Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Övre motorbussning Saab 9000i cc -90 SKAKAR!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    307

    Övre motorbussning Saab 9000i cc -90 SKAKAR!

    Hej!

    Jag har en del glapp i transmissionen på något sätt som gör att när man
    gasar/släpper upp så rör sig växelspaken en del, samt att det liksom "dunkar till" i bilen.. vid växlingar eller motorbroms osv. Följde tippsen på detta forumet och bytte först bussningen som sitter i växellåds-fästet.. (den såg trasigt ut)... men ingen större skillnad.. då bytte jag övre momentsstags-bussningarna och enligt tipps på forumet så vände jag dem 90 grader så att det är "stumt" i rotationsriktningen.

    Resultatet blev rätt intressant.. hela bilen skakar på tomgång och det låter som hanskfacket ska skaka loss när man startar bilen... vid gas pådrag så slutar vibrationena, så det är bara på de lägre varven som detta inträffar... antar att det blev för stumt? Det positiva är att bilen känns "piggare" och växlingarna går som smort.. men komforten är outthärdlig.... tipps? Tänkte rotera ena bussningen till orginal istället, kan det hjälpa eller bör båda monteras "rätt" istället?

    Åter till glappet... det är ju ändå kvar trots bussningsbyte.. kan det vara drivaxlarna eller nått sånt? när man har växel i och puttar bilen fram och till baka så kan man röra bilen en bra bit (5-10 cm?), fram och tillbaka.. är det normalt? Det är fullt körtbart men irriterande detta... alla tipps är välkommna.. (Obs.. har inte hört några missljud när jag svänger dock)

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Hejsan


    Har exakt samma problem på min 900 NG 96:a som har gått 25000 mil , funderar som sagt på att byta bussningarna som sitter till växellådan !
    Har försökt att lyssna mig till om det är drivaxlarna som är dåliga ! Lämna in bilen på Saab och de konstaterade att man måste dra åt motorkuddarna , detta hjälpte till viss del ! Innan kändes det som om motorn tippade ! Fick ett tips att montera 9000 övre moterfäste i min bil

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    27
    sitter det inte ett motorfäste långt ner på höger sida fram också?
    tror man ser det bäst om man tar bort innerskärmen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    307
    Om du menar det som sitter vid växellådan så har jag bytt det också... finns det ett till?... det får jag kolla upp isf...

    Håller som bäst på att byta bussningarna i länkarmen.. det ena var helt kass (bakre) sönderspucket och hylsan hade släpp i gummit... så det kunde glappa ett par cm... HOPPAS att det är detta som känns när jag gasar/motorbromsar.. annars så ger jag nog upp... för gammal bil att lägga ner så mycket jobb på...

    //marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    307
    glömmde en sak..

    jag roterade tillbaka ena motorbussningen (övre momentstaget) till orginal så nu sitter ena "stumt" 90 grader roterat och den andra som sitter i chassiet är "orginal".. det är fortfarande en del vibrationer vid låga varv (läs 1000 och neråt) men det kan jag leva med... fördelen är att bilen känns mer "distinkt" och mer exakt vid växlingar och jag upplever att motorn svarar bättre (snabbare) på gaspådrag... känns piggare hellt enkelt.. trots bara 130Hk orginal.. fattigmans-trimm?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

Liknande ämnen

  1. Dålig motorbussning - helt kollapsad?
    Av LeafBox i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 08:55
  2. Bakre motorbussning ng900/og9-3
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 18:37
  3. Hur får jag bort motorbussning ur fästet?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •