Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Tillsnyggning av varvtalssignalen för mikroprocessorbruk.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    Tillsnyggning av varvtalssignalen för mikroprocessorbruk.

    Hallå, jag har suttit och läst en del på forumet på sistonde men detta blir min första tråd. Den är förvisso inte direkt SAAB-relaterad utan rör en VW Golf II, men eftersom SAAB-elektroniken i detta fall troligtvis är rätt lik och jag inte hittat något VW-forum så chansar jag vilt!

    Jag har lovat att hjälpa till en hel del med en av tjejens kusiners bilprojekt (han är 15..) och han vill bl.a. ha en rpm/hastighet/temperatur/whatever-logger som kan visa aktuella nuffror på en LC-Display samt har möjlighet att anslutas till en laptop för att kunna plotta lite fina grafer etc. Det ska väl inte vara några större problem tycker jag då jag gjort liknande saker, men jag har aldrig byggt något specifikt avsett för en bil tidigare.

    Det sitter redan en ganska tattig biltema-varvräknare vid instrumentpanelen så jag tänkte bara helt rått sno kablarna därifrån, men jag har en känsla av att signalen inte är sådär fin som den är i labbet utan har en hel del skräp och spikar liggandes på sig. Min tanke är att med hjälp av lämpligt motstånd använda en optokopplare och sedan sätta en zenerdiod på runt 15-20V backspänd över benen så att alla spänningar över dessa bara kortsluts. Det känns som en lösning som funkar i teorin, frågan är väl hur det funkar i praktiken.

    Är det någon som testat att bygga något liknande? Bilen står några timmar bort så jag vill gärna ha med mig prylarna som behövs dit, alternativa lösningar tar jag också gärna emot!
    9-3 ss -03 Arc.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    41
    aja. då har du letat dåligt. du hat ju http://www.gtiklubben.nu/ den är rätt schysst.
    Saab 9-3 Aero -01.

Liknande ämnen

  1. Var hitta varvtalssignalen? (LH-konv og900T8)
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •