Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 126

Ämne: På allmän förfrågan, ett stycke blå S40

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    967

    På allmän förfrågan, ett stycke blå S40

    Hej alla,

    Efter att ha fått ett antal förfrågningar om den blå så kommer här en liten redogörelse för dess levnadsöden.

    Jag hoppas slippa nedklankningar och gnäll p.g.a. att det inte är en Saab utan en traktor, raggar-EPA, plåtbalja och allt annat som den har kallats.

    De som vill läsa får göra det, de som inte vill behöver inte.

    M.v.h. Skribenten


    Lite histora kring den blå...


    Den blå S40:in tillverkades i april år 2000 och hamnade i min ägo i maj senare det året.
    Bilen gick helt original första två åren. Då kom lillebror hem med en röd Volvo 855R
    från 1996 och ville undersöka hur den stod sig mot T4:an.
    En original 855R mot en original T4 visade sig vara identiskt snabba 40-200 km/h.
    250 hästar R mot 200 hk T4 gick inte att särskilja ute på motorvägen. Mest hängde
    lillebror med hakan eftersom "250 hästar är ju mer än 200 hästar" så jag ordnade ny
    programvara till R:en. Efter det blev R:en snabbare och... det gick ju bara inte.



    T4:an fick H&R-fjädrar monterade och även ett fjäderbenstag och samtidigt sågs effekten
    över i T4:an.
    Första modifieringen blev att montera ett 3" grovt avgassystem med tillhörande katalysator
    och samtidigt programmera om originalsprutet.

    Tändmap, spridartidsmap, laddtrycksmap samt lite finlir sågs över.
    Originalets maximala laddtryck som låg på 0,9 bar i mellanregistret och på 0,6 bar vid
    5.500 rpm höjdes till 1,4 bar i mellanregistret och 1,1 bar vid 5.500 rpm. Lite högre
    tändning, även på låg och dellast gav en sund bränsleekonomi och fullastad bil med skidor,
    snowboards och 4 pers drog 0,69 liter milen under Sthlm-Åre tur & retur.

    Maximal effekt låg nu på cirka 260 Hk / 370 Nm
    Bilen var ingen raket, men den bedömdes som som en rapp Svenssonkärra och lillebrors 855R
    kördes om och förbi...

    Dock, man tröttnar ganska snart och tror sig behöva mer effekt så det var bara att sätta
    sig vid ritbordet och börja skissa och räkna...


    Episod 2:

    Flaskhalsarna i T4:an är många, och de kommer på löpande band. Original avgassystem och
    original turbo samt original LMM sätter käppar i hjulen för den som har samvete.
    Original-LMM:en bottnar vid cirka 275 hk, d.v.s. att den över 275 hk inte kan mäta
    skillnaden på mängden luft som åtgår för 280hk eller 310 hk vilket gör att man kör i
    blindo och det är en lösning som både är opålitlig och oseriös.
    Som tur är så är LMM:en i Fas2 lite större och kan hantera större luftflöden.



    Turbon byttes ut mot en TD04HL-18T från S70R, LMM:en blev således en storlek större
    och det 3" stora avgassystemet fick sitta kvar efer lite svetsjobb för att få den
    att passa på den nya turbon.



    Allt monterades tillsammans med Johan Svenson (webmaster i X40 Nordic och tillika vår
    egen BSR-kille här uppe i Stockholm) eftersom man ibland måste ha 4 händer för
    att få sakerna på plats helt enkelt.



    Med originalintercooler och ett laddtryck på maximalt 1,5 bar blev responsen acceptabel
    [FILM].
    293hk/420Nm hoppade effekten upp till och efter ett byte av IC så hölls
    IAT ner
    såpass att 300-strecket tangerades på effektskalan.

    Bilen mappades av Micke EdstrandBSR
    som är en av landets mest rutinerade programpulare och som för övrigt
    kör en Saab 9/3 SS med 850 hästkrafter.

    Med en bilvikt under 1.300 kg så gav 300hk under huven fullt acceptabla prestanda.

    Med denna motor gick bilen cirka 2.000 mil helt problemfritt innan det var dags igen...
    Trimmet lämnade den blå & tog i stället plats i en svart V40 och under några timmar
    på en Gör-det-själv-hall i Uppsala kastades grejerna på plats i en kombi...

    Jag körde återigen original... Men inte alltför länge...


    Nu var det dags för nästa steg i utvecklingen och nu gällde det att tänka till.
    Att ha en motor som fungerar till vardags, som inte drar för mycket bensin, men som
    samtidigt kör ifrån det mesta var målet. Man kommer snabbt fram till att det hela
    blir en "trade-off" mellan körbarhet och effekt. Mycket effekt ger en svårkörd motor
    och en lättkörd motor ger dåligt med pulver, nä det får bli den gyllene medelvägen.

    Strävan har alltid varit (oavsett vad någon annan säger) att bygga en till-och-från-
    jobbet-motor, d.v.s. en spis som inte är hetsig i karaktären och som inte drar två
    liter milen. Lagomma korvar är bäst...

    Som tur var har jag goda vänner på Autotech och där finns det både gott om kunskap,
    utrustning och kul grejer.

    Jag valde att utgå från en T4-motor från 2000, och anledningen att jag skaffade en
    ny motor var helt enkelt att jag ville kunna köra runt med min bil medan motorn byggdes.
    När man trimmar en motor rejält är "extrakostnaden" med att köpa en ny motor i det
    närmaste försumbar. Under en sen kväll satt jag och rev ner den nya motorn hos Autotech
    medan grabbarna var hemma hos sina familjer. Timmarna flyr och snart var motorn isär...





    Redan nu visste jag exakt vad jag ville att motorn skulle bli så det var bara att
    köra på den linjen. Det fanns ingen anledning att fuska, så det blev till att omsorgsfullt
    tänka igenom allt materialval så att det skulle passa helheten i slutet.



    Idag består motor generellt av en motorstomme, nya vevstakar, nya kamaxlar, bearbetat
    topplock, nya spridare, nya soppapumpar, nytt avgassystem, ny turbo och en massa
    annat smått och gott.



    Jag kör med dubbla ljuddämpare, men det till trots så låter bilen lite som en mullrig
    fiskebåt. Ganska ball faktiskt.

    För att kunna överföra kraften från motorn valde jag att montera ett 850-svänghjul som
    passades ihop med en Sach racekoppling. Detta är väl de första folk märker när de
    provkör min bil Kopplingen är påtagligt mer tungtrampad än orignalkopplingen.



    Eftersom kontrollen man har i originalsprutet är något begränsad valde jag att använda
    Nira i3 som insprutningssystem. Detta sprut är det mest lättanvända jag har använt och
    har fungerat smärtfritt.


    Efter att ha koplat insprutet så tog det inte mer än 10 minuter innan bilen stod och
    puttrade på tomgång. Bingo... Motorn levde !!!



    Nu var det dags för middag och jag och
    resten av Autotech-bojsen stack ner till vårt stammis-hak som serverar en alldeles
    utmärkt thaimeny sedan var det till att åka tillbaka till Autotech och jobba vidare...

    Efter att ha riggat upp bilen i Autotech's Rototest VPA började mappningsarbetet och
    sakta men säkert fick jag alla pusselbitar på plats. Efter 2 timmar hade bilen 280 hk vid
    0,8 bars laddtryck och fortfarande körde jag bara på grundladd. Motorn hade inga större
    tendenser att spika och det var inte alltför varmt om avgaserna så det lovade gott.



    Klockan var nu runt 02:30 på morgonen och det bär med sig två nackdelar.

    (a) Man tänker inget vidare när nan har varit vaken såpass länge och mappningsjobbet
    tar onödigt lng tid.

    (b) Grannarna blir inte glada att man kör som en tok i brpmsbänken mitt i natten.
    Det låter en hel del kan jag lova.


    Detta betydde att jag gav upp för den natten och åkte hem och sov hos Peter, men redan
    07:50 var vi på plats igen. Säga vad man vill om Autotech-killarna, men de ligger inte
    på latsidan direkt.


    Nästa dag åtgick för min del att fixa lite grejer i några kundbilar, det var ingen direkt
    brådska att jobba vidare med min bil så den fick vila lite, men frammåt eftermiddagen
    hoppade jag på plats i förarsätet igen och jobbade vidare.



    Sakta men säkert ökades laddtrycket och effekten steg och steg... Runt midnatt och efter
    en middagspaus låg effekten på 370 hk vid 1,6 bars laddtryck vilket gav goda förhoppningar
    om att det här skulle kunna bli nå't. Vid 02:00 hade effekten passerat 400 hk @ 1,75 bars
    laddtryck och fortfarande var det inte oroväckande varmt, motorn spikade inte och allt
    var frid och fröjd. Frågan var hur långt ifrån gränsen man befann sig...



    Laddet ökades ytterligare och låg nu på 1,8 bar från 3.800 rpm upp till 7.500 rpm och
    efter lite finjustering av tändningen låg jag på 418 hk.
    I denna veva undrade jag hur mycket turbon egentligen orkade så en snabb repa på 2,2 bars
    laddtryck testades... Inga problem alls. Turbon var inte flaskhalsen i alla fall. Dock
    tyckte jag att det var lite väl hårt att köra 2,2 bar på 98 oktan blyfritt, så jag nöjde
    mig med att stanna på 1,8 bar och 418 hk.

    En snabb koll i loggen visade att en ökning av tändnigen på en enda grad gav 11 hk.
    Bra att veta när bilen skulle slutmappas ute på landsvägen. Klockan 03:45 gav jag upp
    för den dagen. 418 hästar ur 1,8-litersmotorn utan finlir fick duga... Nu skulle det sovas.


    Dagen efter monterades bilen ner ur Rototesten och nu skulle den ut på landsvägen.
    Förväntan var otroligt hög. Ni förstår, i bänken märks inte om man kör med 150 hästar
    eller 450 hästar... Det blir bara siffror på en skärm så det är otroligt svårt att
    föreställa sig hur bilen egentligen går.


    Väl ute på småvägarna utanför Autotech provada jag bilen lite. Med knacklurar på huvudet
    och koll på avgastemp och en massa andra parametrar så provkördes bilen lite grand, och
    nog fan gick den. H_lvete vad det sköt på !!!

    Ut på landsvägen för att kontrollera att bilen inte spikade i växlingstransienter och för
    att eliminera ryckningar etc. så påbörjades finliret och efter några timmar var bilen
    fullt körbar. Ute på landsvägen märkte jag att det gick att öka tändningen lite på topp
    vilket gav ännu mer effekt. Nu gick bilen rätt bra faktiskt och den rullar med 1,8-1,9
    bars laddtryck dagligen.



    Nu var det dags att packa ihop och åka uppåt Stockholm och under våren som gick ordnades
    det med finlir som "kallstart", "Choke", tomgång o.s.v. och nu är bilen lika snäll
    att köra som en originalbil. Tomgången ligger på 825 rpm och t.o.m. min fru använder
    bilen. Varvstopp ligger på 8.000 rpm och bilen går till och från jobbet varje dag
    och hittills har den gått 1.300 mil på det här sättet.


    Sedemera fick bilen en diffbroms för att ordna fästet vilket hjälpte upp en hel del.
    Dock, är det 10 grader ute eller svalare så spinner bilen upp till 160 km/h med vanliga
    Khumo-däck. Det är sån't man får leva med helt enkelt...



    Uppmätta prestanda med standarprogrammet:

    0-100 km/h: 5,24 sekunder med "fuskdäck".
    0-100 km/h: 5,6 sekunder med "215/40-17 standarddäck" med 3 kg tryck i.
    100-150 km/h: 2,9 sekunder (standardprogram)
    100-150 km/h: Lite snabbare än ovan (stressprogram)
    150-200 km/h: 3,8 sekunder (standardprogram)

    Toppfart: Okänd, högsta notering hittills 307 km/h


    Maximal förbränning: 1.820 mg/stroke

    Andra moddar innefattar gula konidämpare, lite hårdare bussningar här och var samt en laddtrycks- och oljetempmätare i kupén. Annars är bilen rätt "standard". Ett tag körde jag med rallystolar i bilen, men dessa såldes till förmån för ett mer "sleeperstuk" helt enkelt.


    På vintern går bilen med endast 0,95 bars laddtryck och en förbränning på 1.250 mg/stroke.

    Sist men inte minst, ett stort tack för god kamratskap och support från Peter, Patrik, Bosse & Mattias. You rock !
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015
    Hej !


    Trevlig läsning.



    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Tålamod vid mappning är A och O för en bruklig bil vilket märks här.Dom bilar jag kört med "individuella"program är inte så trevliga som man önskar.

    Du verkar vara en petig kille vilket betalar sig,sleeperstuket håller du iaf.!

    Fin bil!
    Akta skinnet!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Instämmer, väldigt trevlig läsning.

    Får man vara lite nyfiken och fråga vad du jobbar med? Verkar ju som tillgången till korrekt utrustning inte satt käppar i hjulen iallafall.

    Vad räknar du att livslängden på motorn kommer att vara? Lagerbyten varje vinter och allmän översyn eller är det tuta och köra som gäller?


    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Jönköping\Aneby
    Inlägg
    86
    Mycket trevlig läsning!
    Saab 900 Set -97 Bsr Steg 3 / Saab 900 T -95 Nordic Steg 3 - skrot

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Hej,

    Måste bara säga grattis. Du har verkligen ett genomarbetat koncept, som du även följt och uppfyllt.
    Härlig historia som speglar det många på forum runt om gillar, trimma bilar!

    Du visar även, som Lillen761 säger, att mappningen måste få ta tid. Skam vore annars att lägga så mycker pengar och energi på att bygga ihop en bil, där man inte utnyttjar mappningen till 100%
    Har du nått slutmålet med denna bil, eller kommer det fler omvandlingar i framtiden?


    Hursom, fortsatt lycka till!


    Mvh

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Får man vara lite nyfiken och fråga vad du jobbar med?
    Numera är jag utvecklingschef på ett stort företag som sysslar med optoelektronisk höghastighetskommunikation baserad på halvledarlasrar. Tidigare... var det lite mer fordonsrelaterat.


    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Verkar ju som tillgången till korrekt utrustning inte satt käppar i hjulen iallafall.
    Det är en nödvändighet. En målare kommer inte till jobbet utan penslar och en stege...

    Motorns HW-struktur är helt Autotech's förtjänst eftersom deras otaliga timmar av utvärdering och utveckling av Volvo's aluminiummotorer ger ganska bra "facit" av vilka delar som passar för ändamålen. Jag fick tillgång till svaren på massssor av timmars HW-utvecklande vilket sparar enorma mängder tid och gör det mycket lättare att få ihop delarna när man vet vad som håller för hur mycket o.s.v.

    Att köra all utveckling av HW på egen hand skulle ta absurt lång tid. Tänk bara att prova olika stakar... och sedan rasa motorn i bänken, riva ner allt, byta stakar, och sedan upp igen.. o.s.v.

    Nä, grabbarna på Autotech har varit helt outstanding när det gäller att peka i rätt riktning & dela med sig av erfarenheter. Otroligt fiffiga killar det där... Ska Ni trimma Volvo eller Saab på riktigt kan jag ju tipsa om en bra firma i Trollhättan om vi säger så...


    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Vad räknar du att livslängden på motorn kommer att vara?
    Tanken är att den ska gå som en originalmotor. Det som sliter på en motor är inte "laddtryck" eller "effektuttag" eftersom det inte "nöter ner" motorn. När det rasar så rasar det med besked... Det som snarare sliter på motorn är höga varvtal så smörjning är A&O. Jag byter olja var 750:e mil och kör 10W-60-olja på sommaren och helsyntet 0W-40 på vintern. Nothing fancy, men dock med lite omsorg...




    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Har du nått slutmålet med denna bil, eller kommer det fler omvandlingar i framtiden?
    Nu är denna bil i stort sett klar eftersom det inte går att plocka mer effekt utan att offra körbarhet. Man ska ju komma ihåg att Audi tidigare påpekade att deras RS4 var den produktionsbil som plockade mest effekt per liter slagvolym i världen med sina 142 hk/liter. Jag ligger över 225 hk per liter så visst blir det ansträngt om man ska gå ännu högre... och det är inget jag har för avsikt att göra.

    Om det byggs en till bil, så blir det ... Nä, det håller jag inne med tills det ev. blir dags.

    Problemet är nu att man har vant sig vid prestandan och att skaffa en bil med sämre effekt/vikt-föhållande än 3.0 kg/hk känns inte aktuellt.

    ...problemet med det är att man då sätter ribban rätt högt...

    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":1l52cur4
    Får man vara lite nyfiken och fråga vad du jobbar med?
    Numera är jag utvecklingschef på ett stort företag som sysslar med optoelektronisk höghastighetskommunikation baserad på halvledarlasrar.[/quote:1l52cur4]

    Hehe, inte riktigt det svar jag hade trott

    Så nästa bil blir en Koeningsegg då, svenskt och mindre än 3kg/hk...Precis som volvon.

    Lycka till i fortsättningen.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 630
    Härlig läsning och en kul sammanfattning av projektet!

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901
    Riktigt fin bil och kul läsning!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392
    Riktigt intressant läsning !
    Kul med en så välbyggd bil!

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  12. #12
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Traktor eller inte

    Förbannat skönt bygge du gjort Jompa...
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Masse
    Traktor eller inte

    Förbannat skönt bygge du gjort Jompa...
    Instämmer
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  14. #14
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Trevlig läsning Jompa

    Hur har du mätt upp topphastigheten på hela 307 knyck??

    Kört själv ??

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hur har du mätt upp topphastigheten på hela 307 knyck??
    GPS

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Kört själv ??
    Ja, dessvärre...
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Vågar man fråga hur bilen betedde i dessa hastigheter?
    PM:a om du vill.


    Mvh

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Vågar man fråga hur bilen betedde i dessa hastigheter?

    200 km/h: Ligger plant som ett strykjärn på vägen. Det börjar dock att bli bullrigt i kupén.

    250 km/h: Bilen börjar bli ganska oprecis i styrningen, och relativt känslig för sidvind. Chassiet upplevs som lätt svampigt.

    270 km/h: Nu börjar det vina ordentligt av luftdraget vid dörrarns gummilister. Turbulensproblemen sätter in.

    290 km/h: *PANG* Nu flög de vikbara backspeglarna in med en smäll på både höger och vänster sida. Ena spegeln spricker. *Attans*

    300 km/h: Vobbligt... Väldigt vobbligt faktiskt. Ska bara köra lite till för att verkligen passera 300 km/h...

    Bromsar ner på motorbroms för att undvika att smälta bromsarna och vid 200 km/h känns det som att man kan köra in i en parkeringsficka. Farten upplevs som väldigt låg.

    Först efter att bilen är stannad kollar man av loggen och ser maximal hastighet på rätt sida om 300-strecket.


    Maximalt motorvarv var ganska exakt 7.500 rpm på 5:an. Varvstopp sitter på 8.000 rpm så f_n vet...



    All körning skedde på för ändamålet avlyst område, givetvis inte på allmänna vägnätet och under kontrollerade former.


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  18. #18
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Underbart härlig story Jompa!

    Mvh Stoffe

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Wow.
    Du är den första som ger en bra bild av hur det upplevs att köra 300km/h med en "svenssonbil".
    Jag har själv åkt över 300 ärliga på MC och det jag upplevde starkast var hur svårt det är att andas för att inte visiret ska imma igen.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  20. #20
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hur har du mätt upp topphastigheten på hela 307 knyck??
    GPS

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Kört själv ??
    Ja, dessvärre...
    På vinterdäck??

Liknande ämnen

  1. Få loss anslutningarna på bränslepumpsarmaturen i ett stycke
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:28
  2. Montera motor oh låda i ett stycke?
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 01:58
  3. Förfrågan om effekt i 9k 2.3t
    Av ReD- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 18:52
  4. Aquamist förfrågan
    Av Waterbug i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 19:40
  5. Är stötfångaren i ett stycke? (900 -88)
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •