen? På pumpen eller framme vid bränslereläet? Fattar inte riktigt vad du menar.

    Hur kommer man åt pumpen som sitter i tanken?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    bygla bränslereläet (har för mig det är stift nr80 och 37 , de ska ivf vara rakt mittemot varandra) och sätt dig i bilen. lyssnar du noga ska du på förarplats kunna höra ett svagt men tydligt surrande ljud. hör du inte det så går inte pumpen.

    iom att det är en 83a så har pumpen inte funktionen att den går 3sek när du vrider nyckeln i "nästan-starta-läget". så du måste bygla reläet.

    strömmen mäter du på pumpen. pumpen kommer du åt inne i bilen genom att ta bort bagagerumsgolvet. du kommer se ett plastlock, lyft på det, under det är pumpen. där ser du även bajonettnippeln jag pratade om.

    mvh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    30 & 87 är det väl?

    /H. Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

Liknande ämnen

  1. Bränslepump vs bränslepump OG900
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 18:38
  2. Uppgradering bränslepump og900
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 14:23
  3. og900 16v Jetronic?
    Av mickee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 18:03
  4. Og900 T8(k-jetronic) med LH-jetronic, möjligt?
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •